• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

FruE igen, A är bättre. Han är inte bra o får fortare sova sittandes i vagnen men sover mkt bättre. Dock är det meningen att hans kur ska vra färdig idag men så bra är han inte så vi får nog fortsätta medicinera. Men så skönt det är när han sonver bättre. Allt blir lättare. Hunfens sjukdom blir också lättare att hantera.

• lanovia 08

Daa vi har provat med föräldranas hund, de brukar trigga varandra rejält att äta. Det hjäkpte inte. Deras hund dyker ner i skålen o våran bemödar sog inte ens med att titta ner i sin.

• Syrinx

Hej vänner! Jag ville titta in och ge ifrån mig ett litet livstecken iallafall. Här har varit så fullt upp hela september och nu denna vecka också, så jag har knappt ens hunnit in för att läsa här. 

Provspelningen i Lanovias stad var till ett fast jobb, ja. Det gick halvbra men inte så bra som jag kan. Många nya erfarenheter har jag med mig nu iallafall, och jag är glad att känna att jag kan vända en start som kändes lite småtrist och blek till något verkligen bra. Provspelningen nu i veckan i, hmm, jag tror det är Fru Es stad?, som inte var till en fast tjänst utan egenarrangerat till vikariat gick strålande däremot! Solig Väldigt fina vitsord och jag är härmed placerad på vikarielistan, med stor fördel att ha varit uppe och träffat stämledaren! Nu hoppas jag på att det kommer tillfällen snart då det behövs någon! 

Efter provspelningarna däckade jag ihop med någon mildare feberförkylning och sov en faslig massa timmar på soffan under dagtid och långa timmars nattsömn. Kroppen brukar göra så när jag har varit dålig på att vila... Nu är jag iallafall på benen igen!

• Syrinx
    Norrskensflamman skrev 2012-10-05 18:23:53 följande:
    Älggrytan puttrar på spisen, snart ska potatisgratängen in i ugnen och Amaronen står och luftas Vi firar lägenhetsförsäljning och samboskap "på riktigt"
    Det låter ju alldeles underbart!!! Grattis gånger tusen, om jag inte sagt det redan! Åh, vad härligt att läsa! Hjärta
  • Syrinx
    Klockarbol skrev 2012-10-04 14:01:02 följande:
    Jag trodde att det var ett krav att äta åtminstone en plåt med bullar på Kanelbullens dag Oskyldig
    Ja men visst, det är jag helt enig om! Gör inte alla det?

Jag hade tänkt baka egna bullar på Kanelbullens dag, och satte en deg som såg så fin ut. Men så jäste den inte, inte ett dyft! Det har aldrig hänt mig förut, men någon gång måste ju vara den första... Förmodligen var kroppens termostat för varm, för det var bara någon timme innan jag däckade i febersömn i soffan för resten av eftermiddagen och kvällen, så jag tror att jag dödade jästsvamparna. Men det kändes ju alldeles rätt när jag som vanligt provade degvätskan på handleden! 
  • Syrinx

Flamman
    Nu är jag dubbelt så glad ändå för din skull, för att du har en så bra och vettig karl vid din sida! Vilken komplett jäkla feg skitstövel till ärkeas, som inte kan få ändan ur och berätta en så viktig sanning för sina döttrar! Självklart ska sanningen fram, och jag tycker du tänker oerhört klokt i att sätta en deadline och därefter berätta själv. Kloka, kloka du och fina musikern, vad bra att ni har varandra och så bra för dina flickor! Heja dig!!!

• Syrinx

Blomman, wow, vilket häftigt rum Blompojken har fått! Så kul att han har fått vara med och skapa själv också. Vilken lycka att ha ett sånt krypin som snart tonårsgrabb! Är det helt klart nu?

Och så spännande det låter med kyrkvaktmästare, hoppas att sambon får det! Jag har också vistats väldigt mycket i kyrkan, och tycker att han låter som klippt och skuren för det. Hur pass troligt är det att han får det? Jag menar, var i ansökningsstadiet eller vad det nu är befinner han sig?

Vad gäller villavagnen... suck alltså. Måtte den säljas riktigt dyrt snart! 

• Syrinx

Oooooh, FIKA! Får jag också vara med och fika med er Skånetöser i veckan?  
    Jag är upptagen onsdag sen eftermiddag-kväll, och hela fredag förutom förmiddagen, men annars ser det ganska tomt ut i veckan. Är det någon dag bestämd? 

• Syrinx

Lanovia, usch så jobbigt med er vovve. Och usch gånger två så jobbigt med A och hostan m.m.!
    Så stark du är som kämpar på! Det är gott att läsa att A iallafall sover bättre nu, hoppas det är början på en riktig förbättring så ni får en hyfsat sjukdomsfri höst! 
    Är det bara borelian som gör hunden dålig? Håller tummarna för att hon snart blir frisk och får tillbaka sin aptit, och skickar många tankar och kramar till dig och familjen!  

• Syrinx
    Daa skrev 2012-09-30 13:06:19 följande:
    Nu har jag gjort mig förtjänt av en guldstjärna eller en chokladbit. I brist på sådant hemma får jag ta mig ett äpple istället.
    *räcker över en hel ask med lyxiga chokladpraliner som snälla gäster kom med igår*  
    Så underbart du skriver om belöning och bestraffning! Jag kunde inte låta bli att le, fast jag kan tänka mig att det är väldigt jobbiga situationer och mycket frustration ibland.
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård