• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Syrinx

Blomman, ja, det låter som att väldigt många faktorer spelar in. Kolla hos optikern och stretcha nacken så länge, och så hoppas vi att det är förhållandevis enkelt fixat med det. Just gamnacke när man har läst för mycket, eller stickat för mycket, avhjälps bra med stretching! 

....Visst får man ta en kaka till? Hembakade bondkakor är ju så gott.... 

• Leksi

Tack vad ni är gulliga!
    Flamman, den första frågan jag får är alltid "När är det dags?" Då jag svarar mars blir den obligatoriska följdfrågan alltid "Och du är säker på att det är bara är en?" Jag älskar ju att vara gravid och njuter av min mage, men när man hört dessa frågor i tre månader redan är det ju inte utan att man börjar undra själv om det är något fel? Längtar efter att få känna mer tydliga buffar, det är ju det bästa av allt. *Försöker infoga en smiley med hjärta men det går inte.*

Härligt med bebisgos Syrinx! Och bondkakor...mums!! Har du bakat själv? Åh vad gott!! *dreglar*

Klart du ska berätta för flickorna i helgen om exet inte gjort det innan dess Flamman!! Du har skyddat honom länge nog och han har ju haft flera månader på sig att berätta. Han är ju verkligen inte klok någonstans! Är imponerad av att du är så stark och inte svartmålar honom inför barnen. Det borde han vara jäkligt tacksam mot dig för!
    Roligt med tjejträff i helgen! Riktiga vänner dömer inte efter hur det ser ut hemma.

Hade ingen weekend i Stockholm tyvärr. Vi bor i en förort där ena pendeltågslinjen slutar så vi var bara inne över dagen, men det var ändå underbart och välbehövligt med lite shopping och lunch på restaurang med syrran och sedan tittade vi på Dirty Dancing som var min födelsedagspresent. Jättebra!

Hoppas tempurkuddens återkomst hjälper lite mot huvudvärken Blommis!

• Norrskensflamman

Blomman igen... (hann inte skriva klart tidigare, jag är faktiskt inte hur ego som helst...)
    Jo, jag ville säga att jag lider med dig ang huvudvärken!! Råder dig att både gå till optikern och till massören. Min massör hittade ett par låsningar som kan ha varit en del av orsakerna till huvudvärken. För mest troligt är det flera saker. Tyvärr kom ena låsningen tillbaka för mig. Chiropraktikern & kinesiologen tog bort den.
    För mig är mina nack- och axel/ryggproblem starkt sammankopplat med dator o jobb o stress. Axlar som åker upp till öronen pga stress på jobbet,  gamnacke pga obekväm ställning vid hemmadatorn, osv osv.
    De där onda, ömma, knutarna man sedan får kring skuldror o nacke de behöver masseras upp.
    Och låsningarna behöver fixas. Just låsningarna tror jag har gett mig huvudvärk. I kombo med synen förstås.
    Kram på dig Blommis, jag hoppas du får bukt med huvudvärken. Gå till massören och gå till optikern. Visst, det är dyrt... Men passa på att gå till optikern om de har nåt erbjudande. Jag kan tipsa dig i ett meddelande om vart jag gick. Där får man veta exakt vad det kostar.

• Syrinx

Leksi, men det är ju inte klokt vad folk ska lägga sig och tänka och tycka! Det verkar komma fram extra mycket mot gravida kvinnor, att döma av vad jag hört, men jag kan bli så vansinnigt irriterad på folk som tar sig rätten att tycka till om saker de verkligen inte har med att göra!

Missförstå mig rätt - jag är en stor anhängare av civilkurage och tycker att vi alla har ett ansvar för vårt samhälle, att vi alla bör säga ifrån när vi ser orättfärdigheter och att vi nog alla behöver hjälpas åt att uppfostra barnen i främst vår närhet, men även de vi möter som inte har fått lära sig hyfs. Men att börja anmärka på hur människor ser ut eller andra rena oförskämdheter tycker jag är bedrövligt. 

Här kommer en hög med smileyhjärtan till knyttet därinne!  HjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärta

Och ja, bondkakorna är Syrinxbakade. Jag är så barnsligt förtjust i att baka precis allt från småkakor via matbröd till tårtor. Det är så trevligt att ha en kakburk fylld med småkakor om man får spontanbesök! Maken gör dock sitt bästa för att hålla mig på tårna - han äter upp det mesta ganska fort så jag får baka nytt igen...

• Syrinx

Hoppsan, så lustigt det blev med ett ensamt hjärta på ny rad! Så såg det inte ut när jag skrev! 

• Norrskensflamman

Leksi, du ska inte bry dig om vad alla säger. Du är jättefin. Det är din andra graviditet. Magar är olika stora så är det bara. Skit i puckokommentarerna. Du är väl inte extremstor på något vis, i så fall hade ju BM sagt nåt! Så njut du bara av din härliga mage. Hoppas du får lugnare på jobbet nu också.

• passionsblomman

Syrinx, jag tycker också det är trevligt att ha en burk småkaor om det kommer besök.
    Fast jag äter upp dem innan besöket hinner bli spontana nog att komma, det är det enda kruxet. Skäms

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Idag vill jag gråta en skvätt.
    Eller, det vill jag väl inte, men jag kanske borde. Och jag tycker indianerna borde tjuta rakt ut också, så länge som jag väntat och anat dem, men de är så opålitliga de där rödskinnen. Iallafall skvallrar hela mitt mående om att de borde komma. Migränen, känslan av att allt är såååå tungt och meningslöst, hopplöst och ynkligt. Godissuget.
    ja ni fattar ju.

Jag borde gå min långpromenad-jag VET ju att det är bättre än att sitta här och glo. Men jag vill inte.
    Och OM jag går kan jag ju faktiskt ha råd att ta mig en godisbit om så vore. Men baaaaaa
    vad det tar emot!
    Sova och äta godis samtidigt-går det?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Syrinx
    passionsblomman skrev 2012-10-18 12:36:34 följande:
    Syrinx, jag tycker också det är trevligt att ha en burk småkaor om det kommer besök.
    Fast jag äter upp dem innan besöket hinner bli spontana nog att komma, det är det enda kruxet. Skäms
    Jag förstår inte alls vad du menar... *mumlar med munnen full av kakor* Oskyldig

Kom du ut på din promenad? Usch, de där hemska humörsvängningarna och deppkänslorna kunde man ju gärna slippa före indianankomst. Om du går bara en liiiten promenad tycker jag gott du kan sitta i soffan och äta choklad resten av dagen. Det mår själen gott av! 
  • Syrinx
    Norrskensflamman skrev 2012-10-18 12:33:22 följande:
    Leksi, du ska inte bry dig om vad alla säger. Du är jättefin. Det är din andra graviditet. Magar är olika stora så är det bara. Skit i puckokommentarerna. Du är väl inte extremstor på något vis, i så fall hade ju BM sagt nåt! Så njut du bara av din härliga mage. Hoppas du får lugnare på jobbet nu också.
    Alltså, ja, precis! Det var ju det här jag menade, fast jag satte visst krokben för mig själv och snurrade in mig i massa andra konstiga resonemang. Kloka Flamman!
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård