• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman
    Ninnnis skrev 2012-11-06 12:41:45 följande:
    Jag hade kunnat skriva om detta hela dagen, men jag måste tyvärr jobba lite också
    Hihi!

Ja men det där låter som att det passar mina tankar och hur jag redan försöker göra. fast det där med 24/7 är ju klart en samvetsfråga. Dessutom är vi ju inte en person här, utan tre-det är ganska skiftande hur tålamod och resonemang, konsekvens och alltihopa är.
    I varje fall skulle du på riktigt MER än gärna få ha kurs med mig. Och hunden då.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Ninnnis
    passionsblomman skrev 2012-11-06 13:32:25 följande:
    Hihi!

Ja men det där låter som att det passar mina tankar och hur jag redan försöker göra. fast det där med 24/7 är ju klart en samvetsfråga. Dessutom är vi ju inte en person här, utan tre-det är ganska skiftande hur tålamod och resonemang, konsekvens och alltihopa är.
    I varje fall skulle du på riktigt MER än gärna få ha kurs med mig. Och hunden då.

Det är inget problem i sig att vara tre i familjen. Hunden har sin unika relation till alla tre och skiljer på dem. Den kommer förmodligen att lyda någon av er mer än de andra, hellre gosa med någon av er etc. Däremot underlättar det ju betydligt om alla har samma regler, då förstår hunden så klart lättare vad som gäller.

Jag tycker det hjälper bara att tänka att allt jag gör påverkar relationen. Typ tänka att "detta är faktiskt träning för hunden" när man ger den mat, ska gå ut genom dörren etc.

Men det ÄR tidskrävande att ha hund. Vissa hundar kräver mer än andra. Våra små gatuhundar är tex ganska krävande...
  • Daa

Det kan faktiskt vara en ganska så trevlig mellandagsöverraskning!

Han kanske får dela födelsedag med parvlarna. Men som de andra säger, statistiken säger att ni kommer förbi årsskiftet.

Fru E skrev 2012-11-05 18:12:49 följande:
    För övrigt börjar jag bli smått stressad över tanken att lillebror säkert tittar ut i mellandagarna Obestämd och att han inte kommer att ligga med huvudet ner som han ska. Än verkar han snurra runt och jag har svårt att säga hur han ligger ibland..........
    Annars undrar jag också litegrann över det Blommis skrev. Hur känns det nu?
  • Daa

alltså det här inlägget:

passionsblomman skrev 2012-11-06 11:51:14 följande:
    EA, berätta lite om hur du har upplevt den här delen av resan hittills-jag har varit med på den första delen, den som inte var ett skit rolig utan bara en massa hemsk väntan och räknande och testande.
    Jag vill gärna höra hur den här tiden varit inne i ditt hjärta och huvud-nu när det är en mer positiv väntan.
  • passionsblomman

Här övar vi Svealands geografi.
    Kan ni på en blindkarta peka ut Karlstad, Örebro, Falun, Borlänge, Nyköping, Uppsala, Stockholm, Västerås och Eskilstuna? Kan ni det va? Och Klarälven, Hjälmaren, Vänern, Vättern och Mälaren?
    Och vet ni vilka landskap de ligger i , de olika städerna och vilka sjöar de nuddar vid?

Det är minsann inte alltid så himla lätt, det där att vara smartare än en femteklassare...

• Ninnnis

Jag tyckte Mini kändes varm när jag hämtade honom på dagis, och mycket riktigt hade han 39,2 när vi kom hem. Han sover lite nu så jag ska passa på att laga mat.

• passionsblomman
    Ninnnis skrev 2012-11-06 16:59:25 följande:
    Blommis, nej den blindkartan skulle jag inte ha alla rätt på...
    Haha! Jag satt med den igår, och funderade och fnderade på "vad det där är för litet jäkla landskap, där, nedanför västmanland...

...att jag bott i Närke i sådär sex år, spelade just då ingen som helst relevant roll...Skäms

Men nu kan jag!

Det är bra med barn, så man får lite repetition på baskunskaperna här i livet.
    Jag bävar för när soene matte blir svårare. vad fan ska jag göra då???
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård