• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis
    Norrskensflamman skrev 2012-10-04 12:20:25 följande:
    Är det tillåtet att äta 3 eller 4 kanelbullar på Kanelbullens dag? Skäms
    Klart det är! Jag ska ta en nu
  • Ninnnis
    Norrskensflamman skrev 2012-10-04 12:28:31 följande:
    Om både ens far och bror under flera år under ens barn/ungdomstid har levt dubbelliv, där vänner och släktingar vetat om men varit lojala och hållit tyst, där det smusslats med halvsyskon och kontakter med avkommor har skett i smyg, där hela djävla uppväxten är byggd på en lögn, så har man ju det som referensramar på hur man ska hantera saker och ting.

Vilken jäkla tur att dina flickor har dig som mamma, du med dina sunda värderingar och ditt ärliga, kärleksfulla och öppna sätt. Det är en livsnödvändig motpol till ovan nämnda förhållningssätt...
  • Klockarbol
    Norrskensflamman skrev 2012-10-04 12:17:40 följande:

FAN, vad jag är LESS på ynkryggar till karlar, som inte står för sina handlingar, som alltid ska smussla, undanhålla sanningen, ljuga, slira och dra på att berätta hur saker och ting ligger till, för se det kan ju bli "jobbigt"... För inte fan ska ni tro att det är för att skona andra sorg och smärta, nej det är enbart för att själv inte bli utsatta för jobbigheter. Jag är verkligen KRÄKLESS på dessa män!!!  

Jag talar förstås om ärkeas och deras gelikar.
    Jag har bestämt mig. Jag har bett en ärkeasförälder meddela att berörda parter ska informeras, sanningen ska fram på bordet NU.
    Jag kommer stämma av med vederbörande om h*n vidarebefordrat min hälsning under nästa vecka. Om inte, då kommer vissa ärkeas få ett mejl OCH sms med en deadline på hur länge vederbörande har på sig att åtminstone rädda något litet uns av sin heder inför sina avkommor. Annars tar JAG tag i saken, och kan INTE stå för hur reaktionerna blir. PUNKT!!!

Jag tänker INTE längre jamsa med i den där famljens fula spel och jag tänker INTE curla nåt ärkeas längre. BASTA!!!

SkrikandesSkrikandesSkrikandes DemonDemonDemon

Stående ovationer till dig från mig!
    Egoister behöver inte curlas - de är så duktiga på att köra över sina närmaste för egen maskin så mer fart behövs verkligen inte...
  • Klockarbol
    Norrskensflamman skrev 2012-10-04 12:20:25 följande:
    Är det tillåtet att äta 3 eller 4 kanelbullar på Kanelbullens dag? Skäms
    Jag trodde att det var ett krav att äta åtminstone en plåt med bullar på Kanelbullens dag Oskyldig
  • Klockarbol
    Norrskensflamman skrev 2012-10-04 12:28:31 följande:
    Egentligen så är jag inte förvånad att ärkeaset börjat bete sig så här nu när han är tillbaka till sitt ursprung. Här hos mig har han ändå påverkats till det bättre under en lång period, under mitt och våra vänners inflytande, men nu... så faller han tillbaka till det han är van och uppväxt med.
    Om både ens far och bror under flera år under ens barn/ungdomstid har levt dubbelliv, där vänner och släktingar vetat om men varit lojala och hållit tyst, där det smusslats med halvsyskon och kontakter med avkommor har skett i smyg, där hela djävla uppväxten är byggd på en lögn, så har man ju det som referensramar på hur man ska hantera saker och ting.
    Men JAG tänker INTE ställa upp på detta, det handlar om minabarn för helvete!!! Som JAG lever med varje dag!!! Jag tänker inte lära dem att det är så här man gör. Om det så fan kostar mig en frostig och t o m avbruten relation till fd svärföräldrar, och t om kanske en skadad relation mellan pappa-barn... så måste sanningen ändå fram. JAG tänker inte undanhålla mina barn den. Jag tror i mitt hjärta att det är den rätta vägen att gå... Jag vill iaf kunna se mina barn i ögonen även i framtiden.
    Någonstans måste ju dåliga mönster brytas.
    Visst kan det göra ont ibland och nog blir man betraktad som f-bannat jobbig av de i ens omgivning som saknar ryggrad och värderingar - men till syvende och sist så klarar man sig faktiskt väldigt bra utan sådana personer i omgivningen. Tror du inte?

Och jo, även jag är i själ och hjärta övertygad om att det är rätt väg att gå.
  • Klockarbol
    Fru E skrev 2012-10-04 09:10:04 följande:
    Jag kan tisdag och fredag! Har första föräldrautbildningstillfället på tisdag kl 17 men till dess brukar vi vara klara
    SkrattandeHjärta
  • Klockarbol

Jag längtar efter att det ska bli "normaltid" igen.
    Jag verkligen avskyr att det ska meckas med klockan!

Min mat-och-sov-klocka tar ingen som helst hänsyn till sommartiden så nu har jag vinglat runt i livet sedan i mars (?) och varit hungrig när det inte är lunchtimme längre och somnat runt ett, halv två varje natt och väckts av en ringklocka som ringer minst en timme innan min kropp tycker att det är dags att vakna...

När sommartiden infördes för en massa år sedan (vi hade faktiskt sommartid i början av 1900-talet också men riktigt så gammal är jag inte ;) ) så var oron stor över hur mjölkkorna skulle klara tidsomställningen.
    Så vitt jag vet klarar dom det skapligt till skillnad från mig!

Jag har hittills bara träffat EN enda person förutom mig som är helt oförmögen att "ställa om sig" när tiden ändras. Blir någon förvånad när jag berättar att han liksom jag är måttligt intresserad av att resa utomlands? :-]

Trött, sur och grinig är jag.
    Och det regnar min själ hela tiden!!!
    Mitt tak läcker :(
    Fast bortsett från taket som läcker så gör det inte lika mycket längra att det regnar varje dag för nu har älgjakten börjat så då vill jag iaf inte ut i skogen och placka svamp.

Men sura över att jag inte hunnit plocka nån svamp innan älgjakten, för att det regnat varenda dag i ett par månader, det kan jag göra!!!
    Inte så konstruktivt kanske men i alla fall :)

Kanelbullar var det....

Hjärta till er alla!

• Fru E

Vad söta ni alla är kan knappt själv förstå att vi inom några månader ska bli 4 i familjen

Visst ja det är kanelbullens dag idag och jag som nyss blev bjuden på äppelpaj på jobbet hmmmmmmm men kanelbulle blir det! Får blunda nästa gång jag ställer mig på vågen hos bm

• passionsblomman

Solde, jag får bli någon slags trädgårds-präst, så kan jag stå därute på en lite piedistal, ihop med tomtarna.

Lanovia, låt oss inte tala om den förbenade villavagnen. På den fronten intet nytt-fast får jag bara tillbaka min dator från virusrenoveringen som grannen sysslar med, och kan använda min mail igen, så ska jag väl lägga ut annons igen, för den har ju gått ut.

EA, välkommen hem-vad vill du veta om odågan? Hur ouppfostrad han är eftersom hans matte inte går på kurs, eller hur kaxigt han hävdar att hela kvarteret är hans, eftersom han är den s t ö r s t a hunden av dem alla.

EA, igen, förresten så har du ju bullen i ugnen så när du går till mvc är det bara att skylla på jäsningsprocessen.

Ooooo-hej lilla pippin! -Det hoppar en liten talgoxe på fönsteblecket och pickar på kittet. Han kikade just rakt in och tog en smått förvånad ögonkontakt. Söta pippin!

Flamman, jag tycker inte sorgen du redan sörjt så länge alls är konstig. Snarare rätt självklar. Däremot är den ju inte lättare för att den sett ut som den gjort under åren-och den dag du inte har henne alls längre, lär känslor tränga upp til ytan som kanske ännu inte riktigt kunnat få plats. Både sådana du väntar dig, men säkert också sådana som bir en överraskning.

Överrraskning kan man ju säga att det är din fd make har att servera sina döttrar. Har tänkt säga, men inte sagt än, att jag tycker du ska berätta det för dem ifall han inte fattar bättre själv. Nu får han ju chansen, och tar han den inte, så informera dem helt sonika om att det finns ett halvsyskon over there, som varit på sjukhus men nu är hemma. Processen att bit för bit förbruka sina döttrars hela förtroendekapital, kommer han ju desvärre-precis som Klockarbol påpekar-klara av att göra slut på alldeles själv-och förmodligen med ett rejält övertrasserande så han hamnar på fetminus för evig framtid, eller åtminstone för lång tid framåt. Barn köper inte vad skit som helst.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård