• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Har gått o lagt mig nu. A sover andra natten med sin mormor o mprfar. Första gick bra, får vi se om han finner sig i att vara där hela denna natt... Vi passar ialla fall på att sova så mkt vi kan. Vi fick en hel natt med bara några ensta avbrott av E. kände mig som en ny människa idag.

• lanovia 08

E vägrar somna ikväll. Mu förklara hon för maken: Jag är ledsen pappa. Detta efter att jag bestämt lagt tillbaka henne på madtassen. ja se denna charmiga unge.

• lanovia 08

Blommis vi har spelat in så mkt bäätre, så jag får snyfta en annan dag. Önskar så att du kunde ta steget o börja skriva.

• lanovia 08

Ninnos vilken fin mage. E gillade stjärnorna.

• Norrskensflamman

Ninnis, vilken härlig mage Och så Fru Sy:s härliga brallor!Blommis, finaste du, lyssna på Hvidis! Våga!!! Jag har varit i kyrkan två gånger idag. Först kl 11 och lyssnat på tjejerna och barnkören. Sedan kl 18 och sjungit själv med min kör. Väldigt stämningsfullt i kyrkan idag. Har hunnit på gravarna och kolla till ljus och lyktor. T har en kompis som sover över. De åt tacos och sen var de ut och spökade lite i kvarteret. Nu har vi sett Så mycket bättre. Jag har alltid gillat Uggla, men trodde att Astrologen ändå var det mest känslosamma han kunde åstadkomma. Så fel jag hade... Helt fantastiskt fin låttolkning!!Nu mys med m ♥        

• passionsblomman
    lanovia 08 skrev 2012-11-03 21:33:42 följande:
    Har gått o lagt mig nu. A sover andra natten med sin mormor o mprfar. Första gick bra, får vi se om han finner sig i att vara där hela denna natt... Vi passar ialla fall på att sova så mkt vi kan. Vi fick en hel natt med bara några ensta avbrott av E. kände mig som en ny människa idag.
    Härligt!
    lanovia 08 skrev 2012-11-03 21:41:13 följande:
    Blommis vi har spelat in så mkt bäätre, så jag får snyfta en annan dag. .
    Hellre sova än snyfta säger jag bara!
    lanovia 08 skrev 2012-11-03 21:41:13 följande:
    Önskar så att du kunde ta steget o börja skriva.
    Det ska jag. Ska bara kolla lite på vägskyltarna och ställa in kompassen...
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Ikväll är jag helt ensam hemma. Med Truls förstås, men utan de andra herrarna i familjen. Sambon fick jobba natt i helgen och sonen är på handbollsläger. -Hoppas han har det bra, för han har varit lite tveksam till sin "handbollskarriär", precis som till det mesta av och till, nu sedan puberteten invaderade. Jag hoppas han får en liten kick och energiinjektion som kan få lite fart och glädje in i systemet.

I trädgården brinner en marschall till minne och hälsning till alla dem som gått före mig till andra sidan midnatt och är i landet bortom. Jag kunde inte gå till gravar, men lågan är satt vid magnolian i min morsdagsrabatt. Det får vara så nära hjärtat det går.

Flamman, jag tänkte på dig idag när jag råkade ramla över ett faktaprogram där en superexpert föreläste om migrän. Shit! Jag satt där och kunde nästan lipa bara för att allt han beskrev var så exakt på pricken och huvudet på spiken beskrivet hur det är för mig. Om jag någonsin tvekat det minsta på att det verkligen är migrän jag får av och till, så vet jag verkligen med bestämdhet nu. jag vill åka till hans klinik och få hans proffsiga hjälp! Undrar om man kan tvinga läkaren på VC att remittera dit?

• passionsblomman

Är det ingen människa som vet hur det är med Ingis? Jag har messat men utan svar och efterlyst här är hon ju flerfalt, så jag blir lite orolig?

• passionsblomman

Här får ni en sång på Alla helgons dag:

">

Visserligen en liveversion och kanske inte fulländad ljudmässigt, men jag har haft med mig klangen av just raden "Alla helgons dag" i många många år.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård