• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Soldemor

Flamman: Varför kan jag inte låta bli att misstänka ditt pucko-ex när det gäller herpesen?

Tinker: Yeee! Vad kul att se dig här igen! Brukar tänka på dig ibland när jag är här inne och undrar vad du gör och hur allt är! Ser också gärna en uppdatering av dig och ditt liv tills nu!

Flamman igen: Har ungefär samma synpunkter som Blommis när det gäller FB. Tanken på att hoppa in där (dvs ständigt koppla upp datorn också när man är hemma) för att uppdatera känns megastressigt i mitt liv. Dessutom tycker jag att det vilar en viss mobbingvarning över fb när man man kan se visst antal vänner och så. Någonstans inm mig finns mobbingtiden från mellan- och högstadiet kvar och vill på inga villkor väckas till liv igen. Sen tror jag också, att inte så många är intresserade av mitt liv. Det är väldigt myycket jobbande så när jag är hemma är jag just det (typ står och stryker eller läser) uppblandat med träning och kattpyssel. Det är ytterst sällan några hippa fester att berätta om eller middagar. Lördagkvällar är jag oftast i tvättstugan. Träffar så mycket folk i jobbet att jag lätt blir halvasoscial när jag är ledig. Skönt att bara var liksom. Så jag är rätt osäker om jag skulle vara intressant på fb. LIte tankar jag kom på när jag bostade tänderna i morse, faktiskt. (något måste man ju göra för att få tiden att gå då!)

Fru E: Det är så häftigt med din mage och hur tiden har gått! Tänker ofta på den nya lilla människan som finns där inne och på er.

Skall försöka komma ifrån jobbet tidigt idag, är osäker på hur Amaretto mår egentligen. Antagligen överreagerar jag, men jag kollar in honom extra noga nu. Det var en del skvätt-stänk vid lådorna i morse. Kan ha varit lilla fröken S som har bråttom som vanligt (får på inga villkor vara Solde iaf!) men jag tolkar tecknen som att det kan vara han. Öhh! Han har ätit iaf nu på morgonen, två gånger! Duktigt!

Syrinx: Blev det någon lurvboll?

• passionsblomman

Titta här!

http://www.svd.se/naringsliv/innovation/ljus-ide-pa-export_7616472.svd

Detta är ju en bokstavligen helt strålande idé och hur coolt som helst!
    Det är något att bli peppad och glad av-bra saker görs i världen.

Varför
    är inte jag en skitsmart tjej som kommer på innovationer och förändrar världen och gör någon NYTTA! Skrikandes

Ibland blir jag så trött. När ska det bli något vettigt? När ska jag bidra med något som spelar roll-och få lön för det? Man kan skoja om existensiell ångest-men roligt är det inte.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fru E

BF-lista:

Fru E-130106
    Ninnis-130215?
    Leksi-
    Ankan-

• Soldemor

PB: Du bidrar med så otroligt mycket för våra själar och välbefinnande här, värme och kloka ord. Det smäller högre än alla lampor i världen (tycker jag iaf!)

Nu skall jag strax åka hem och se hur min pälsklädde lille man har det! Lite orolig...

I morgon två dop, varav ett barn till goda vänner med efterföljande mottagning.

• Norrskensflamman
    passionsblomman skrev 2012-10-26 10:12:52 följande:
    Titta här!

www.svd.se/naringsliv/innovation/ljus-ide-pa-...

Fantastiskt!!

Jag blev också impad när jag såg ett tv-program där de hade en sån där bärbar, engångstoalett som de sålde till afrikanska länder. Alltså, hur kommer man på sånt? Den var nedbrytbar och miljövänlig, man grävde ner den använda toan och ja det var en massa fördelar. Och den var inte så dyr heller.
  • Norrskensflamman
    Soldemor skrev 2012-10-26 12:33:08 följande:

PB: Du bidrar med så otroligt mycket för våra själar och välbefinnande här, värme och kloka ord. Det smäller högre än alla lampor i världen (tycker jag iaf!)

Blomman, jag håller med Soldemor. Tyvärr så tjänar du inga pengar på det, men du har all vår kärlek, stöttning och respekt ♥.
    Tycker fortfarande att du ska SKRIVA i någon form.
  • Norrskensflamman
    Soldemor skrev 2012-10-26 09:21:04 följande:

Flamman: Varför kan jag inte låta bli att misstänka ditt pucko-ex när det gäller herpesen?

Njae... jag tänker inte så.  Orkar inte spekulera, jag kan ha smittats av viruset för massor med år sedan. Det kan ligga latent vilande i nervknutar och sedan triggas igång av stress. DÄR kan jag däremot tänka att hans senaste beteende och min oro för flickorna spelar en roll. OCH att jag har alldeles för stressigt och pressat på jobbet.
  • Tinkerbelle

Hej söta ni både nya och gamla,

För er som inte vet så hängde jag på BT 2009 I “tandtråden”.
    Jag är gift med en engelsman och har tre barn från ett tidigare förhållande.
    Jag är 40+ och riktig tant i många bemärkelser, även om jag långt ifrån ser ut som en sådan.

Jag bor norr om storstaden i ett hus. Yngsta barnet rider och spelar innebandy.
    Tack och lov har de två äldre lagt av med innebandyn och ägnar sig numera åt andra former av träning (lyfter skrot).

Sen ett år tillbaka jobbar jag som konsult. Har just nu ett uppdrag som gör att jag flyger mycket i tjänsten till andra europeiska länder (mycket London vilket är lite ironiskt då maken flyttat till Sverige för att vara med mig).

Deras far, aka ”Ärkeaset”, hänger fortfarande med. Han har hunnit gifta om sig och få ett till barn…
    Det har varit någorlunda lugnt på den fronten då han har haft fullt upp med att serva sin gravida fru och därför inte riktigt hunnit med att djävlas med mig, vilket jag är tacksam för. Han har dock inte blivit mycket smartare och med jämna mellan rum så kläcker han mindre begåvade kommentarer. Som när äldsta skulle fylla arton efter sommaren… ”vad bra nu slipper jag betala underhåll till din mamma”. Han har missat helt att han är lika underhålls skyldig som jag tills sonen är klar med sin gymnasieutbildning. Gissa om han blev paff när inbetalningskortet damp ner i brevlådan från AF! Nu väntar vi bara på att han ska försöka övertala sonen att han ska avsäga sig underhållet.

Ja som ni ser har inte så mycket ändrat sig.

Kram på er! <3

• Tinkerbelle
    passionsblomman skrev 2012-10-26 10:12:52 följande:
    Titta här!

www.svd.se/naringsliv/innovation/ljus-ide-pa-...

Varför är inte jag en skitsmart tjej som kommer på innovationer och förändrar världen och gör någon NYTTA! Skrikandes

Ibland blir jag så trött. När ska det bli något vettigt? När ska jag bidra med något som spelar roll-och få lön för det? Man kan skoja om existensiell ångest-men roligt är det inte.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Blomman det är som dem andra redan har skrivit!
    Att jag har letat mig tillbaka hit handlar mycket om den värme och glädje och skratt som jag skanade.
    Utan dig skulle vi andra inte finnas här!
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård