• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Daa vad otroligt jobbigt med Fälga. Jag vet hur det är, har ju själv ett totalt matvrak till son men som ändå inte följer kurvan helt o hållet. Och även om man inte tror att det är någon fara så sitter det en liten tagg där o gnager o gnager. Jag höll på o börja lipa den gången BM sa, nej men den här vikten ser ju kanon ut.

Så störigt att hon ska få för sig att äta mindre helt plötsligt. Men som du säger kan vara fullt naturlig del i utveckling. Våran tjej äter över lag bra, men finns perioer då maten knappt rörs.

Men vad hade läkaren för teori, var det någon särskilt hon ville kolla upp om vikten inte tillfredställer henne? Men känns ju sjukt att du ska trycka i tjejen mer mat om hon redan äter kanon.

• Klockarbol
    passionsblomman skrev 2012-11-07 21:17:53 följande:
    Hvidis, det är nog det jag har svårt att fatta-att det lisom bara ÄR så, och inte några ja, men å andra sidan... och att det heller inte tjänar något till att fråga varför

När jag gick i högstadiet grabbade min (helt underbare) mattelärare, som inte var någon vanlig man, utan helt unik, tag i min axel och hojtade med eftertryck "Fröken Passionsblomma ska inte fråga varför, fröken Passionsblomma ska bara sitta ner på arslet och räkna matematik!"

Plus     Minus   Plus     Minus    Plus     Minus   Plus     Minus  Plus     Minus   Plus     Minus  Plus     Minus   Plus     Minus 
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Haha, undrar om vi har haft samma mattelärare?

Första mattelektionen i 9:an så spände han ögonen i mig och utbrast "Om ett glasspaket på Konsum är nedsatt till 9 kronor istället för 13 kronor - hur mycket sparar då fröken Klockarbol i procent när hon köper glasspaketet?!?"
    Jag svarade mycket sanningsenligt att jag inte skulle spara någonting alls utan istället förlora 9 kronor eftersom jag inte tycker om glass och aldrig skulle ha köpt paketet om det inte hade varit nedsatt...

Ut åkte jag så det visslade i de gamla anrika dörrarna, tilsammans med ett löfte från min lärare att om jag inte visade mig på lektionerna i fortsättningen skulle jag få godkänt betyg i slutbetyget...

Så det gjorde jag inte och det fick jag! Skrattande

Jag skulle nog också behöva läsa lite matte... Tack och lov har Yngsta en fantastisk lärarinna som lägger upp pedagogiska förklaringar på klassens hemsida så föräldrar som jag ska kunna hjälpa till med läxorna!

Nu tar jag min huvudvärk från Hades och går å lägger mig.

Pöss på er!
  • Fru Bygg

Jag ÄLSKAR matte. Borde kanske syssla med siffror och ekonomi (ÄLSKAR att organisera också).
    Men hamnade istället i byggbranschen och trivs bra där.
    Eller ja, bara för att jag sa att jag var på gott humör och att jag trivdes så bra, så hade jag en skitdag igår.
    Bara en massa strul och konstigheter från en entreprenör och när dagen var slut, så var jag helt slut!

Men men, bara att bita ihop och ta nya tag idag!

• Fru Bygg
    Hvidbrud skrev 2012-11-07 13:08:23 följande:
    Stoppar bara in huvudet, utan att läsa, för att berätta att jag blivit tillfrågad om jag är redo att ta över på det andra hotellet. Ragatan ska bort!
    Jippie!!!
    Hur ställer du dig till frågan då? *nyfiken*
    Chef-Hvidis!
  • Fru Bygg
    Daa skrev 2012-11-07 14:24:39 följande:

Har jag berättat att Fälga varit på neo-uppföljning igen? Jag var så säker på att det skulle vara den sista och att hon skulle bli avskriven därifrån. Men icke. Fälga har hoppat upp en kurva på längden men inte på vikten (tidigare har hon legat två kurvor under medel och när hon föddes var hon ännu mindre än så) och det bekymrade barnläkaren. Jag blev tillsagd att förstärka hennes mellanmål, att hon ska vägas en extra gång på bvc och att barnläkaren ska få ta del av resultatet. Om hon inte har ökat nog i vikt blir det tal om dietist.

Det var några saker jag inte fann mig att påpeka:

Har du sett hur Fälgas pappa ser ut? (vi är ganska så finlemmade varelser båda två)

Fälga äter ungefär lika mycket som sin större tvillingbror.

Hade du reagerat öht om hon inte hoppat upp en kurva på längden?

Några jag har pratat med tycker att vi inte ska bry oss om vad läkaren sade och jag håller med dem, men som vanligt har jag ändå svårt att släppa det. Neoläkaren, borde hon inte veta vad hon pratar om? Jag har svårt att vara cool (som har varit min plan hela tiden... ) när Fälga firar det hela med att börja äta betydligt sämre än innan. Å andra sidan har Axel också börjat göra det. De kanske inte har tid; jag tror bestämt att jag har hört dem yttra varsin tvåords-mening.

Men varför spelar det någon roll om Fälga ligger en kurva under på vikten? Vår BVC-sköterska har alltid sagt att det inte spelar någon roll vilken kurva man ligger på, bara man följer sin egna kurva. N ligger på en kurva ovanför "mitten" på längden och mellan "mitten"-kurvan och en kurva under på vikten.

Jag tycker inte du ska oroa dig för det! Om Fälga (normalt) äter bra och ni inte har oroat er för hennes matlust så är väl allt bra? De äter mindre och sämre i perioder. De har ju feber nu också och då är ju inte aptiten på topp!
  • passionsblomman

Klockarbol, men shit!
    Nä, det var nog inte samma-min lärare satt med mig i telefon på sin fritid på kvällarna när jag hade legat på sjukhus och missat en massa. Han ville att jag skulle fatta att jag egentligen kunde.

Fru Bygg, vilket för mig till det där med att organisera och att jag oftare och oftare tänker "men GE mig det där jobbet så ska jag styra upp verksamhetn så det blir lite ORDNING"-fast jag hemma är en slarvmaja med saker överallt och en egen slags ordning i systemet att "någonstans här typ i mitten av överst ligger det där pappret vet jag".
    Sonens lärare sa på ett av de första utv.samtalen "din son har en stark och naturlig, väldigt välutvecklad förmåga att tänka logiskt-och det har han uppenbart hemifrån"

Jag vet att matten inte kommer sådär helt självklart och att jag har svårt att lita på mitt eget huvud, och därför ofta snurrar till det för mig själv. Men ibland undrar jag om jag egentligen mest haft otur. Med lite bättre flyt bland lärarbyten, flyttar, utfrysningar och ensamhet, kanske jag visst hade kunnat. Framförallt hade jag nog vågat fråga och be om hjälp, för det slutade jag nämligen helt med i 4:an, för att sedan inte fråga igen förrän i 7:an och då hade jag ju redan hunnit börja hata skiten.
    Hade jag sedan i gymnasiet sluppit ytterligare en gubbe, som var ett riktigt äckel och vars lektioner jag helt sonika vägrade gå på, kanske hade jag då suttit med en helt annan syn på vem jag är och vad jag kan. För det är verkligen en sådan där identitetsgrej-jag är kass på matte. Vad synd det är att omständigheter under uppväxten ofta förstör en massa helt i onödan! Rynkar på näsan

Om ni undrar om den där gubben i gymnasiet, så var han av kalibern att han bla kunde säga skämt av typen"nää men lilla Annika, nu har du suttit med ryggen till så länge att nu får du vända dig om så vi får se dina vackra bröst istället" . När jag kontaktade skolledningen blev det ju obekvämt och de visste ju att han var lite speciell men inte behövde man ta honom på så stort allvar och han hade ju så lite tid kvar till pension och man fick ju förstå....
    ...fast ja man kan ju få något som heter minskad studiekurs, där ämnet skrivs bort från schemat och man sedan har två år på sig att efteråt på egen hand läsa in det. Sa de.
    Så det tog jag.
    Alltså hade jag ingen matte resten av tiden och mitt tama komvuxförsök sket sig senare, för att jag helt enkelt redan tappat modet  och skulle behöva massor av lugn och ro, pepp och hjälp. Istället sammanföll det med min tid ihop med Den Farliga Men Vackre Mannen Med Ögonen Och Gitarren, och jag gjorde aldrig klart...ja och livet rullar på och man behöver ju faktiskt inte vara bra på allt och man kan få hata matte och leva ett bra liv ändå.

Men en bit av mig vill vinna över känslan att vara en idiot, och se om det var lärarna som inte fanns där, plågoanarna som fanns och livets giv som var lite orättvis, eller om jag faktiskt inte kan räkna. Men jag är rädd inför försöket. Betänk vad man kan avslöjas som-en idiot! Det är ju inte så muntert.

• passionsblomman

Alltså, som ni ser så är det här med matten ingen liten sak inom mig.
    Snarare en sådan som jag egentligen de flesta dagar har lust att skjuta så långt bort från mig som möjligt och inte tänka på. Alls. Någonsin.
    Så om jag gör detta nu, så är det ett obetydligt steg för mänskligheten, men a giant leep for PB.

• Hvidbrud

Blommis: på med handskarna. Dags att ta tag i det. Punkt.
    För; du är inte dum, du är inte en idiot och sån skit ska du inte gå och släpa på. Så nu är det dags att bli förälskad i matte! Eller iallafall lite fascinerad...
    Och fy blärk vilken äcklig lärare! Att ett sånt svin, som talar så till barn, i sin position, kan bli taget så lätt på och att DU har fått betala priset för hans svineri! Nä nu blir jag upprörd! Heja dig blommis! Jag hjälper gärna med det lilla jag kan! Jag hade en mattelärare som var en övervintrad hippie, han fick paletten att trilla ner, efter 11år i skolan!

• Hvidbrud

Och, ja, haggan jobbar sista dagen på torsdag. Vem som ska ta över, om det blir en ny från "mitt"bemanningsföretag (dvs jag) eller om hotellet anställer en själv och använder bemanningsföretaget till städ enbart, är under förhandling, men jag är klar att träda till om det skulle vara så det blir...

• passionsblomman

Hvidis,

Jag ska börja på måndag, blev det bestämt nu på em.
    Hur det går återstår att se. Jag får väl söka stöd och tröst här under resan, precis som vanligt. {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård