• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

Leksi! Hej!

Schysst mage hörru!

Inte så schysst chef kanske....

..inte Soldes heller som det låter.

Lanovia, mina fortsatta medlidsamma sympatier! Vilket jäkla träsk av sömnlöshet och infektioner. Jag önskar er frid och lugn och ro i överflöd. *kram*

Flamman, det är bara att stå på!

Jag har nu haft riktigt jobbig huvudvärk i över en vecka-varje dag, och börjar vara less. Jag vet att det sitter i nacken, så jag får väl prata med grannen (som är massör och som jag har ett presentkort hos). Fast jag är lite förkyld just nu, så kanske ska jag inte gå på massage då. Och egentligen ville jag ha prestentkortet som en lyxig belöning när jag nått normalvikten (viktnedgången går inte så vidare mycket neråt just nu-snarare lite upp, allt enligt höstens lagar i mitt liv)

Annars är det underkläder, strumpor och så vidare för handbollslaget igen. Om någon är sugen på att kolla billiga underkläder med hög kvalutta, och inte redan handlar av någon  eller säljer själva, så inboxa mig. I vår familj tycker vi sakerna är så bra att vi numera helt slutat handla annat och fasar ut allt gammalt ur garderoberna. (nu får jag se upp så jag inte får gå rakt i fängelse utan att passera gå, när jag gjorde sådan reklam

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Norrskensflamman

Hej Blomman
    Jo, här säljs det också ulliga underställ för glatta livet. Till T:s fotbollslag.
    Viktnedgång... hoppar vi över, för den existerar inte just nu. Det går snarare uppåt. Men, men, precis som du så har jag en långsiktig plan.
    Jag är glad att jag fått till åtminstone 3 rörliga aktiviteter per vecka de senaste tre veckorna. Det kan då innefatta pelletsbärande, promenix, simning, lite sånt allmänt också.

Här är vitt på marken!

Och vips så har jag visst bjudit in tjejmaffian på knytis och klädbytarkväll, hemma hos mig på lördag ! Första gången som vi är hos mig på alla dessa år... För att jag inte orkat tidigare. Och för att jag haft en illusion om att jag måste ha städat, fint och i ORDNING innan jag bjuder hem folk. Men nu bara kom jag på att jag skiter i det. Det viktigaste är ju att vi träffas och har kul. De får väl tycka jag har dammigt och rörigt och omodernt då. Det är iaf en lycklig Flamma dom kommer hem till
    Musikern och barnen flyr antingen ner i källaren till hans pojkrum och har filmkväll där, eller så hittar dom på något annat, åker och hälsar på nån eller så. De kommer nog på något, sa han. Han är ju bara bäst Hjärta

Jag har varit till kinesologen, som konstaterat lite grejer som måste fixas till. Bl a är jag fortfarande lite mentalt sliten... Inte alls så oväntat enl honom pga allt som hänt i mitt liv senaste två åren. Själv hade jag väl ändå hoppats att jag var "klar" nu. Men, men, det måste få ta tid. Det är en lång läkprocess det här. Sen så visar jag tecken på zinkbrist. Så nu äter jag zinkkapslar, få se vad det leder till.

• Norrskensflamman

Visste ni förresten om att fler än 70 enzymer är beroende av zink för att och nästan alla ämnesomsättningsprocesser är också det. Det samma gäller hormonproduktionen i hypofysen, sköldkörteln, könsorganen och bukspottskörteln. Dessutom samverkar det med hormonet insulin för omsättningen av kolhydrater.
    Även bra för hormonomsättningen i sköldkörteln, hypofysen, könsorganen.

Nu vet ni

• Syrinx

Leksi, hej! Åh, så fin du är!!! Men alltså oj, vilket jobbkaos! Jag blir alldeles matt bara jag läser om det. Fy tusan vad du behöver hugga i. Mysigt med Stockholmsweekend - vad gjorde du där? 

Flamman, heja dig! Hoppas ärkeaset får lite eld i baken nu! Demon 
    Så trevligt det låter med tjejerna hem på knytis! Dammtussar är ju ett bevis för att man har haft något roligare att göra. Så det så. *ignorerar dammtussar och katthårsbollar* Och förresten, att komma hem till en lycklig någon med dammtussar är tusen gånger bättre än att komma hem till en kliniskt rent hem som bara osar olycka. Så det så, igen! 

Blomman, usch för huvudvärk! Stretchar du nacken? Kan det också sitta i käkarna? För mig sitter ofta spändhet i nacken ihop med spändhet i käkarna iallafall. Kanske du ska prova att göra käkövningar? Promenad med stavarna borde också kunna hjälpa lite för nacken. Hoppas verkligen att det ger sig snart! 

Lanovia, fy tusan vad ni har det jobbigt!!! Önskar att jag kunde skicka över ett par nattsömnstimmar till dig och maken, så ni fick lite extra styrka att ta er igenom alla infektioner och sjukdomar. Stor kram! Hjärta

• Syrinx
    Norrskensflamman skrev 2012-10-17 14:23:21 följande:
    Visste ni förresten om att fler än 70 enzymer är beroende av zink för att och nästan alla ämnesomsättningsprocesser är också det. Det samma gäller hormonproduktionen i hypofysen, sköldkörteln, könsorganen och bukspottskörteln. Dessutom samverkar det med hormonet insulin för omsättningen av kolhydrater.
    Även bra för hormonomsättningen i sköldkörteln, hypofysen, könsorganen.

Nu vet ni
    Wow! Nu måste jag nog googla lite och se vad som innehåller mycket zink.
    ..............
    Ostron! (Uäääh, nej tack!) Vetegroddar, sånt gillar jag. Både torkat och kokt renkött - det är ju nåt för dig, Flamman! Quorn. Sesamfrö, pumpafrö, squashfrö. Jag ska nog gå och gräva i skåpen efter lite naturligt zink! 
  • Syrinx

Solde, men suck vilken chef! Det var ju konstruktivt och bra sagt av henne. Kan det inte dimpa ner nåt bra jobb någon annanstans för dig istället?! 
    Hur hade ni det i Stockholm? Låter skönt att komma iväg på myshelg!

Ninnis, vad kul att vara hjälptränare! Kan vi inte få se en magbild från dig också? *ber snällt och tindrar lite med ögonen*  

• Syrinx

Lanovia, det där med radbrytningar: Skriv < br > fast utan mellanrummen, så får du ny rad. Så ska du få en rads mellanrum behövs det två < br >. Jag skrev dem på olika rader, för att liksom förtydliga för mig själv var jag skriver. Men man kan ju läsa även utan radbryt!

• Syrinx
    Syrinx skrev 2012-10-17 15:02:16 följande:
    Det var ju konstruktivt och bra sagt av henne.
    Ironiskt, alltså, om det inte framgick.
  • Syrinx

Jag är så glad förresten! Makens bror har gått på pappaledighet nu, så vi får äntligen träffa den lilla pärlan. Världens goaste lilla unge med världens gladaste humör! HjärtaHjärtaHjärta Tänk att man kan bli så glad ända in i hjärteroten av att se en liten människa! 

• passionsblomman

Syrinx, jo, jag biter också-särskilt om jag redan är spänd och har värk-så det blir lätt en ond cirkel. Just nu har jag också börjat fundera på om jag inte borde till optikern igen, för det var visst *hrm hrm* ett tag sedan, så kanske behöver det korrigeras något där.

Annars hade min sambo min tempurkudde under tiden han hade nackspärr och tills bara häromdagen, och jag tror det också spelar in. Säkert förkylningen också, och alla böcker jag läst (gamnacke) och så med allt smått och gott tillsammans så blir det ihopkört i hela nacken och så sitter värken där...

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård