• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ankan80

Hej svejs passionis!
    En liten uppdatering från mig.

Jag går bara o väntar här. Är i v. 37 så det börjar bli lite nervöst och spännande inför förlossningen.
    Skall jobba nästa vecka också sen kan jag kanske skriva lite mer. Just nu sitter vi i kontorslandskap så det går sådär bra att smyga in här och skriva. När man kommer hem är det mycket med B och alla vardagssysslor så då glöms det oftast bort och man nöjer sig med att läsa. 

Vinkevink alla! 

• Daa

Bäst jag tittar in lite snabbt nu då. Jag har ramlat i den där fällan igen, ni vet den där då det blir så stort att kommentera för man vill kommentera precis allt och så tänker man "sen" och då blir det ännu mer att kommentera och så känner man att man inte hinner och så rullar det på och så har det plötsligt gått flera veckor och sen så ska jag bara prata för mig själv om det här sista och det är att jag är så omständlig när jag ska skriva ihop något och så läser jag igenom inlägget in absurdum innan jag klickar på att posta så det blir helt enkelt övermäktigt att ta sig för så det är bäst att jag skickar det här inlägget utan att läsa igenom det överhuvudtaget men med en känsla att jag är lite nöjd över att ha struntat helt i meningsuppdelningar och skiljetecken. Som ett konstigt infall.

I alla fall: Blommis, ni som håller till i den här tråden är viktiga för mig. Det är dags för mig att skärpa te sig (igen) och faktiskt rapportera då och då och kommentera det som hinns med för stunden. Jag tänker på er. *och så en sån där fin hjärt-smilie som jag inte kan göra med den här datorn*

• Daa

Vecka 37, Ankan?! Det är ju jättesnart! *håller tummar och tår*

• Daa

Idag har jag satt personligt rekord i antal lämningar på förskola under en vecka: hela två gånger (maken har kunnat lämna dem desto fler under sina förskoleveckor)! De andra veckorna har det varit en lämning eller ingen p g a vab. Det positiva är att parvlarna inte varit väldigt sjuka, så de har inte haft det så jobbigt.

• Soldemor
    passionsblomman skrev 2012-10-24 13:30:25 följande:
    Hallå?

Hallå hallå hallå alla tjejer som jag delat flera år av livet med!

Vad händer?
    Har vi fyllt vårt syfte och nu när alla plussat (utom jag) och befintliga barn och upptagna liv tar massor av tid är trådlivet slut?
    Nog för att man inte kan sitta här så galet mycket som vi (somliga av oss) gjorde i begynnelsen, men jag saknar det dagliga småpratet, där både det lilla och det stora rymdes. Numera tar det uppenbart en vecka att ens fylla en sida.
    Ni har varit en kärngrupp i min tillvaro-kanske har jag tom avstått en del annat folk (som nya kontakter i byn tex) för att de inte behövts-jag har ju er!

Borde jag ha FB istället? Hur ska jag hålla kontakten med er-som jag ju gärna vill fortsätta ha påhälsningar av i stora huset?
    Allt har väl sin tid-och jag är ju inte alls här som jag var förut-det är kanske rätt naturligt. men är det inte lite trist att det är så tyst i tråden?

Eller så är det bara så det blir när alla får mer omkring sig.
    Eller...?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur

Oh nej! Du måste stanna här! Tänk på oss fossila fb-allergiker!

Skulle såå gärna hälsa på dig i huset, kanske kan fungera bättre nu när maken blir panschis efter årsskiftet?

• Soldemor

...och jag knegar på och inväntar otåligt drömjobbet! Tills dess försöker jag aktivera mig med träning och kattutställningar och att stryka. Skall ha fn-gudstjänst m skåjter ikväll (märkligt att det alltid är jag som har kvällgudstjänsterna!).

I morse var det lite ångest, för jag märkte att Amaretto kissar väldigt lite. Känns precis som när Solde blev dålig med sitt kisseri. Skvätter gör han också, precis som hon. Man skulle nästan kunna tro att urinsten är smittsamt! Åh, han får inte bli dålig igen! Skulle bli så jobbigt för honom med operation (inte vara hemma - jätteläskigt!) och sedan ha tratt (inte bra - konstigt) Han är ju så känslig för allt som inte är normalt! Blää vad oro är jobbig!

Passion: Jodå, du har fått svar!

• passionsblomman

Mäh!

Här sitter jag i godan ro och skriver....

..och så *POFF* stänger datorna av sig-eller rättare sagt startar om sig-helt av sig själv! Skrikandes

Då försvann ju allt!

• passionsblomman

Iallafall:

Ankan; jaha, så slås jag ännu en gång av hur snabbt alla andras graviditeter går...Tungan ute
    och så klickar det till lite när jag påmins om att det finns andra små pojkar med samma namn som min. hihi!

Solde, min mamma opererades för gallan nu i torsdags. Fy för den lede vad mycket ont och bök hon haft innan dess! Hoppas inte kissen har det!

Daa, jamen just precis! Jag tror bestämt vi måste ta och eliminera en del av de där fällorna-ifall vi inte ska råka tappa bort oss i villervallan.

*funderar på vad man kan behöva för verktyg* Kofot, (eller kobein som det heter lokalt), rejäl avbitartång, fogsvans? Någon som känner att den behöver liksom s å g a s loss? eller räcker det med ett par spänner hetvatten så man tinar fram? Konstgjord andning?

...kladdkaka? Drömmer

• Ankan80

Blommis:
    Ja, tusan vad fort det gått nu på slutet. Är lite segt i början men sen jäklar går det undan.

Ja, det är ett väldans fint namn våra pojkar har  

• Soldemor

...och bibliskt minsann! Trevligt!

*Vinkar och återgår till agendor och predikningar t nästa vecka*

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård