• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman
    Hvidbrud skrev 2012-11-12 20:44:46 följande:
    Blommis: jag har inte fått något i inboxen... :-0
    Nej jag veeet! Skäms Jag håller på att kolla upp porto, och tänkte det är ingen idé att inboxa förrän jag vet bästa varianten. Ska fixa det imorgon (postservicen just här där jag bor är begränsad, så jag måste åka iväg till ett särskilt ställe. Men imorgon så!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Allt mentalt stöd till dig Hvidisen i hela jobbkarusellen!

Jag ska försöka lägga mig i vettig tid nu snart-det var en tröttande första dag i närkontakt med matteboken idag. Inte så mycket för själva boken, utan för att starta upp något, kliva upp och åka iväg, nya intryck, nya stämningar och förutsättningar på gamla kursstället i förändringarnas tider etc etc.

Apropå förändringar; Ninnis, allt som är på TV just nu om flygbolag och kriser och så, är det något som på något vis kommer att drabba dig? Jag har inte koll på bolag och så, men branschen är du väl i ju?

• passionsblomman

Ja, vi får väl se vart vägen bär och hur räknandet utvecklar sig. jag har redan räknat fel flera gånger och då är jag bara på matte A och typ "de fyra räknesätten". Sonen sa " men, det är ju samma sorts tal som i min bok!" Jo. Just det....

Ninnis igen:USCH vad jobbigt med fogarna! Du får INTE bära på Mini mer än Mini-malt och helt nödvändigt! Skit i overall-köp lite beg brallor på second hand, låt ungen krypa och släng brallorna vartefter-du måste vara rädd om dig!

• Norrskensflamman

Tinker, mina varmaste sympatier...  Jag hade också munsårsvarianten för ca 12 år sedan. Höll på ett-två år, sen slutade det. Nu har jag varit bra en vecka, men så har jag fått jätteont i halskörtlarna, längre ner i halsen liksom, och nu dök det upp små blåsor igen... Lite vid sidan om än så länge om vi säger så... Jag har tagit en sån där virushämmande tablett nu ikväll, för jag vill INTE få lika jävligt som förra svängen. Trodde iaf att det skulle vara liiiite längre mellan gångerna! F-U-........ också.Hvidis, kan tänka mig att hon är rasande haggan. Sträck på dig! Du grejar det här. Rätt åt harpan!!!        

• Norrskensflamman

Igår var det farsdag. Flickorna ringde till pappa och gratulerade. Lilla K hade gjort ett så fint farsdagskort på Fritids. Hon höll på och fråga mig om det går att skicka post "dit bort" där pappa är. Jag sa att nej tyvärr, det kommer nästan aldrig fram. Hon blev lite besviken. Sen tänkte hon ett tag. Sen sa hon;Jag har gjort ett farsdagskort till M. Så hon gav det åt honom. Men vi förstod ju förstås till vem det var. Men hon hade ingen pappa att ge det till så hon gav det till den pappan som fanns närvarande. "Du är ju min bonuspappa" sa hon och gav honom en kram. Liten... Gulligt men ändå sorgligt på något vis    Vi var till päronen och min mor har fått en rullstol nu. Och hemtjänst kommer 4 ggr/dag hem till dem. Tankarna är inte riktigt på plats för henne heller.           Nu ska jag gå och bädda ner mig med M.Just det Tinker; jag har läst på om helvetesviruset och det dör tämligen omg utanför kroppen, smittar visst inte via handdukar och så, men god handhygien rekommenderas förstås. Men precis som du blev jag nojjig och var noga med att mina handukar är mina, på behörigt avstånd från andras och jag tvättade upp allihop... bara för att...       

• Klockarbol
    Hvidbrud skrev 2012-11-09 15:31:29 följande:
    Så börjar chef-Hvdis på onsdag!
    Yay!!!!

(jag behöver en smily som hoppar, skuttar och viftar!)
  • Klockarbol
    passionsblomman skrev 2012-11-09 21:53:00 följande:
    Vet du vad Ninnis, när jag var liten kom en granne över och pekade sådär försiktigt men tydligt upprörd att vi alla fatatde att något var fel. Mycket fel. Mamma går ut för att se vad de menar och min styvfar och jag år föriksitgt upp för trappan till övervåningen.
    där, uppe i det öppna fönstret, med ena lilla foten på fönsterbrädan och den andra pendlades lite prövande utanfdet vidöppna fönstret, stod min lillasyster, i blöja och allt. Hon var alltså uppskattningsvis mellan 1,5-2 år. Höll i sig gjorde hon bara med vänstra lilla knubbiga näven-den andra vinkde hon glatt till grannarna där nedanför med, "hej hej"

Detta var en ganska stor gammal villa så det var en ansenlig höjd att ramla ifrån.
    jag kan ju säga att tiden stod still och ingen andades-utom min glada syster-medan hennes papap smög smög smög för attt komma fram utan att skrämma henne.

Åh! jag blir helt svettig bara jag tänker på det!
    Å det här är ju en anledning till att jag inte ska läsa tråden sent på kvällen...

Jag e ju höjdrädd jue! Hur ska jag kunna sova nu dåda?? När det kvillrar i knävecken å e alldeles svettigt på ryggen Förvånad
  • passionsblomman

Klockarbol-sorry! {#emotions_dlg.djavulsk}

Hvidis, du är inboxad

-Om någon annan ser detta och har telefonnr till Hvidis, så får den gärna ge henne mitt och be henne skicka över sin adress, eller medddela att jag söker henne. Jag försöker samla ihop så fort jag kan för att få iväg mina paket.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård