• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Daa

Jag ser fram emot att parvlarna ska börja med matematik. Där är mitt självförtroende stort (jag inbillar mig att jag bara är ringrostig och snart blir grym igen bara jag får fräscha upp lite ).

• Soldemor
    Daa skrev 2012-11-07 14:27:34 följande:

Solde: oj, så besvärligt det blir när man plötsligt inte längre har bilen man räknat med. Grattis till utställningsresultaten (jag gissar att det är bra )

Tack, jo det är bra. Det är ett visst antal certifikat som leder till en titel och det är sista titeln hon jagar nu. Men det kräver näst intill perfekta katter (som inte finns) och hon är ju en aaaningens liten, även om proportionerlig.

Det är riktigt besvärligt med bilar som inte vill, speciellt när man arbetar på ställen med ytterst bristfälliga kommunikationsmöjligheter. Det går en buss till tätorten en mi härifrån, typ en på morgonen. Men sedan skall jag till jobbet också, och då¨blir det genast lite jobbigare.

Dessutom är det rätt bläigt idag. Vi hade personalmöte och sedan åkte chefen hem medan jag fick ta äldreboendeandakt. Sedan kommer hon i kväll när Peder Lamm kommer och talar antikviteter här, och så skall jag vara med också, för att pålysa kollekten. Känns en aaaningen överarbetat med två präster när det inte ens är gudstjänst. Så i dag jobbar jag vrån 08.30 till typ 21.30. Jiiipiii! Så, nu var jag gnällig igen.

• passionsblomman
    Daa skrev 2012-11-07 14:09:45 följande:
    Jag tänkte skriva ihop något, men så såg jag att det redan var gjort så mycket bättre och mer än jag kunnat gör det, så jag bara citerar istället. Kul att se dig här, Heloise.
    Vad knäpp du är Daa! Du skriver ju jätteroliga saker! Tungan ute

Fast inte så kul när läkaren visar oro-klart det är svårt att varacool då! Och typiskt att man alltid kommer på en massa efteråt som man hade velat fråga eller säga. Då kan jag hållapå och diskutera-gärna mitt i natten istället för att sova-i mitt eget huvud tills jag är helt utmattad och ändå inte fått rätt och upprättelse gentemot den där dumma dumma personen som var så orättvis, eller vad det nu var saken gällde.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Soldemor
    passionsblomman skrev 2012-11-07 16:09:50 följande:
    Vad knäpp du är Daa! Du skriver ju jätteroliga saker! Tungan ute

Fast inte så kul när läkaren visar oro-klart det är svårt att varacool då! Och typiskt att man alltid kommer på en massa efteråt som man hade velat fråga eller säga. Då kan jag hållapå och diskutera-gärna mitt i natten istället för att sova-i mitt eget huvud tills jag är helt utmattad och ändå inte fått rätt och upprättelse gentemot den där dumma dumma personen som var så orättvis, eller vad det nu var saken gällde.
    En sådan hjärna har jag också! Den är superbra på att älta och gå igenom saker jag sagt och gjort, just när man borde sova som bäst.
  • Soldemor

Grattis Hvidis!! Det lönar sig att stå upp för det som är rätt och bekämpa fel och orättvisor.

• passionsblomman

Jag är också på dåligt humör idag.SkrikandesDemonDöd Såpass dåligt att jag både mailade AF och undrade vad (fan) som (inte) händer egentligen, (det inom parenteserna skrev jag bara i mitt eget huvud) och lånade en bok på bibblan med titeln "Nu jävlar!". Det passade liksom in på min sinnesstämning.
    Jag blir så less och är så trött på sakernas tillstånd just nu att jag kan kräkas. Jag hade trott att jag skulle få gå starta eget-kurs nu i höst, men nu verkar det-jo för AF ringde givetvis upp mig efter mitt mail-som att det blir tidigast efter jul. Jaha men vad bra att jag slösat bort hela hösten då. Då hade jag ju -om jag vetat detta-kunnat gå någon annan kompetenshöjande kurs-som att läsa upp min matte då tillexempel.

Nu vill hon ju givetvis att jag ska hoppa på just matteuppläsningsprojektet (vilket jag nämnt för henne tidigare som en sak jag skulle behöva) ...och så får vi se vad nästa steg blir.
    Ja, det är ju som vanligt. Man får se vad som (inte) blir.
    Det händer ingenting. jag går här och är fattig och meningslös och får inte ett skit att hända-allra minst något kreativt och storartat som har med mina drömmar att göra. jag verkar ju inte ens kunan hantera ett helt vanligt jobb för bövelen. Hur skulle jag kunna förverkliga något så stort som drömmar?

Sådant humör är jag på idag.
    Jag resonerade förnuftigt med mig själv och sambon på vår långpromenad-som jag tvingade oss till bara för att jag vet att det ju är nyttigt och braa mot dåligt humör. Under mitt förnuftiga resonemang framhöll jag sambandet mellan tre veckors förkylning i kombinationmed svår huvudvärk på daglig basis, mardrömmar och usel sömn och utebliven träning och utevistelse, som självklara delar i att jag kanske just nu inte känner mig vare sig så munter eller på topp.

Det hjälpte litegrann.

Sedan ringde AF, och nu verkar det visst väldigt bråttom att jag ska börja läsa den förbenade matten-så det kommer jag med största sannolikhet att få börja med redan på måndag gissningsvis. Halvdagar säkert då, eftersom jag ju är 50% sjukskriven.
    NU ni, kommer ni att få märka av mitt sämsta humör! För jag gillar inte matte. jag kan inte. Jag tycker inte det är roligt. jag blir galen och vansinnig när jag inte kan och inte förstår. Jag är starkt osäker på om det är en bra idé av mig själ att tror att jag ska göra den där inläsningen. jag har skjutit den ifrån mig i 25 år-så jobbig grej tycker jag det är.

Så jag är rädd för hur det ska gå.
    Fast om ändå inget annat händer, kan jag ju iofs lika gräna åka till stan på förmiddagarna och försöka, som att sova bort förmiddagen och sedan vara arg och ledsen för att tiden bara går.

Jaha-nu blev det helt plötsigt alldeles mörkt ute också-tur att jag tvingade ut oss på promenaden, trots att jag inte kan gå raskt än med förkylningen.

• passionsblomman

Solde, vad pissigt med bilen-men kul med bra resultat för katterna.

• Soldemor

Skitpissigt rent ut sagt! Och dyrt! Nästan 4 000,- som känns lite jobbigt så här innan vi ens kommit till mitten av månaden.

Och det där med matte, jag håller med! Det var ju min storamångestgrej att jag skulle behöva ett betyg i matte för att kunna läsa på univeristetet! Jag försökte verkligen, men läraren var gravt opedagogisk. Han skev en typ fyra km lång ekvationssträng på tavlan och rabblade förklaringen jätte -jätte-jättefort och frågade om alla var med. Nej, inte jag. Då gjorde han det lika fort igen och sedan idiotförklarade han mig. Kul. Inte riktigt vad jag behövde. Det var en himmelsk lättnad när jag förstod att jag inte behövde ha matte för att läsa teologi. Jag är bara totalt askass på det. BRukar skylla på dyskalkyli, d v s siffervärldens motsvarighet till dyslexi. Inte så många som tror på det, eftersom jag någonstans i mitt mörka förflutna är ekonom, men det låter bra.

• Hvidbrud

Menyn matte som är så kul!

not!

Fast när lag knäckte ekvationernas kod var det faktiskt ganska coolt.... Att liksom koppla om hjärnan till att förstå att det bara kan finnas ett rätt svar, det går inte att charma ett tal eller piffa till det eller skoja lite med det- lösningen alltså... Att det helt enkelt var så enkelt. Men det är ju lätt att säga. Jag tog bara matte A...

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård