• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman
    Syrinx skrev 2012-10-18 14:46:37 följande:
    Kom du ut på din promenad?
    Nä.

Men nu går jag. Till affären.
    Annars får min son ingen middag och det går ju inte an.

I affären har de godis. Drömmer
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Syrinx
    passionsblomman skrev 2012-10-18 14:51:29 följande:
    I affären har de godis. Drömmer
  • Soldemor

Leksi:; Fin mage! Jag håller helt och hållet med föregående talare: bry dig inte om andras negativa kommentarer (avundsjuka ?)

Jo, Stockholm var jättehärligt! Hela lördagen gick vi en massa inne i stan och var på Skansen också! Träffade kompisar och fikade och shoppade och hade det bra. Men två nätter är rätt lagom när man längtar hem till sina små fyrbeningar.

Chefen är visst rolig hon! Kort efter att hon kläckt ur sig senaste dumheten kom hon farande med en kurs hon ville jag skulle gå. Hå hå, ja ja.

Har också fått se lite statistik och definitivt har jag lägst lön. Mycket lägre än många andra. Trist ovanpå allt annat.

Strunt samma just nu - efter aftonen skördegudstjänst skall jag försöka flyga igen när jag åker hem (borde funka, har en Saab och de gjorde ju flygplan också!) för att hinna till favvo-aerobicspasset 20.15. Men jag kör med en massa vilt i bakhuvudet - i morse var det en läskig olycka med rådjur och motorcykel (nej, rådjuret körde INTE motorcykeln) och det var 27 (!) viltolyckor i länet i natt. Riktig okul.

Igår så anmälde sig maken till två sådana där senioruthyrningsfirmor, bra! Skall han gå hemma och vara panchis så flyttar jag definitivt. Han kommer inte vara rolig då!

Nehej, dags att packa ihop och fara till kyrkan.

• Leksi

Vill bara göra ett förtydligande. De allra flesta som kommenterar hur jag ser ut är väldigt snälla och säger det i all välmening tror jag, det är bara det att det blir så tjatigt när alla säger SAMMA sak hela tiden. Och till slut blir det något litet gnagande i bakhuvudet av alla kommentarer tillsammans, att shit är jag SÅ stor??

BM har jag inte träffat sedan inskrivningen så det ska bli väldigt spännande att se vad hon säger i v. 25 när vi träffas igen!

Fru E och Ninnis - hur mår ni? Ni är ju faktiskt inte så långt före mig. Och Ankan - allt bra? Vi kanske borde göra en gammal hederlig BF-lista?

Leksi 6/3

Hur går det för Ingis med lilla Isak? Vad säger storasyster?

Fru Sy, Hvidis?

Härligt med fredag idag! Hurra!

• passionsblomman

Hahaha! Vilken skön snubbe Leksi!
    Det kanske är lite sådan partyfeeling som fatts i min tillvaro...Obestämd

Idag vaknade jag till ett av mina värsta migränanfall ever. Fyyyyyy satan vad det skar genom hela skallen! Död Jag kunde inte se, inte resa mig-fast det var jag ju tvungen till till slut för att kunna ta min medicin-och shit vad rädd jag var att det skulle hänga sig kvar hela dagen. Men det släppte! tack gode Gud! Och tack sambon som kom med kaffe. Kaffe i ett rejält svep och migräntabletten (eller rejäl dos Ipren eller Panodil) kan faktiskt häva huvudvärk om man är snabb nog-och helst kombinerar det med att vila någon timme. Tror jag sagt det förr, men det tål att upprepas.

Idag har jag rakat tassarna på Truls. Det blir så mycket lättare att hitta de små klorna då. Fast att BÅDE raka tassar OCH klippa klor, det är bara ett illdåd för mycket, om ni frågar Truls. Han sprattlar som en galning. Men jag vinner, om än svettig. Nu ligger han i soffan och kikar misstänksamt på mig och slickar emellanåt de numera hårlösa och kortkloade små fötterna. Det är mycket synd om och stackars honom. Det ser man tydligt.
    Förra veckan fick han maskmedicin, så då bråkade vi om det också. Men, nivån på slagsmål med liten hund jämfört med kampen med kattorna är ju som att jämföra ett gräl om fjärrkontrollen med tredje världskriget, eller Greklands ekonomi. AAAAAAAAJ vad många tusentals klor och tänder de förbenade vilddjuren har när man ska spruta ner den äckliga Axiluren i halsen på dem! Skrikandes
    Men nu är det gjort, på alla tre djuren i tre dagar i rad. Det blev akut nödvändigt när jag blev bryskt medvetandegjord om att Truls visst hade hela magen full av mask. Vidrigt! Och massor! Hela bajshögen bara krälade kan jag säga, så ni får något att kräkas över ordentligt. Kräks Det är mysigt och underbart med husdjur.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Soldemor

Blommis: Kan du komma ner och hjälpa oss med Amaretto kanske? Du vekar vara bra på det! Han har en megatuss i byxorna som vi inte på några villkor får trassla i. Hans byxor är heliga, så är det! Det gick uppenbart väldigt fort att få dem, måste ha börjat när vi var i Stockholm. Dessutom hade han en stor tuss i haklappen, men den klarade vi att få bort. Så nu har han ett jack i den, men är iaf tussfri. Men de där byxorna...han skall snart och bli vaccinerad och det är bortom mycket pinsamt med den tussen. De tror kanske inte att vi sköter honom. Fast verkligheten är att han HATAR att man fixar med honom där, ja, nästan var som helst förresten. Den med mest päls tycker mins om det.

Och jo, jag önskar också att ett bra jobb skulle typ materialiseras framför mig. Helst nu.

Och nu känns det som lite helg, fram t söndag morgon då vi skall ha dagläger med konfirmanderna. Men de är så söta och duktiga så det skall nog gå bra. Det är mest att jag skall vara på plats kl 08.00...på söndag morgon...

Får ladda i morgon, det är superträningsdag på Friskis och Svettis där man kan testa massa pass helt gratis, kul!

*vinkar*

• Soldemor
    Hvidbrud skrev 2012-10-20 20:43:02 följande:
    SVT24 och tänker på er! *hjärtarhjärtarhjärtar*
    Vad har jag mnissat? Har det varit något spec program?
  • MSW

Passion (eller någon annan): förslag på marktäckande växter att plantera under vinbärsbuskar? Framförallt svarta men har även en röd buske... Enligt google-träffar verkar smultron vara populärt?

Vinkar till alla!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård