• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Syrinx

Heloise, så kul att se dig! Klart du ska börja blogga, du skriver så väldigt bra och klokt. Heja dig!

• Norrskensflamman

Hoho Någon där?

Jag kikar iaf in och säger HEJ
    Syrinx, det verkar ju lovande att vara på vikarielistan. Hoppas du får massor med jobb! Och att du repat dig från förkylningen.

Jag har fått (köpa) mina nya glasögon nu. Ett par läs och ett par närprogressiva terminalglasögon. De sistnämnda var dyrast, om än 2499 kr är hyfsat tycker jag, men som tur är betalar jobbet dem
    Känns lite ovant, men det är skönt att kunna läsa igen!

Nu kallar jobbet.

o kram!

• Hvidbrud

Hej alla!

Skriver en liten rad, så ni inte tror att jag har fördampat... Har lite låg energi just nu, så jag kommenterar eller egoar inte så mycket. Men jag läser och följer med och är så glad att få dela livet med er, finisar! Tänker på er och är med er i tanken!
    Kraam! Nu ska jag på möte med chefen. En kille på jobbet fick nog igår och jag ska följa med honom till kontoret som moraliskt stöd. Fy fan vad livet är orättvist ibland. Jag kokar och bubblar över och chockas av hur pengar kan koruptera människans själ!  Nä. Lugn och sansad och med bra arguent var det ja. Ingen uppeldad idealist...
    Hej svejs!Hjärta 

• passionsblomman

Meeen Hvidis, nu blir jag ju ASnyfiken på vad det där ar för något.....

Ninnis, ja tänk att det gått ett år sedan ni var här! Jag tycker bestämt att ni måste komma tillbaka! Kanske nu i vår och visa upp de nya bebbarna?  Packa in EA och så många skåningar där ryms och  sedan kan jag gå bredvid medan ni skjuter barnvagn på långpromenad...Man kan få lite fika också, ni verkar ju gilla det därnere..

Flamman, vad SKÖNT med nya glasögon-den där huvudvärken brukar förövrigt minska drastiskt efter de där bytena. Var amaronen god förresten?

Syrinx, rummet är inte klart, jag vete tusan när jag ska få hit killen igen, för han skulle ju bli pappa nu i dagarna och hade rätt mycket i kring sig. Men det blir nog coolt småningom. Själv är jag nöjd att vi åtminstone börjar i nåon ände i huset så smått. Och sonens rum känns som rätt ände. Han behöver det nu i sin pubertetsbergochdalbana-sug på DET ordet ni!
    Vad duktig du är med dina uppspelningar! Grattis till att du är så bra!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Syrinx

Hvidis, oj, ja jag blir också nyfiken på vad det är som händer på jobbet! Hoppas att det fick bra igår och att du lyckades hålla dig på rationella argument-sidan. Det tycker jag är ganska svårt - tippar bra mycket oftare över mot uppeldad idealist...

Flamman, vad skönt med nya glasögon, och ännu skönare att jobbet betalade den ganska saftiga räkningen. Jag verkar ha fått min pappas glasögonfria gener, men maken har astigmatism så hans glasögon är å andra sidan dubbelt så dyra. Hu vad mycket pengar det kostar med glasögon!

Blomman, ja, det kan man ju förstå att graffittikonstnären har en del annat i tankarna då. Hoppas att det kan bli helt klart snart ändå! Så härlig känsla det måste vara för sonen att han och hans rum prioriteras! Något att bära med sig i hjärtat, även fast det väl förstås inte alltid kommer märkas i pubertetsbergochdalbanan...

• Syrinx

Det är ju bara för bedrövligt mörkt, regnigt och bara supergrått här idag. Burr! Jag tycker att jag går och tänder upp varenda lampa vi har, och ändå är det så mörkt! En sån där dag man bara vill krypa ner under en filt och äta praliner hela dagen... Jaha, nä, jag får väl gå och låta lite som vanligt då.

• passionsblomman
    Syrinx skrev 2012-10-10 10:34:06 följande:
    Det är ju bara för bedrövligt mörkt, regnigt och bara supergrått här idag. Burr! Jag tycker att jag går och tänder upp varenda lampa vi har, och ändå är det så mörkt! En sån där dag man bara vill krypa ner under en filt och äta praliner hela dagen... Jaha, nä, jag får väl gå och låta lite som vanligt då.
    Är det?
    Här är det fullständigt strålande höstväder och jag måste absolut och bestämt ge mig ut på en rejäl promenad-det har varit betydligt sämre med dem på senare tid än nyss, så jag måste skärpa mig. Det syns bedrövligt nog illa kvickt på vågen när man börjar sitta inne i soffan och läsa istället för att knata runt ute i timmar. Jag ska ha indianbesök snart också, ivarje fall sett till sötsuget och de helt oförsvarliga mängder choklad, fika och glass jag tagit mig friheten att trycka i mig senaste veckan. Nu måste jag hejda mig! Jag vill ju gärna kunna fortsätta viktarbetet åtminstone till våren och ungefär där jag var nu, inte låta det dra iväg uppåt igen en massa kilon så jag får börja om från samma ställe. Hade varit bra att knipa ett par kilon till nu innan julen kommer, för då är det ju liksom som upplagt för att skaffa sig ett par extra att jobba med efter nyår. Alltså vore det bra med lite till på marginalen, eftersom siffrorna för mig är så små och alltihop är planerat at gå långsamt.
    Men alltså, att verkligen hitta den därivsstilen där man nte går vare sig upp eller ner-det ärinte så himla lätt! Vad som är lätt, är att bli tung, så att säga...
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård