• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Hvidbrud

Ja, jag tänkte på din mans situation med ex chefen. Blä!
    Jag har krävt att hon ska avskedas innan jag sätter min fot där efter 1 nov. Vad kollegerna berättar för mig i förtroende, gör mig så ledsen. Hon drar ju in pengar till företaget dvs bonus till cheferna, som gör att hon har suttit relativt säkert, trots att all kompetent personal som flyr stället, hals över huvud, kunde få samma resultat, humana arbetsförhållanden och ett bättre rykte för företaget och inte minst, "rena" pengar till företaget. Nå jag. Jag hoppas att något händer, så att jag inte bara lämnar mina fina kolleger i sticket, utan möjlighet att stå upp brevid dem när häxan går över strecket.

• Norrskensflamman

Hvidisen!! Stå på dig, fy fasiken vad stolt o glad jag blir att det finns såna som du som sätter ner foten och vägrar acceptera mobbing. Vuxenmobbing av värsta sorten...
    Har själv sett det på arbetsplatser och värst var det på jobbet jag hade innan detta. Där var det faktiskt en kvinnlig chef och hon var HEMSK!!! Rena rama mobbingen. Jag sa ifrån ett par gånger och stod upp för de kollegor som blev mobbade. Sedan bytte jag jobb.

Lanovia, fy så jobbigt ni har det med lille A... Och hunden ovanpå det. Men bra att du fått henne att börja äta lite iaf.

Daa; falsk krupp En sån tur att du hade folk hos dig som kunde rycka in.

Jag mår bättre nu, mindre svullen men det känns som att flickan aldrig mer kommer bli sig lik
    Men det blir hon väl antar jag.
    Idag är första dagen jag haft på mig trosor o byxor en stund. VAr tvungen att åka och handla.
    Hade tänkt gå och jobba imorgon. Få  se hur det går.

Missade både Miss Li-konserten (men såg henne på TV4 iaf, helt outstanding!!) och Halloweenfesten med maskerad. Och jag som fixat kostymen och allt
    Ja,ja huvudsaken jag blir frisk igen.

Nu har ungarna höstlov till veckan. Jag som hade tänkt ta ledigt nån dag och kanske gå till badhuset med dem... Kan knappast vara borta från jobbet nu, när jag legat hemma i flera dagar. Månadsavslut närmar sig... Tur som är trivs mina barn ypperligt på Fritids så det går ingen nöd på dem egentligen.

Nä nu ska jag knapra lite chips innan jag hoppar i snarklådan.

o kram alla fina!

• Daa

Lanovia: jag skrattade själv när jag åt burkmaten, för när vi kommit dithän hade Fälga fått inhalera och blivit en glad flicka som kunde andas som vanligt igen. Axel, som tyngd av stundens allvar varit världens lugnaste ett och ett halvt-åring, hade blivit på bushumör.

Men det där ögonblicket, när jag satt med lilla ledsna Fälga i famnen och insåg att hon hade svårt att andas, det var verkligen inte roligt. Uschiamej.

lanovia 08 skrev 2012-10-28 09:28:46 följande:
    Daa vad jobbigt att Fälga skulle få krupp när du var själva hemma. Måste ända skratta lite när jag ser framdör mig hur du sitter o äter burkmat. Är ju inte det godaste på denna jord....
  • Daa

Lanovia igen: så jobbigt för lille A med den hemska hostan!

Hvidis: BRA gjort av dig att stå upp för din arbetskamrat! *full av beundran*

jag undrar så, varenda gång jag hör om dessa chefer, vad det är som gör att de beter sig på det viset. Jag menar, saknar man fullständigt empati eller vad bottnar det sig i?

Flamman: skönt att du mår bättre. Hoppas du blir helt bra snart. *kram*

• Tinkerbelle

Oj vad ni skriver!

*Vinkar frenetiskt till alla och en extra gång till Syrinx.*

Flamman - jag har inte hunnit läsa allt men det ante mig att du hade skilt dig - jag inboxar dig!

Daa - mysigt att se att du är kar här på BT. sist jag "såg dig" tror ajg du var med barn.. Hur mår den lilla familjen?

Här har helgen försvunnit i ett nafs och ajg ahr bara hunnit hläften av det jag planerat.

Vi började fredagen lite halv sorgligt då dotterns bästa kompis sen 8 år helt sonika över sms förklarade att hon inte ville vara bästis längre. Förvånad Orsak = dem ses inte varje dag...
    Sen skolan startade så går dem i olika skolor då hennes föräldrar valt en annan skola. Snacka om hjärtesorg!!!
    Dottern knatade över till kompisen, som bor 100 meter bort, bad att få tillbaka andra halvan av kompishalsbandet hon gett henne i våras. Kompisen kunde inte hitta det på stört, men kom någon timme senare med det. En liten tjej som inte alls insåg konsekvenserna av sitt handlande och att hon faktiskt sårat dottern jättemycket. Hon blev lite paff när dottern inte alls var sugen på att leka - konstigt?!

Vi har därför haft långa samtal (mellan alla aktiviteter) om vad vänskap är och vilka olika sorters vänskap det finns och hur en bra vän ska vara. Inte helt lätt alla gånger.

Kram på er! 

• Tinkerbelle

Appropå tantvarning så har jag varit på mamografi idag...
    Jag har nått den åldern att man blir kallad till att få flasha tuttarna helt legitimt. Drömmer

• Klockarbol
    Ninnnis skrev 2012-10-26 21:00:04 följande:
    BF-lista:

Fru E-130106
    Ninnis-130213
    Leksi-
    Ankan-121117

Visst har trådbarnen en tendens att komma i sjok?  
    Heja Ninnis!
    13 feb är min yngsta dotters födelsedag å hon delar gärna med sig av den :)

Heja alla andra oxå för den delen!

*börjar fokuserat att läsa ikapp en himla massa inlägg!*
  • Klockarbol
    passionsblomman skrev 2012-10-25 14:16:05 följande:
    Käk.
    Mat.
    Möjligen middag om det ska låta lite classy.

"Ta och stuva i dig det där nu! Du behöver lite käk i kistan!" är en rätt typisk uppmaning från far i huset i Casa Passion.
    Han säger heller aldrig, tack nu är jag mätt, utan "nä, det är bra-jag får inte i mig nå´ mer"
    Det är som att själva ätandet är någon slags prestation i mina öron. Det kanske sitter i sedan body-builderdagarna, då mat var en uppgift som krävde stor ansträngning, inte i form av lagnade, utan i kraft av orka trycka i sig nog mycket för att bygga.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Får nog (kanske lite rodnande men bara lite) erkänna att det väldigt ofta uppmanas något snarlikt vid mitt och yngstas middagsbord... Fast min version är nog:
     "Men ta och peta i dig det där nu! Det är bra med lite kek i kistan!"...
    Jag kanske inte ska vara så förvånad över att folk konstaterar att jag är från Sthlm en sisådär 25 år efter att jag flyttat därifrån?

Fast nog används åtskilliga 'gammelmodiga' uttryck i hemmet också.

Och Jerusalms förstörelse verkar ha blivit ett permanent tillstånd i lilla stugan :(

Fast jag har äntligen unnat mig nya madrasser nu!
    Å efter en period av vidriga mardrömmar så blev det oerhört viktigt att byta ut hela sängen (kallas sån't för att bearbeta?).

Så nu står en nyer och finer sängstomme hos storebror (skänkesannons på Blocket & precis en sån jag ville ha och allra sötaste bror åker o hämtar Hjärta ) och väntar på att släpvagnsuthyrarna ska lägga dubbdäck på kärrorna för jag vågade inte åka 22 mil på sommardäck i helgen som var.

I väntan på sängstommen så parkerade jag ena madrassen på en matta på golvet - ljuvligt att vakna utan onda axlar och rygg! - och det är himla bra med liten fallhöjd när man helt plötsligt byter får 180 cm bredd i ensamt majestät till 80 cm... O.O
  • Klockarbol

FB har jag men där spelar jag spel!
    De av hugade vänner/bekanta/släktingar som prompt vill bli FB-vänner varnas nogsamt för att eventuella spelposter kan leta sig fram (fast jag brukar tydligen lyckas rätt bra med att skona de som inte spelar) och att jag är prutt-tråkig om det inte handlar om nåt ave de spel jag för stunden spelar

Någon BT-grupp är jag dock inte med i.

• passionsblomman

Haha! Jag berättade för sambon om mina utläggningar angående val av uttryck. Han skrattade högt. Min son skrattade ännu högre.
    Och han konstaterar (sambon, inte sonen) att han nog plockat upp lite olika uttryck under åren, som man gör av folk man möter. (Men angående slarvigt språk så ser han mest ut som "vaddå? Mat är inte slarv-mat är gott!")
    Själv har jag nog varit med och både myntat och spritt en del jag själv tycker är passande. Som mitt egenpåkomna "ärkeas" exempelvis. För att bara inte tala om min mormors "jubiléumsidiot" (ngn som varit dum så länge att den kan fira jubiléum)

Annars tycker jag sambons dyslexi och felhörningar leder till ett och annat som blir roligare-och bättre-i hans version. Att någon är skogstokig är ju vedertaget-men i sambons värld är man oxtokig, och han tycker att det fattar ju vem som helst att de tär värre. Förutom att han vägrar kännas vid att det skulle vara en missuppfattning från hans sida från början.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård