• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman
    Daa skrev 2012-11-19 20:33:32 följande:

Kunde inte mattekillen det? Nu får jag flashbacks från den där gången då jag misslyckades med att förklara för min mattelärare i nian hur jag hade löst ett liknande problem. Jag trodde att jag var hopplöst opedagogisk.

Skönt att han förstod i alla fall.

Saken är den att det finns ett apr personer som själva kan lite matte typ, men egentligen ingen riktig mattelärare. Och då menar jag dels en som är utbildad ämneslärare, men också att just vi som själva ska läsa in lite vad det nu råkar vara, inte har någon egentlig undervisning, så man får typ fråga någon som nog kanske kan-om den finns där och verkar ha tid. Så jag tror att han nog inte hade kikat så mycket på problemet mitt i allt annat han gör. Men han tyckte det var kul att se-och räkna ut-den riktiga ekvationen.

Själva lärargrejen i sig, verkar vara under bearbetning, eftersomd de har annons ute för just ämeslärare. jag hoppas åtminstone att de inte tänker köra vidare på att folk egentligen är rätt lämnade åt sin egen förmåga. Det är ju rätt troligt att just den egna förmågan spelat en viss roll i att man har lucka i det ämnet från början så att säga. Men, varje sida jag räknar mig igenom själv, är jag omåttligt stolt över-helt utan sinne för proportioner.

Vad gäller diskussionen på fb, var det nog väl att jag inte var med-jag brukar ju bli så svavelosande arg och ...ja arg helt enkelt.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Norrskensflamman
    passionsblomman skrev 2012-11-19 14:43:47 följande:
    Flamman, för tusan-skona tråden från att citera sådana där maratonsaker! Det räcker nog mer än väl att de tar plats en gång! Skäms
    men tack för att ni säger snälla saker.
    Jamen, det tål ju att läsas igen, OCH nu när vi skriver så mycket igen så hinner det försvinna bakåt bland sidorna, så då kanske nån i tråden missar det fantastiska inlägget... Därför är det värt att citera. HELA inlägget! *får lust att använda citeraknappen igen*
  • passionsblomman
    Norrskensflamman skrev 2012-11-20 08:20:07 följande:
    Jamen, det tål ju att läsas igen, OCH nu när vi skriver så mycket igen så hinner det försvinna bakåt bland sidorna, så då kanske nån i tråden missar det fantastiska inlägget... Därför är det värt att citera. HELA inlägget! *får lust att använda citeraknappen igen*
  • Fru E

Blommis-hejja dina inlägg! Lanovia-inte sluta skriva!! Det enda jag gjorde undet ivf-tiden var att klaga hmmmmmm V34 här ocj när man renoverar för mkt och leker duktig fåran snällt ta sammandragningarna med....

• Ninnnis
    Fru E skrev 2012-11-20 08:41:37 följande:
    Blommis-hejja dina inlägg! Lanovia-inte sluta skriva!! Det enda jag gjorde undet ivf-tiden var att klaga hmmmmmm V34 här ocj när man renoverar för mkt och leker duktig fåran snällt ta sammandragningarna med....
    Var rädd om dig!
  • Hvidbrud

Maaaagsjuuuukaaaa..... Ääääääääähhhhhh!!!! Först Batman igår, sen jag i morse och nu hämtat febrig tjej på dagis. Bara en stående. Bäst att vara utvilad till hämtning! Gaaah!

• passionsblomman
    Hvidbrud skrev 2012-11-20 13:01:37 följande:
    Maaaagsjuuuukaaaa..... Ääääääääähhhhhh!!!! Först Batman igår, sen jag i morse och nu hämtat febrig tjej på dagis. Bara en stående. Bäst att vara utvilad till hämtning! Gaaah!
    Kräks  Kräks  Kräks

Kräks

Bläääää!

Usch och fy! *baddar Hvidis panna*
  • Tinkerbelle

Hej och vad ni rusar iväg!

Har haft en full proppad vecka och inte haft tid att ens öppna datorn utom på jobbet.

Jag kan inte annat än hålla med Blommis och hennes fantastiska maraton-inlägg!
    Det går upp och det går ner och det är ju här bland er "cyber-vänner" som jag känner att jag kan vara jag.

Skulle allt jämt vara rosenrött skulle vi nog snabbt sluta uppskatta när det är bra. Samtidigt är jag övertygad att det bara är jag som kan styra hur jag väljer att låta mina motgångar påverka mig, forma mig. Förra vinter tillbringade jag varje vecka i terapi. Prestations Prinsessan Tinkerbelle svajade på kanten till utbrändhet. Allt min fantastiska terapeut sa var sånt jag till vardags säger till mina kunder i mitt jobb som verksamhets utvecklare… kändes otroligt surt att jag inte kunde applicera på mig själv det jag uppmanade andra att göra, men sånt är livet, vägen vi vandrar är inte rak.

• passionsblomman

Idag gjorde jag diagnostiskt prov på kap2 i min bok.
    jag fattade ingenting av sista uppgiften.

Det andra blev rätt, men vad sur jag blir för att jag inte kunde begripa den sista!Skrikandes

Sa hon
    som säger åt sin son att inte vara så hård mot sig själv vad gäller sina resultat...

Tyst

• passionsblomman

Tinker, ja, det är just så det är-det är så himla lätt att se åt andra typ. Men för sin egen del är man helt galet knäpp!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård