• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Soldemor
    Ankan80 skrev 2012-11-14 08:49:38 följande:
    Den 11/11 10:02 kom vår lilla flicka. Började med vattenläckage. Vattnet gick kl.23. Kl 01 började värkarna och 9 h senare är hon född. Ett stygn blev det. Hemma nu med en lite för exalterad storebror.
    GRATTIS! Känns som det gick fort!
  • Soldemor

Ninnis: Jag hörde på radio Kristianstad i förrgår om någon sorts mirakeltejp för foglossningar. Någon som hade typ dansat ut från naprapaten efter att ha blivit tejpad. Låter som något för dig! Du får kolla deras hemsida, där kan man lyssna på program i efterhand (tror jag)

• Daa

ÅÅÅÅH GRATTIS, Ankan och hela familjen! *hjärtan i massor*
    Härligt att höra!

• Daa
    Hvidbrud skrev 2012-11-12 20:43:09 följande:
    Tinkerbelle: tack för tankar och blomma!

Tack och liv har jag en av mina chefer på min sida, hon tror på mig och stöttar och peppar! Allt gott till henne! Mötet i morgon med hotellchefen (som är rasande på mig...) är inställt för att hon fick lunginflammation idag, så jag och mitt lilla team ska ha möte och samla våra idéer och tankar till något mer konkret. Onsdag är det action!
    Men blä vad jag har ont i magen
    *håller tummarna för Hvidis*
  • passionsblomman
    HURRA HURRA HURRA och ja må du leva uti hundrade år! Välkommen lilla Ank-tjejen till världen!

ÅH vad skönt att allt gick så bra och vad roliga nyheter!

Skål
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Nu har jag varit på posten-herregud vad konstigt det är att man kan få hjälp med så lite för så mycket pengar där och på lite andra ställen!

Det existerar tex en viss sorts ekonomibrevspåsar/kartoner man kan köpa i tiopack och så blir det inte så ohemult dyrt att skicka brev och paket.
    .."men dem kan man inte köpa här-det är en vara du beställer hem från internet."

Jaha! men om man vill provväga, prova om sakerna ryms i en si eller sån kartong, har ni inget provex ens då?

Fullständigt uttryckslöst ansikte: Nä.

Alltså behöver man linjal, våg och gott sinne för proportioner hemma på egen hand (eller ha tid och råd att åka till posten flera vändor för att väga och mäta) samt väldans god framförhållning och tid att vänta på posten som kommer hit för att mottagaren i sin tur ska ha tid att vänta på ekonomipost, för att kunna använda sig av det billigaste alternativet.

En kompis sa "jamen har du inte kollt DHL då? Det är säkert billigare!"

Jaha! Nä, det tänkte jag inte på.
    Så, nu är Daa och Hvidis mailade på vanilga mailen och Solde i inboxen och jag hoppas att ni inte börjar gråta över portodelen-men till en annan gång ska jag ha billigare lådan hemma (beställd från nätet) OCH /eller ha jämfört med DHL.

Solde, om du vill får du gärna ge mig en vanlig mailadress, det kan vara smidigt att ha.

• MSW
    passionsblomman skrev 2012-11-13 21:28:06 följande:
    Hvidis,

Tinker, matte i väntan på att starta eget-kursen jag egentligen trodde jag skulle gå blir av.

Dagens tankenöt:

Greta har får och hönor.
    Tillsammans har de 40 ben och 14 huvuden.
    Hur många näbbar har de?

Sug på den ni, och berätta sedan gärna hur ni räknade ut svaret.
    Jag vill liksom följa tankevägen genom era huvuden.
    Om alla huvud skulle vara höns så blir det  28 ben. Då har jag 12 ben kvar att göra av med. För att göra får av hönorna behöver jag två ben till på varje och då räcker dessa 12 ben till att göra får av sex hönor.

Om sex stycken är får går det åt 24 ben till dessa och det är då kvar 16 ben till höns. Höns har två ben och därför räcker 16 ben till 8 hönor.

Men jag kan ingen snygg formel till det (som jag antar finns,..)

STORTgrattis till ank-familjen!

Och hoppas det går bra för hvidis!

Och fru sy, dina kläder är verkligen superfina! Är så sugen på att beställa någon klänning till min lillhöna, men eftersom hon är en sån liten plutt har hon precis börjat med storlek 74, så vi får väl se om jag någonsin kan bestämma mig för att beställa något..
  • Soldemor
    passionsblomman skrev 2012-11-14 14:16:21 följande:

Solde, om du vill får du gärna ge mig en vanlig mailadress, det kan vara smidigt att ha.

Uppdrag utfört!
  • Tinkerbelle
    Ankan80 skrev 2012-11-14 08:49:38 följande:
    Den 11/11 10:02 kom vår lilla flicka. Började med vattenläckage. Vattnet gick kl.23. Kl 01 började värkarna och 9 h senare är hon född. Ett stygn blev det. Hemma nu med en lite för exalterad storebror.
    Grattis! Visst kan det vara lite påfrestande med syskon som ås gärna vill vara med, men i längden ger det så mycket!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård