• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Soldemor

Gääsp!

Har sovit ca 2-3 timmar i natt, legat på soffan och lyssnat efter trattljud. Men det var mest en heltokig padda jag hörde, som lekte med bollar och sprang upp och ner för trappan och knorrade.

Min älskade Solda kom alltså hem igår och var mycket nöjde med det. Hon hade hög svans direkt berättade maken och åt nästan en hel påse blötmat. När jag kom hem kelade vi länge och sedan somnade hon gott på en dyna i fönstret.

Vid tretiden var jag uppe och då fick hon och Amaretto lite mat och när jag kört maken till bussen i morse åkte jag hem en sväng för att se att allt var lugnt, det var det. Nu skall jag köpa en STOR burk energidricka och se om jag också får vingar, så allt som är kvar att göra innan semestern blir gjort. Skönt om det bara är en vigsel och en mässa kvar när jag åker hem idag.

Syrinx: Jo, det bytet hade jag kunnat tänka mig! Var faktiskt helt inställd på det när vår lilla Siena kom, eller rättare sagt, när jag hämtade hem henne. Maken hade hotat att flytta men det tog 10 minuter med lilla paddbruden i famnen, sedan var han såld och nu är det hans tjej för hela slanten. Har faktiskt hotat att göra samma sak igen, men tror inte att det skulle vara helt bra med tanke på Amaretto och hans så lätt uppblossande magkatarr.

• Soldemor

Nu borde allt varit klart men attans vad tiden har gått fort! Får nog in om en sväng till expeditionen före vigseln i morgon!

Vad kul att läsa om din sommar, Syrinx! Blir lite nyfiken på vilken by det är på Österlen?

Nu skall jag åka hem t Soldan och tvättstugan!

• Norrskensflamman

Syrinx så kul att läsa om allt som händer i ditt liv! Inte alls dumt att få kontakter och beröm från duktiga musiker, skaffa sig ett bra rykte. Hoppas, hoppas det lossnar nu!

Men du den där kompisen... så himla skumt. Jag förstår att du känner att det blir svårt att gå tillbaka till som det var efter att hon betett sig så här. Hur har hon det annars i sitt liv just nu? Kanske det är en massa annat som påverkar henne så att hon beter sig underligt? Men är man gamla goda vänner så brukar man ju berätta om det i så fall. Men det låter ju som att hon är ovanligt "känslig" om hon blir sur för att du inte sms:ar o ringer tillräckligt ofta!! Lite barnsligt faktiskt.

Nåja, hoppas ni kan reda ut det.

Nu dricker jag ett belgiskt sommaröl, en ljus ale. Mmmmmmmmm... och nu ska jag mysa med tjejerna i soffan. Musikern har spelning ikväll på en mc-klubb i stan. De har 30årsjubileum och det är fest i dagarna två. Bandet spelar imorgon också, och då ska jag dit och rocka

• Hvidbrud

Här har vi också S-E-M-E-S-T-E-R! Härligt! Barnen sover med mätta magar (grillad kyckling och ris med favoritgönsakerna äter de så det sprutar genom öronen båda två, toppat med citronmarinerade jordgubbar och glass. Följt av varmt bad och gonattvisa) Så nu är drinken blandad, muttan vaxad och nu ska vi fira bröllopsdag och semester i ett! Maken somnade i soffan halv nio igår, efter att vi varit på restaurant och ätit gott. Liiiite sur blev jag, men han har lovat att ge dubbelt upp idag
    Vi firade ju blomsterbröllop så jag köpte en så vacker passionsblomma åt honom. Så nu du blommis, nu sitter du på första parkett!

• Hvidbrud

Syrinxs: åh, så ledsen jag hade blivit av av ett så t besked. Så ytterst märkligt! Många kramar! Och så roligt med bra kontakter!
    Soldenor: stackars lilla pluttan då! Krya på henne.
    Flamman: ha en härlig semester nu du! Kram!

• Ninnnis

Tack för grattis! Jag hade en härlig dag med maken och Mini. Ikväll har gudsonen med familj varit här och imorgon åker vi till mina föräldrar i stugan. Kram till alla, hinner tyvärr inte skriva så mycket den här gången heller... *skäms* Kram!

• Soldemor

Ah, äntligen på jobbet! Kommer få svåra abstinensbesvär av att inte kunna komma hit på sex veckor - jaså, ingen som tror mig, ok då. Ärligt talat hade jag nog inte åkt hemifrån om jag inte måste göra en massa jag inte hann igår, så nu skall jag jobba!

Soldan mår riktigt bra tror vi. Kl sex i morse stod de en trattdam och spann i sängen så vi hade mysestund då. Det var länge sedan! Hon har blivit så mycket mer för kel och gos sedan hon kom hem från sjukhuset. Och Amaretto vakar över henne hela tiden. i kväll skall vi försöka låta henne vara trattlös under uppsikt. Jag vill göra ren den och tvätta hennes ögon och karda kinderna och kragen (hon älskar det!)

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård