• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

Fasiken vad mycket segare allt går när man är förkyld. Kräks betrakta gubben som snorig istf kräkandes.
    Hela kroppen gör ont. Man kan inte gå på sjukgymnastiken ller sina raska promenader (springa ska vi inte ens nämna i sammanhanget). Laga mat orkar man inte och röja av i köket-inte heller. Det ser ut som Jerusalems förstörelse här. Som min mamma skulle ha sagt.  (Min sambo tycker det är så himla lustiga uttryck-och gammeldags-som vi använder i vår familj. han tycker  iofs att det är tillräckligt gammeldags att jag säger  "jamen det här räcker ju till en hel måltid till" och då är ordet måltid något man inte använder längre. Ja, inte vet jag, jag är nog rätt blandad i mitt ordförråd...)

Kaffe smakar illa när man är förkyld. Bara en sådan sak!
    Nacken känns dubbelt så tjock och huvudet som om någon tryckt på reset så man sitter nollad och tom i den stackars värkande bollen. För dum för att uträtta något som helst av vikt.
    Vägen ner i källaren till vedpannan är lång som en golgatavandring-eller vägen till arbetsförmedlingen, för den som inte har så stor igenkänningsfaktor vid de bibliska prövningarna. Men, eftersom man fryser, måste man ju elda.
    Så man stapplar ner i källaren och tackar sig själv för att man åtminstone investerade i den där luftavfuktaren, så det inte är fullt så ruskigt därnere i mörkret som det annars varit. Vedträna väger förskräckligt mycket mer när man är förkyld. Nästan lika mycket som ett helt träd faktiskt. När man burit en hel skog och huffat och puffat eld på den, så det dånar lovande om den välsignade värmemaskinen, klättrar man närmast utmattad upp för trappan igen och belönar sig med det nybrygda kaffet som man redan glömt hur illa det smakar. Kaffe är gott. Kaffe är livselexir och svart guld för resetade hjärnor och gamnacke med tjock värk. Så är det bara. Det är en grundpelare att alltid luta sig mot. En kopp kaffe hjälper.Kaffe Annars är man ju nästan sjuk!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Soldemor

Passionis: Såg i morse att herr A kissade något bättre. Men han är ju inte överförtjust i att matte står där och hänger över honom när han skall på lådan. Men han får inte bli sjuk igen!

• passionsblomman

Nä, djuren undrar nog ofta vad tusan vi sysslar med, vi som bestämmer över matskålarna. Truls tittar på mig som om jag vore fullständigt blåst varje gång jag säger att han inte får ha skorna. Vaddå får? Det är ju HANS skor-han måste väl få samla dem lite som han vill tycker han, och hämtar lugnt vidare tills nästan alla husets skor ligger på salsmattan. Inombords är han nog milt överseende med sin korkade matte.

• Soldemor

Ja, ibland blir man nog lite smått idiotförklarad av dem, äsklingarna.

Förresten så använder jag också en del uttryck som kanske kan betecknas som gammeldags. Och måltid är väl ett helt vedertaget ord. Vad vill han kalla det för?

• passionsblomman
    Soldemor skrev 2012-10-25 13:22:45 följande:

Vad vill han kalla det för?

Käk.
    Mat.
    Möjligen middag om det ska låta lite classy.

"Ta och stuva i dig det där nu! Du behöver lite käk i kistan!" är en rätt typisk uppmaning från far i huset i Casa Passion.
    Han säger heller aldrig, tack nu är jag mätt, utan "nä, det är bra-jag får inte i mig nå´ mer"
    Det är som att själva ätandet är någon slags prestation i mina öron. Det kanske sitter i sedan body-builderdagarna, då mat var en uppgift som krävde stor ansträngning, inte i form av lagnade, utan i kraft av orka trycka i sig nog mycket för att bygga.
  • Soldemor
    passionsblomman skrev 2012-10-25 14:16:05 följande:
    Käk.
    Mat.
    Möjligen middag om det ska låta lite classy.

"Ta och stuva i dig det där nu! Du behöver lite käk i kistan!" är en rätt typisk uppmaning från far i huset i Casa Passion.
    Han säger heller aldrig, tack nu är jag mätt, utan "nä, det är bra-jag får inte i mig nå´ mer"
    Det är som att själva ätandet är någon slags prestation i mina öron. Det kanske sitter i sedan body-builderdagarna, då mat var en uppgift som krävde stor ansträngning, inte i form av lagnade, utan i kraft av orka trycka i sig nog mycket för att bygga.
    Skulle nog snarast vilja säga, att det inte är du som är gammaldags utan han som har slarvigt språk, typ.
  • Syrinx
    Soldemor skrev 2012-10-25 14:52:19 följande:
    Skulle nog snarast vilja säga, att det inte är du som är gammaldags utan han som har slarvigt språk, typ.
    Jag skulle nog säga samma sak som Solde. Här i huset (lägenheten, om man ska vara petig) använder vi ofta ordet "måltid". Jag har nog influerat maken litegrann vad gäller språkbruk, och jag har alltid haft mycket kontakt med min mormor, som var skolbibliotikarie och lärare med svenska och historia som huvudämnen. Hon rättar mig fortfarande om jag t. ex. säger att maken är och jobbar - "Jaså, är han och arbetar?". Kära lilla mormor! Hjärta 
    Så att käka gör man helt enkelt inte i min familj. 
  • Syrinx
    passionsblomman skrev 2012-10-24 17:26:01 följande:

...kladdkaka? Drömmer

Jag vet inte vad frågan är, men svaret är ALLTID kladdkaka. Mums! Jag vågar nästan lova er, flickor/tanter (välj vilket epitet ni vill), att min kladdkaka är så gott som oslagbar. (Jag ber om ursäkt för avsaknaden av jante, men ibland kan man inte åma sig.)

Angående ditt tidigare hallå-inlägg - jag är här! Även fast jag inte varit med många år eller gått igenom allt det ni gjort. 
    Min inbox är förresten tom. Borde jag hålla utkik efter något? 
  • passionsblomman

Haha!
    Jag och min stackars sambo är nog varandras kontraster-som i så mycket annat. Jag är uppvuxen dels i en frikyrkomiljö, där man, säga vad man vill i övrigt, får sig en hel del ord till livs, varav somligt kanske inte används vidare flitigt utanför den sfären. Dessutom har vi alltid haft tillgång till och läst väldigt mycket böcker. Dessutom är språk ett av intresse och något som jag verkligen gillar.

Min sambo hade knappt läst en enda bok innan han som vuxen började läsa på eget bevåg. Han har dessutom dyslexi och har verkligen inga glada erfafenheter från skoltiden.
    Han har inte fått med sig i sin kappsäck ens tillnärmelsevis en bråkdel av vad jag fått medskickat.

Fast varför han är så förtjust i slang, vet jag inte. ta på sig glajjor, åka grickor,  få nå´t i kistan,  borsta nötterna...ja, inte vet jag allt!

• Soldemor
    passionsblomman skrev 2012-10-25 15:47:00 följande:
    Haha!
    Jag och min stackars sambo är nog varandras kontraster-som i så mycket annat. Jag är uppvuxen dels i en frikyrkomiljö, där man, säga vad man vill i övrigt, får sig en hel del ord till livs, varav somligt kanske inte används vidare flitigt utanför den sfären. Dessutom har vi alltid haft tillgång till och läst väldigt mycket böcker. Dessutom är språk ett av intresse och något som jag verkligen gillar.

Min sambo hade knappt läst en enda bok innan han som vuxen började läsa på eget bevåg. Han har dessutom dyslexi och har verkligen inga glada erfafenheter från skoltiden.
    Han har inte fått med sig i sin kappsäck ens tillnärmelsevis en bråkdel av vad jag fått medskickat.

Fast varför han är så förtjust i slang, vet jag inte. ta på sig glajjor, åka grickor, få nå´t i kistan, borsta nötterna...ja, inte vet jag allt!

Stockholmare?

Och så krya på dig!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård