• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

Alltså,

Herreminallsmäktigeskapare vilken fullständigt sanslös hållkäften-smäll England fick som svar på tal för sitt snack om att Zlatan är en nolla, ikväll! Man GÖR inte fyra sådana där mål på raken! Man KAN inte sätta en sådan bicacleta som han gjorde bara sådär och man har inte sådan kraft i vristen att man kan spraka in en boll med den presitionen med FEL sida av foten. Och så frisparken! och andramålet. Jag tror jag sett i syne!

Hatten av-äh för tusan-av med vad som helst som skulle ens kunna vara i närheten av intressant! Den här matchen kommer att bli ihågkommen som en av Sveriges värsta dunderprestationer. Ever.

Synd att det inte gällde något i VM tex. Fatta hysterin då!

Nu  ska jag gå och lägga min blå-gula själ och imorgon ska jag ha min Sverigetröja på mig till skolan.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Norrskensflamman
    Ninnnis skrev 2012-11-14 21:45:30 följande:
    Tack för tips om mirakeltejp, Solde! Jag har fått akupunktur idag och har fler behandlingar inbokade nästa vecka plus besök hos sjukgymnast. Imorgon kväll åker jag som sagt till lillasyster över helgen. Har svärmor på besök nu så jag hinner inte skriva så mycket mer nu. Kram till alla!
    Härligt! Hoppas du slipper ontet nu. Ha det så mysikgt hos syrran. o kram!
  • Norrskensflamman
    Daa skrev 2012-11-14 19:57:09 följande:

Hmm. Ekvationen känns torr och tråkig i sammanhanget, men såhär tänkte jag:

Jag säger att det är h stycken hönor. Eftersom det är 14 djur blir antalet får 14-h.

Hönor har två ben var, så det blir 2*h hönsben.

Fåren har tillsammans 4*(14-h) ben. Totalt är det 40 ben.

Då ser ekvationen ut såhär:

2h+4(14-h)=40 Löser man den får man svaret.

Kanske bäst att fortsätta

2h+4*14-4*h=40

56-2h=40

-2h=-16

2h=16

h=8. Så många är hönorna.

Hohoho.... Det här fattar jag ingenting av... Det gjorde däremot musikern.

MSW:s lösning förstod jag dock fullt ut. Började själv tänka i dom banorna, dvs testa mig fram. Men jag orkade inte ända fram.
    Musikern inflikade dock att det beror ju på om Greta också har näbb...
  • Norrskensflamman

Jag har ett problem...

Ärkeaset har sagt åt T att hon skulle hälsa åt mig att han för över pengar var 10:e dag till kontot (där jag har fått visakortet)... Han menade förmodligen den 10:e varje månad, men hon förstod inte. Han sa inga belopp heller.
    Tidigare har han iaf mejlat att han satt in X kr och hur mycket som är kvar på kontot (kursen varierar ju). Jag har då gått till bankomaten och tagit ut pengarna och sedan fört över motsvarande belopp till FK, med honom som avsändare.
    Jag får ju fullt underhållsstöd från FK så han ska ju betala till dem istället (vilket är för krångligt för honom därbortifrån) så han betalar av på sin skuld till FK. Jag har gjort detta för att han inte ska råka i trubbel. FK skickar ju såsmåningom skulden till Kronofogden.
    Han sa i somras att han skulle föra över ca 1000 kr varje månad till att börja med, sedan mera när han får upp lönen.
    Nu sa han inget belopp åt T.
    Hon bad honom prata med mig, men han sa att han vill inte prata eller mejla eller sms:a till mig nånsin mer.
    Jag har mejlat två gånger och förklarat att T är för liten för att vidarebefordra sån där info och bett honom precisera vad han menade, samt tala om hur mycket han för över och vad saldot på kontot är.
    Tror ni han svarar...??? Nä just det

Nu vet jag inte hur jag ska göra. Jag vill ju inte att han ska hävda sedan (när hans skuld hos FK går till Kronofogden) att han minsann fört över pengar till mig och jag har fått pengar både från honom och FK och så blir JAG återbetalningsskyldig till FK!!!
    Samtidigt så tycker jag inte det är min sak att jag ska måsta gå och "testa" i bankomaten hur mycket pengar jag kan få ut varje månad...
    Det är ju faktiskt HAN som ska betala till FK!!! Jag har bara varit schysst och gått med på att administrera det hela åt honom, för att han inte ska få problem den dagen han vill komma till Sverige och vara med sina barn.

I somras frågade jag honom hur jag ska kunna veta hur mycket som finns på kontot, då svarade han att det är endast genom honom. Men om han vägrar kommunicera med mig?!

Jag har sån lust att be honom dra åt h-e-l-v-e-t-e, men är rädd att han straffar barnen då, genom att ignorera dem.

Barnen har köpt varsitt jättemjukt gossedjur och en liten babyleksak, gjort ett kort (som jag hjälpt dem lite med) med sina foton, ritat och skrivit till sin lillebror.
    Detta har vi skickat med bekanta som åker dit nu...
    Ibland undrar jag varför jag ens ids bemöda mig... Men jag gör det för mina flickors skull.

• Tinkerbelle

God förmiddag,

Ja du blomman nog har engelsmännen fått äta upp ett och annat i natt... Vissa tidningar i England hävdar att det är ett av de vakraste målen det här årtiondet. Skrattande 
    Maken är stolt över sitt nya värdland som han ibland kallar Sverige. Dessutom tycker han det är gansks så kommiskt att ett lag med så mång "proffs" spelare som England har inte kunde rå på lilla sverige.

Flamman - jag inboxar dig! 

• Tinkerbelle

Flamman jag kan bara säga usch!
    Tyvärr blir det sällan bättre med tiden utan bara värre. Rynkar på näsan
    Jag har skrivit en läng harang till din inbox.
    Blir så arg att jag hoppar jämfota. Har ju varit med om nästan samma sak.
    Jag har dock mitt ärkeas bara 15 min bilresa bort.

När vi separarde vägrade han att ge mig pengar så jag gick till FK.
    FK informerade mig då att vi måste försöka sammarbeta och lösa det hela själva först.
    Jag bad henne ringa ärkeaset för att få hans syn på saken och sen ringa tillbaka till mig.
    När hon ringde tillbaka till mig svor hon nästan ramsor.
    Hon konstaterade att det förelåg samarbetsvårigheter och att jag behövde hjälp med underhållstöd om jag skulle få något. Sen sa en del saker som hon förmoldigen inte  borde som tjänsteman, men jag kände mig väldigt tacksam och lättad att någon faktiskt förstodd vilket stolpskott jag hade att göra med.

Nää nu måste jag jobba också!
    Vink på er! 

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård