• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

Hvidis, det är nog det jag har svårt att fatta-att det lisom bara ÄR så, och inte några ja, men å andra sidan... och att det heller inte tjänar något till att fråga varför

När jag gick i högstadiet grabbade min (helt underbare) mattelärare, som inte var någon vanlig man, utan helt unik, tag i min axel och hojtade med eftertryck "Fröken Passionsblomma ska inte fråga varför, fröken Passionsblomma ska bara sitta ner på arslet och räkna matematik!"

Plus     Minus   Plus     Minus    Plus     Minus   Plus     Minus  Plus     Minus   Plus     Minus  Plus     Minus   Plus     Minus 

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • lanovia 08

Men kära nån, nu har det hänt igen det där underbara, ni skriver o skriver o skriver. Men jag har inte hunnit läsa här de sista dagarna så nu har jag att ta igen.

• lanovia 08
    Fru E skrev 2012-11-06 08:18:08 följande:
    Blommis, Hvidis-försöker intala mig själv det med att jag kommer att gå över och han vänder sig rätt . Som bekant är jag mästare på att nojja.......

Lanovia-fått sova liiiiiiite mer nu

Men alltså blir så jäkla trött på min oförmåga att komma ihåg, när var BF?

Ja vi fick sova två ljuvliga nätter i stugan. SEdan har det faktiskt blivit bättre för varje natt så inatt låg jag bara vaken 1h med A. Det kan jag står ut med lätt jämfört med de vidriga veckor som varit.

Men nu säger jag *peppar peppar* för att glädjas över bra nätter är detsamma som att be om vakennätter.

• Daa

Måste bara in och inflika (här ska inte dissas någon matematik ) :

Matematik och jag, det har varit en sorts kärlekshistoria. Jag började högstadiet, upptäckte matematiken och plötsligt var jag bra på något. Inte bara ganska bra, utan väldigt bra. Jag gillade den känslan, för den hade jag inte känt tidigare.

• lanovia 08

För övrigt är detta en sådan där dag då jag inser at båda barnen är friska. A hostar lite o jag har gett honom medicin en gång idag, men bättre än så lär han inte bli de närmsta månaderna. Så jag njuter.

Sedan finns risken att jag snart sitter med två prickiga barn... kanske. Träffade barnens kusiner i helgen varav det slog ut en hel mängd vattkopper på den ene. Så nu är det bara att vänta o se... Men kan lätt erkänna att detta knäckte mig lite lätt. Inte vetskapen av att kanske få prickiga barn, men allt som skulle ställas in. Vi skule varit o hälsat på Fru Bygg i helgen, men där var det inte riktigt läge att riskera sjuklingar mer än nödvändigt nu, så inställt.

Fick ställa in lite aktiviteter igår och även As inbokade sjukhus tid nästa vecka. Vi hade äntligen fått remisstiden för o kolla upp cystisk fibros. Men det fick ställas in o invänta o se OM barnen blir sjuka.

Nu är det ju inte så att jag satt oss i karantän men i vissa fall är det liksom inte läge att bli sjuk. Kompisar som inte haft vattkoper någon som skall få nr 2 snart o inte vill att nr 1 ska bli sjuk etc etc.

• lanovia 08

Blommis den där blindkartan, gud nej hade inte klarat.

Det ser jag som fördelen med barn i skolan, när de börjar ska jag sitta med o lära om mig.

• lanovia 08

Jaha hinner inte längre nu... forsätter senare eller annan dag. Nu väntar duschen o kvällmat efter en joggingtur.

• passionsblomman

Daa, underbart! Skrattande Den känslan önskar jag att alla fick uppleva någon gång. Och min son verkar liksom SE matten. "det är alternativ B" kan han säga, skitsnabbt och utan att provräkna alls. Men, gissade du bara det nu? undrar jag då (för man vill ju inte slarva över läxan). "Nej. Jag ser att det är rätt." Säger ungen då. Och han fattar inte alls vitsen med att man ska behöva ställa upp och visa med uträkningar hur man gjorde-huvudsaken är väl att de tär rätt svar?
    Så, arbetet för honom med just matten, är inte att förstå själva grejen, utan att vara beredd att göra det tråkiga jobbet att visa hur man kommit fram till just det svaret.

Förresten så tänker jag konsultera dig då, när jag ska räkna och förhoppningsvis inte spränga något viktigt blodkärl i hjärnan i rena frustrationen.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård