• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Daa

Lanovia: ja, vissa saker är svårt att få hjälp med. Men det är ju skönt med det lilla som går i alla fall.

• Daa
    passionsblomman skrev 2012-10-29 15:23:33 följande:
    Haha! Jag berättade för sambon om mina utläggningar angående val av uttryck. Han skrattade högt. Min son skrattade ännu högre.
    Och han konstaterar (sambon, inte sonen) att han nog plockat upp lite olika uttryck under åren, som man gör av folk man möter. (Men angående slarvigt språk så ser han mest ut som "vaddå? Mat är inte slarv-mat är gott!")
    Själv har jag nog varit med och både myntat och spritt en del jag själv tycker är passande. Som mitt egenpåkomna "ärkeas" exempelvis. För att bara inte tala om min mormors "jubiléumsidiot" (ngn som varit dum så länge att den kan fira jubiléum)

Annars tycker jag sambons dyslexi och felhörningar leder till ett och annat som blir roligare-och bättre-i hans version. Att någon är skogstokig är ju vedertaget-men i sambons värld är man oxtokig, och han tycker att det fattar ju vem som helst att de tär värre. Förutom att han vägrar kännas vid att det skulle vara en missuppfattning från hans sida från början.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Oxtokig.
    Jubileumsidiot är också ett underbart uttryck, särskilt när förklaringen kommer.
  • Daa

Jaha. Nu tog lunchen slut. Det är ganska trevligt att sitta här och skrivas med er en stund.

på er.

• Tinkerbelle
    lanovia 08 skrev 2012-10-30 10:05:21 följande:

Tinkerbell jag har inte hälsat så är väl dags, HEJ och välkommen hit.

Vilken del av landet håller du till i?

Vi hade pissväder igår men idag skiner solen så där höstfint.

Jag håller till mitt i mellan huvudstad och landets största flygplats.
    Helt uppenbart långt ifrån solen idag för här har det regnat oavbrutet sen igår eftermiddag.

Jag ska strax köra dottern till stallet. Har förklarat att det kommer vara blött, men de spelar tydligen ingen roll...hmm undrar just om hon är av samma åsikt när hon kommer hem? 
  • Tinkerbelle
    Daa skrev 2012-10-30 12:08:29 följande:
    Tinker: jodå, jag har varit här hela tiden. Det blev väl att jag fasade ur tanttråden och hamnade i den här när bebisverkstan krävde energi.
    Tack, vi mår fint. Du kanske har räknat ut av mina inlägg att jag har tvillingar på snart två år (alltså, det är mindre än två månader tills parvlarna blir två år! ), Axel och Fälga, a k a parvlarna (och här hemma kallas de ganska ofta för knasbullarna... *hjärtar*).
    Åhhh! Dubbelt upp vad underbart! Hjärta
    Nu när dem äldsta två börjar bli mer och mer självständiga (16 och 18 Förvånad ) så kan jag ibland känna suget efter en liten parvel!!!
    Visst är det mycket slit, men jag saknar myset och känslan när dem lär sig något nytt.
    När min skrutt vill sova bredvid så säger jag sällan nej trotts att hon har hunnit bli 10 just för att jag tycker det är så härligt med alla kramarna och för att jag vet att snart är det slut!!!
  • Ninnnis

Halloj! Jag och Mini har varit lediga i en vecka (halvtid plus någon semesterdag). Imorgon var det dags för jobb och dagis igen, men Mini vaknade från middagsluren med 40-graders feber, så det blir till att vara hemma imorgon också. Jag har lite ont i bihålorna vi får vara hemma och kurera oss båda två. Maken är borta tisdag till fredag, så det blir inte mycket tid (eller ork) över när allt är undanplockat, diskat, sonen nattad, hundarna rastade osv. Nu ska jag ta en dusch och krypa upp i soffan med hundarna en stund. på er!

• Im yours

Hej, och jag tar gärna en bit kladdkaka ........ om det finns nått kvar vill säga
    Usch, jag egoskriver ju nästan jämt härinne, och jag vill inte ens tänka på att det skulle vara mindre bra el så.

Thinkerbelle: Vad kul .............. long time no see. Tänk, jag har aldrig varit i London .......... eg har jag nästan inte rest alls sedan ungarna flyttade ur boet. Men efter denna hetsigt upphetsande och spännande journalistutbild, då ska det jädrar i mig bli åka av ))) Singapore, kan det va nått tro? Eller några mån i Palma på Mallorca kanske. Igårkv blev jag tokförskyld, det tog typ 5 min att för mig att få både feber och hela huvudet fullt av äckligt gegg. Så jag gick hem efter 15.00. Sedan dess har bara orkat duscha .............. fryser o svettas samtidigt känns det som. Igår lämnade vi in de 4 personliga breven till praktikplatserna. Mellan feb o juni ska det nämligen ut och journalistas i verkligheten Det ser jag fram emot. Och har någon minsta lilla hum om var i Sthlm-området man skulle kunna sova om nätterna för en skälig studentpeng Så var så snäll och tjoa till extra högt!!!

Blomman: Du vet vad jag tycker att du ska göra ............. eller? Håller tummarna för att sambon får ett arbete snarast. La casa Passion ............... jag minns så väl då ni bestämde er för att köpa, och flytta.

Flamman: Herpes är ju en jävulsk jobbig grej. Massor av krya på dig och kramar kommer här. Har skrivit ett mess  till dig på fb,

Undrar föresten hur det är med alla tjejor från tanttråden????? Mulle, och vad hette hon som oxå bodde upp i norr????

Nu tog orken slut. Massor av kramar till alla från ett höstlikt m ändå vintrigt Sundsvall. / Liz

www.finest.se/lizbloggar

• passionsblomman

Igårkväll åkte vi till tätorten för att tanka och låna en film. På parkeringen hittade jag en trisslott. En oskrapad trisslott. Jag tänkte medan jag plockade upp den "vad pinsam jag är som kollar folks kastade skräp". Men, lotten var som sagt oskrapad.

Och jag vann 300 spänn! Förvånad

Nu går jag här och tänker, att om jag byter in den lotten mot 12 nya, så kanske jag vinner.

Om jag vinner och typ får skrapa i TV-då går jag någon skrivarkurs och börjar skriva.
    För då är det typ meningen eller nå´t.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Hvidbrud

Ja. Det är meningen ju. Trissvinst eller inte. Grattis förresten! ( jag kollar också lotter om de ligger ock flyter- man vet ju aldrig...)

Fick precis mail från en väninna i dk. Sist vi träffades var för ett år sedan och hon var då 37 och vi talade om hennes babylängtan. Vi pratade om möjligheterna till insemination och enhet det skulle vara att vara ensammamma. I mailet skrev hon att killen hon börjat dejta i november var nu hennes pojkvän och hon väntar ett litet gossebarn med honom! Så glad jag blev! Jag trodde helt ärligt att det var "kört" för henne. Att hon hade missat tåget. Men oj så glad jag är att jag hade så fel! (åh, nu blev jag också lite sugen!)

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård