• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Soldemor

Just nu skiner solen så jag tror jag skall passa på och köra hem. Har mycket olämpliga kläder (läs: ullkappa och dito halsduk samt klänning) för ösregn. Skall ev stryka lite och ladda inför kvällens hoppande - nattpasset aerobic (20.15)

*vinkar och tittar oroligt mot himlen*

• passionsblomman
    Soldemor skrev 2012-10-25 15:50:11 följande:

Stockholmare?

Och så krya på dig!

Nä. Faktiskt inte. Men han har ju iofs bott där i ett gäng år, men jag tror han kört det där tugget sedan innan. Kanske blev han sabbad när han var ute i FN? Obestämd
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    Soldemor skrev 2012-10-25 15:50:11 följande:

Och så krya på dig!

Tack!
  • Soldemor

Så kan det ju vara. Lätt att anamma en jargong som är knuten till en viss grupptillhörighet. När jag arbetade med spedition fick jag snabbt ett oerhört dåligt språk, fast det var inte medvetet, det bara blev!

• passionsblomman

Syrinx- men hit med recept då för bövelen! Genast! FörvånadTungan uteKaffe

Din inbox borde ha ett meddelande nu-jag tror jag missade dig förut.

• Syrinx

Solde, usch! Hoppas det inte är någon fara med Amaretto. Tänk vad man gör för de små liven. Hjärta Åbäkar sig, går på tusen veterinärundersökningar (hur gick det idag hos veterinären, Lanovia?), inspekterar toalettbesök och matvanor... 

Vi har förresten haft mejlkontakt med en ägare (tjänare) till en halv-Maine Coon här i stan, vars mise fick ungar med en okänd herre. Det är så länge som vi, allra mest maken faktiskt, velat ha en till lurvboll som kan busa lite med vår dam. Hon förstår ju inte att hon är 12 år och borde vara liiiite lugnare nuförtiden - nejnej, det är race varje dag genom hela lägenheten, mattor som ligger som korvar och helt plötsligt har blivit tunnlar för en busig katt, fötter som blir jagade och helt plötsligt bakåtstrukna öron och borstsvans... Jag är så glad att hon är pigg och lika busig som hon alltid varit, förstås! 

Kanske skulle hon uppskatta en liten kompis att dribbla runt med. Kanske skulle hon inte göra det. Men vi tänkte att vi gärna vill prova iallafall, så vi ska iväg och träffa katterna snart. Ikväll, tror jag! Klickar det mellan oss och någon av honkatterna provar vi, och funkar det sedan inte alls mellan vår dam och ungen får vi lämna tillbaka nytillskottet. Åh, det är så spännande! Tänk, om här kan tumla runt en liten hårboll till!

• Soldemor

Syrinx: Naturligtvis blir jag INTE ALLS avundsjuk! Skall vi byta respektive ett slag? Min vill ju inte alls ha fler hårbollar hemma. Och jag vill!

Det är roligt när de får kattfnatt och far runt överallt med mattor längs väggarna. Vad härligt för dig att damen är så pigg. Och visst gör man allt vad som står i ens makt för dem - men samtidigt gör kärleken så himla ont när de mår dåligt.

• Norrskensflamman

Hej hej!! Här kommer en uppdatering från mig.

Jag har fått vaginal herpes
    Plågsamt nå så inni bombens!!!
    Började som en vanlig svaminfektion och sen efter tre dagar kände jag att något inte var som det brukar. Plågade mig genom måndagen. Hela paketet är jätteuppsvällt med knölar och/eller blåsor och det känns som att jag har en apelsin mellan benen. Svider, kliar, bränner, SMÄRTAR, och kissa ska vi inte ens tala om. Har ont i ljumskarna (lymfkörtlar). Fattar väl vem som helst att det inte går att jobba...

Försökte få tid här hemma hos någon läkare, eftersom MVC/Kvinnohälsan hänvisade mig till en sådan. FAnns ingen kvinnlig hela denna vecka. Och jag vill inte gå till en manlig. Knäppt kanske, men jag bor på en liten ort och det är inte så kul att grannfruns make glor mig in i det allra heligaste. Har varit med om det en gång och aldrig mer!!!
    Igår morse ringde jag både till privata mottagningar och till länssjukhuset och hade tur att det fanns en avbokning på det senare. Men hur ta sig dit??? Jag kan inte sitta (jo halvliggandes, går inte att köra bil så) inte gå annat än små, små geishasteg... M var tvungen att gå på T:s utvecklingssamtal isf mig.
    Men min bästa väninna hade möjlighet så hon kom med mig. TAck och lov.
    Så nu äter jag virushämmande tabletter och ligger med rumpan bar och bara kviiiiiiiider o gråter.
    Fy fan så vidrigt!!
    Det är ju ett sånt virus som man kan ha dragit på sig för massor med år sedan, som lagt sig latent  i nervknutarna för att sedan triggas igång och blossa upp vid t ex stress.

Missar T:s konsert med klassen ikväll, men M ska väl gå med henne lät det som.

Blomman och ni andra som inte har FB, det är på nåt vis lättare att på FB bara dyka in och skriva en kort rad om läget... och så kan man visa foton och sånt där på ett enklare sätt. Upplever jag iaf.  Vi har ju en sluten grupp där så man vet att inga tjuvläsare kan läsa där. Finns det någon speciell orsak till att ni inte är med på FB eller har det bara inte blivit?
    Man väljer ju själv hur pass aktiv man vill vara och vilka som ska få tillgång till ens info.

Lilla K kom hem efter lunch, orolig och ond mage. Eller så var det mammasjuka
    Hon tycker det är kul att ha fått en lillebror medan T är tudelad. Å ena sidan glad, men å andra sidan rädd att pappa ska glömma bort och inte ha tid med henne o K, och så är hon besviken på att han inte kunde berätta själv när hon pratade med honom, att han höll det hemligt.
    Så, ja han har återigen förbrukat en stor bit av förtroendekapitalet.

Ankan; fatta vad tiden går fort!! Vet ni vem ni har där inne?

Daa; stor kram till dig och din härliga familj ♥

Puss o kram alla!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård