• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • ingenjörsbruden
    Ankan80 skrev 2012-11-14 08:49:38 följande:
    Den 11/11 10:02 kom vår lilla flicka. Började med vattenläckage. Vattnet gick kl.23. Kl 01 började värkarna och 9 h senare är hon född. Ett stygn blev det. Hemma nu med en lite för exalterad storebror.
    Grattis!
  • Soldemor

Börjar bli dags att packa ihop för dagen. Inte sluta men iaf låta datorn vila lite. Skall försöka hinna läsa lite i Patrik Sjöbergs bok innan vi drar igång kvällens stick-cafe. I morgon skall jag på kurs och lyssna på ovan nämnda man hela dagen. Ämnet är övergrepp på barn och hur man kan försöka fånga upp olika signaler. Hemskt men såå viktigt!

Passionis: Har talat med min extra bankman som skall försöka fixa detta ikväll!

• Daa

Blommis: fixat och överfört.

MSW: vilken trevlig lösning!

• passionsblomman

MSW, du tänkte ju skitbra!

Jag tänkte att

om det är hälften varje djursort så blir det 28 fårben+14 hönsben och det är för många
    -det behöver bli färre ben utan att det blir för få huvuden
    -då måste det vara fler hönor och färre får

Om jag tar bort ett får och ändrar det till hönor så blir det två till hönor,alltså nio men då blir det för många huvuden, och fortfarande två ben för mycket, så jag får ta bort en höna så jag har 8
    och då blir det 24 fårben och 16 hönsben, vilket blir 40, samtidigt som huvudena blir 14 för 8+6 är 14.
    (Det måste ju stämma då? För det jag vet är ju 14 och 40 resonerar mitt huvud högt med sig själv)

Så, egentligen gjorde vi ju samma sak-fast jag började liksom i mitten och du i ena max-änden, av någon anledning känns min väg lite rörigare... Fast ena läraren på skolan sa att det var ett smart sätt. Va! Hörde ni!

Jag är mycket nyfiken på Daa´s ekvation!
    Det gör mig grön av avund att somliga kan omvandla sådant svammel som mitt till strikta bestämda sanningar med siffror och bokstäver helt utan onödiga utläggningar. Så här är det. Punkt.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

MSW-får (haha!) jag fråga, såg du liksom framför dig sex stycken stackars får med bara två ben var? 

Jag blir mer och mer facinerad av hjärnans olika sätt att se och lära!

• Daa

Hmm. Ekvationen känns torr och tråkig i sammanhanget, men såhär tänkte jag:

Jag säger att det är h stycken hönor. Eftersom det är 14 djur blir antalet får 14-h.

Hönor har två ben var, så det blir 2*h hönsben.

Fåren har tillsammans 4*(14-h) ben. Totalt är det 40 ben.

Då ser ekvationen ut såhär:

2h+4(14-h)=40 Löser man den får man svaret.

Kanske bäst att fortsätta

2h+4*14-4*h=40

56-2h=40

-2h=-16

2h=16

h=8. Så många är hönorna.

• Ninnnis

Tack för tips om mirakeltejp, Solde! Jag har fått akupunktur idag och har fler behandlingar inbokade nästa vecka plus besök hos sjukgymnast. Imorgon kväll åker jag som sagt till lillasyster över helgen. Har svärmor på besök nu så jag hinner inte skriva så mycket mer nu. Kram till alla!

• passionsblomman

Ninnis, hoppas du

A) får en trevlig helg

B) får lindring i värken.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård