• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis
    passionsblomman skrev 2012-10-31 11:36:06 följande:

Nu postade jag visst både min dröm och min mardröm till er iallafall!

Nu ska jag gå till biblioteket och lämna tillbaka utläst och låna nytt. På biblioteket kryllar det av folk jag är avundsjuk på. Sådana som på insidan av bokens omslag beskrivs lite kort och där det står "skriver numera på heltid".
    Det är ju väldigt fegt och missunsamt att stå och avundas dem när man inte ens vågat försöka själv. Skäms

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Nu tror jag ju faktiskt att du hade kunnat skriva på heltid, så pass bra är du på att formulera dig och skriva så att det går rakt in i hjärtat. Sen tar det säkert mycket blod, svett och tårar att komma dit, men det har du väl aldrig varit rädd för?
  • Ninnnis
    Soldemor skrev 2012-11-02 13:27:41 följande:

På söndag är det utställning! Såg i går att fröken svart är tionde bästa (av 43) långhåriga huskatt i Sverige just nu. Ett BIS till på söndag hade suttit bra. Hon är nybadad och svart och vacker så då är det väl bara att tuta och köra!

Lycka till!
  • Klockarbol

Hej allamehopa och en trevlig allhelgona helg till er!

Flamman -
    enligt djurskyddslagen ska de flesta "burdjur" vara minst 2, undantaget nån eller ett par  utpräglat solitärlevande hamstrar.

Kaniner borde gå bra att ha ute året om även hos er eller möjligtvis i ett kallgarage eller så. Kaniner i vår inomhustemperatur fäller mest eftersom det faktiskt är för varmt för dom.
    Fast det är klart, det krävs en rackarns motivation för att hålla utekaniner riktigt tama och trevliga.

Marsvin ska undvikas helt om det finns allergi i familjen - marsgrisar är, tillsammans med häst och kanin, bland det mest allergiframkallande i pälsdjursväg. Tyvärr.
    Innan vi skaffade våra grisar så allergitestade vi oss alla tre för att slippa tråkigheter.

Burfågel skräpar och dammar hejdlöst och är inte så lyckade om det finns astma i familjen, hur det är med allergi vet jag inte. Fast fåglar är fantastiskt underhållande även om gos-faktorn inte är så hög!
    Vi har nu 5 undulater i en flygvoljär i vardagsrummet så jag har återgått till "skrikande bebis-stadiet i livet" - enda gången vi tittar på svenska tv-program är när det finns text
    Just nu avslutas dessutom höstens ruggningperiod och 5 undulater som ruggar samtidigt resulterar i en dammsugare som får jobba mer än en gång om dan!
    Vi var bortresta härom helgen och vår stackars djurvakt trodde att nån undulat hade dött eftersom golvet framför buren var tjockt med fjäder och dun!

Förutom skogskatten så ska även Sibirisk katt vara 'snällare' allergimässigt, även det en stor och rejäl katt med lite 'hundigt' beteende.
    Om man sen badar sin katt regelbundet så minskar också allergibesvären, utställningskatter brukar därför tålas lättare av kattallergiker.

Fast med en befintlig allergi i familjen så blir det ju en kalkylerad risk oavsett vilket pälsdjur man skaffar. Ju mer utsatt man blir desto mer allergisk blir man ju tyvärr

Min bror har en sköldpadda av nåt slag (rysk landsköldpadda?) som är otroligt social och följer efter bror vart han än går! Gosfaktorn är väl inte så hög där heller men i alla fall.

Ödlor kanske? Mina kamrater som har skäggagamer påstår att de är väldigt keliga.

Nä, nu är mina jobbmässiga allhelgonasysslor klara så nu är det hemgång. Är lite glad att jag slipper jobba helg för det är ett enormt tryck med bilar och besökare på kyrkogårdarna redan nu.
    Men det är så vackert med alla tända ljus på kyrkogården under helgen så det nästan gör ont <3

Frid!

• passionsblomman
    Ninnnis skrev 2012-11-02 14:25:18 följande:
    Nu tror jag ju faktiskt att du hade kunnat skriva på heltid,
    så pass bra är du på att formulera dig och skriva så att det går rakt in i hjärtat. Sen tar det säkert mycket blod, svett och tårar att komma dit,
    men det har du väl aldrig varit rädd för?
    Tror du?
    Är jag?
    Har jag inte???

• passionsblomman

Grannen mittemot har äntligen fått sålt sitt hus.
    En ung kille har köpt det för en spottstyver.

Nu håller han på att börja fixa.
    Den gamla hundgården har rivits under dagen *bank bank,  bank bank*
    Det passade dåligt ihop med min migrän, men det är så kul att huset inte blev ståendes tomt att jag hade överseende med det.
    Nu har han sågat ner träden på framsidan. Typ alla träden. De var hundra år gamla.
    Det har jag lite svårare att fördra-man ska tänka många många gånger innan man sågar ner träd.
    I träd bor massor av invånare som behöver sitt hem. Det man en gång sågat ner får man inte tillbaka heller.
    Men det är ju förstås hans trädgård och det är nog vanligare att man sågar ganska brutalt än att man tänker som jag. Men det kommer inte att blomma vitt och rosa av körsbär och äpplen vid hans veranda mer, och inget lila moln av syrener kommer att svepa sin doft över gatan till våren. Tjoff tjoff-puts väck!
  • passionsblomman

Jag hade velat åka och göra fint på mormor och morfars grav. Och tända ljus både där och på farmor och farfars, och på gammelfasters. Men nu ska sambon jobba så han behöver bilen och jag har ändå svårt att motivera 30 mil tur och retur i bensin när vi sitter så nätt till med ekonomin. Men det svider i mig att jag inte kan tända på plats. Jag ska tända ljus på mitt bord istället. För alla dem som fattas mig.

• passionsblomman

Lanovia-KLART ni ska ta chansen till sov-avlastning!

Ankan, nä man kan visst inte lita så helt på vad de ser förrän bebis kommer. På SÖS där vi gick, ville de helst inte säga vad de trodde, för hon sa att det så pass ofta är fel att det inte känns seriöst.

• Hvidbrud

Blommis: jag håller precis med Ninnis. Och klart du kan tro att du kan akrivapå heltid. Det är det minsta! I mina öron låter det aom en dålig ursäkt snarare än något som klingar äkta med den blommis jag lärt känna genom just skrift. Så det så. Är det någon som kan tro det så är det väl du?

I övrigt så känns nya arbetsplatsen (som var min gamla) som att komma från helvetet till himlen. Shit pomfritt vilken skillnad. Ok, jag får sluta som ett djur- men med stolthet och engagemang under kompetent ledning och fungerande struktur. Med glada kolleger!
    Nä, häxan (hon är inte ens värd att bli kallad häxa!) slavdriverskan borde skämmas och dra något ruttet över sig. Och mina chefer som kan kåta henne sitta kvar. Fy skam! (synd att den ene är min bror- han har åkt saftigt på minuskontot i respekt det senaste året. )

Gräsänka-men har åkt till Tyskland på bröllop, vi valde att stanna hemma, fast i morgon drar vi till Blekinge och ska överraska min mamma på födelsedagen. Hennes kille (på 78...) har smitt planerna så det ska bli så roligt så! Nåja! Måste gå och packa. Nu sover båda vildingarna mina hjärtegryn!

• Ninnnis
    passionsblomman skrev 2012-11-02 14:55:38 följande:
    Tror du?
    Är jag?
    Har jag inte???

Ja!
    Ja!
    Nej!

• Ninnnis

Heja Hvidis nya jobb! Så skönt för dig, vännen! Vad trevligt det låter med överraskningsfirande

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård