• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman
    Soldemor skrev 2012-10-31 18:11:55 följande:

Victor 3v

Kan ni förresten förstå att maken inte vill ha hem denna lille prins? Det är Sienas lillebror Victor, 3 v

Iiiiiiiiiiiiiiiiiiih!!!! Nej, jag förstår inte alls din make!

Jag och flickorna blir mer och mer sugna på en kisse, men nu är det så att M är lite känslig mot pälsdjur, så... nä, om valet står mellan en kattunge (även om denna är helt oemotståndlig) och M så är valet rätt lätt

Däremot kanske marsvin eller dvärgkanin som flickorna kan ha på sina rum på vintern och kaniner går ju att ha ute på sommaren.
    Någon som har några tips eller synpunkter?
    Akvarium... fint. Men man kan ju inte gosa med fiskarna.
    Fåglar... också trevliga, men skräpar och de är ju inte heller så lätta att gosa med. Dessutom skulle det vara stor riska att när vi släpper ut dem att flyga så flyger de iväg ut... Hos oss har vi nämligen svängdörrar, på två plan ;)

Kaniner har jag själv haft och de är mysiga. Jag hade iofs stor bur och ett svalt ställe i huset att ha dem på. Vet inte hur det funkar att ha dem i mindre bur och man släpper ut dem att skutta lite istället i nåt rum? Minns bara att jag gosade mycket med mina och höll på med kaninhoppning.

Marsvin kan jag inte så mycket om. Men de ska visst vara tillsammans, eller?

M tycker väldigt mycket om djur och de tycker om honom, han har haft hund faktiskt, men som sagt... Det blir väldigt mycket snor och kli i ögonen av pälsdjur om han klappar dem och om man inte håller efter med dammsugning och dammtorkning... Det är ju som bekant INTE min favoritsysselsättning!

Ja, lite funderingar så här i Allhelgonatider
  • lanovia 08

Hejhoj tittar ut ur dimman o in till er här. Jubla aldrig över en natts sömn, eller jo det är väl just det man ska göra, greppa i det positiva. Natten efter den bra natten sov A en timme i taget, o e få gånger han sov lite längre höll E igång. Igår o inatt har vi fått sova något bättre än det, dvs vi har lyckats få 3h i sträck någon gång under natten.

Fatar inte vad som händer, så här illa brukar inte våra barn sova o def inte E. Men A har ju haft feber o tätt i andningen så det är väl det som spökar hos honom.

Jag har tvingat mig själv att sluta amma. En del av mig tyckte det räckte andra ville fortsätta med natt o morgonamning lite som det passade mig o A. Men A ville bara ha mer o mer o eftersom det inte är så lyckat att trycka i honom välling/mjölk på natten när han är tät o slemmig (kommer i retur) bestämde jag att det fick vara nog nu. Lika bra att få bort behovet hos honom en att kämpa med gråt när han inte får.

• lanovia 08

Ankan vad kul med en tjej (även om det varit precis lika kul med en kille). Det närmar sig nu!!

• lanovia 08

Finns mkt mer jag vill kommentera men får göra det senare om jag får tillfälle. Nu ska jag fixa lite inför helg i stugan. Det är dags för den årliga hummerfesten med familjen. *mums* och *mys*

Mamma har sagt att hon vill ta A för oss på nätterna nu när jag inte ammar längre. Tror faktisk hon ska få göra det med glädje.

• Soldemor
    Norrskensflamman skrev 2012-11-02 08:29:11 följande:
    Iiiiiiiiiiiiiiiiiiih!!!! Nej, jag förstår inte alls din make!

Jag och flickorna blir mer och mer sugna på en kisse, men nu är det så att M är lite känslig mot pälsdjur, så... nä, om valet står mellan en kattunge (även om denna är helt oemotståndlig) och M så är valet rätt lätt

Däremot kanske marsvin eller dvärgkanin som flickorna kan ha på sina rum på vintern och kaniner går ju att ha ute på sommaren.
    Någon som har några tips eller synpunkter?
    Akvarium... fint. Men man kan ju inte gosa med fiskarna.
    Fåglar... också trevliga, men skräpar och de är ju inte heller så lätta att gosa med. Dessutom skulle det vara stor riska att när vi släpper ut dem att flyga så flyger de iväg ut... Hos oss har vi nämligen svängdörrar, på två plan ;)

Kaniner har jag själv haft och de är mysiga. Jag hade iofs stor bur och ett svalt ställe i huset att ha dem på. Vet inte hur det funkar att ha dem i mindre bur och man släpper ut dem att skutta lite istället i nåt rum? Minns bara att jag gosade mycket med mina och höll på med kaninhoppning.

Marsvin kan jag inte så mycket om. Men de ska visst vara tillsammans, eller?

M tycker väldigt mycket om djur och de tycker om honom, han har haft hund faktiskt, men som sagt... Det blir väldigt mycket snor och kli i ögonen av pälsdjur om han klappar dem och om man inte håller efter med dammsugning och dammtorkning... Det är ju som bekant INTE min favoritsysselsättning!

Ja, lite funderingar så här i Allhelgonatider
    Det finns norska skogkatter som sägs vara mindre allergiframkallande. Och med tanke på att jag har två dylika hemma som just nu har börjat drössla päls överallt och det ändå funkar med min astma. Så tror jag nog på det. Och så finns det ju alltid nakenkatter...
  • Soldemor

Idag är det gravsmyckningskaffen i våra kyrkor, så jag far runt och är social!

På söndag är det utställning! Såg i går att fröken svart är tionde bästa (av 43) långhåriga huskatt i Sverige just nu. Ett BIS till på söndag hade suttit bra. Hon är nybadad och svart och vacker så då är det väl bara att tuta och köra!

• Ninnnis
    Soldemor skrev 2012-11-02 13:24:56 följande:
    Det finns norska skogkatter som sägs vara mindre allergiframkallande. Och med tanke på att jag har två dylika hemma som just nu har börjat drössla päls överallt och det ändå funkar med min astma. Så tror jag nog på det. Och så finns det ju alltid nakenkatter...
    Det finns ju hundraser som sags vara antiallergena (heter det så?) också, om man föredrar hundar
  • Ninnnis
    lanovia 08 skrev 2012-11-02 10:19:54 följande:

Finns mkt mer jag vill kommentera men får göra det senare om jag får tillfälle. Nu ska jag fixa lite inför helg i stugan. Det är dags för den årliga hummerfesten med familjen. *mums* och *mys*

Mamma har sagt att hon vill ta A för oss på nätterna nu när jag inte ammar längre. Tror faktisk hon ska få göra det med glädje.

Åh vad gott med hummer!

Klart ni ska låta din mamma ta A så att ni får vila lite!
  • Ninnnis
    Ankan80 skrev 2012-10-31 12:54:13 följande:
    Halloj!
    Jo, en liten lillasyster tror vi att det blir (vågar inte tro på det trots på UL )
    Troligtvis en Amanda. 
    Spännande! Amanda hade vi också som förslag, men eftersom det bara blir killar hos oss så funkar det inte så bra
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård