• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

Lanovia, så skönt att du fått sova lite iaf. Och hoppas ni slipper ta medicien på ett tag nu.

Ja tröttheten kan verkligen förvandla den frommaste till ett monster!

Barnkonflikter... jo det har vi nu hemma flera ggr om dagen. T börjar också bli rejält less på lilla K som både tar plats och som är som ett plåster på henne. Hänger henne i hasorna hela tiden.

Förut försökte jag styra upp fajterna, men nu försöker jag att låta dem träna sig i konflikthantering... Jag lyssnar, registrerar (inte alltid) och biter ihop. Rycker in när det går över till handgripligheter eller skrik och tjut.

På något sätt måste de ju få chans att lära sig lösa konflikter själva också. Men på kvällen, om det varit nån riktigt stor grej, så kanske jag tar upp det med var och en när vi har vår kvällssnackis. Frågar hur det kändes och varför det blev så och kanske ger förslag på hur man kan lösa det en annan gång.

Så himla svårt att veta hur man ska göra och vad man ska göra. Man känner sig jämt som en B-förälder

• Norrskensflamman

Här var det lugnt! Är alla på semester, eller njuter ni av det fina vädret+

Vi har sol idag igen och hyfsat varmt. Det skulle dock mulna av fram mot eftermiddagen.
    Barnen ska med Sommarfritids på kommunens utebad, så jag hoppas solen är framme medan de är där iaf.
    De har längtat så!

Igår klippte jag hela gräsmattan själv (brukar inte orka hela, mina batterier brukar ta slut ungefär halvvägs om det görs på en veckodag då jag jobbat innan). Nöjd o trött var jag sedan.

Ikväll ska jag med tre av mina tjejkusiner och käka middag. Ska bli så kul. Vi brukar försöka träffas o käka, UTAN barn, varje sommar när kusinerna är här uppe. Annars så träffas vi ju hela tjocka släkten på grillkvällar och dylikt, men vi vill ju träffas och sladdra lite, stöta o blöta, utan barn och föräldrar och respektive. Tjejsnack, ni vet
    Sällan vi lyckas samla allihop (vi är fem tjejkusiner på pappas sida) men vi träffas så många som vi kan.
    I år blir det bara tre.

Hoppas ni alla får en fin dag!

• passionsblomman

Hallå tjejer!

Jag drar uppåt norr imorgon, med hund och trulig 11-åring. En heldag på tåg och buss, men det ska väl gå bra. om ett par timmar kommer Piggelin med familj hit och stannar över natten, så nu är det ett ryck här med lite avstädning så badrum och sådant kan besökas av andra än familjen typ.

Innan dess hade jag tänkt mig ut för min springrunda också. jag måste bara skrika ut det sensationella att jag igår slog mitt rekord med SEX minuter! Alltså, fattar ni, jag sprang SEX minuter längre än dagen inann, och då hade jag redan den dagen slagit rekord med en minut. Jag höjde mig sju minuter på två dagar och nu, mina vänner, har jag avancerat från de där första 13 minuterna av nära-döden-upplevelse och två stackars km, till 29 minuter och snart närmare 5 km!!! En minut till och sträckan mellan ett visst träd fram till en viss stig bara, så har jag klarat det jag trodde skulle ta till typ slutet av september att uppnå. Att kunna springa i en hel halvtimma i sträck utan att stanna. Hade någon sagt det till mig för två månader sedan, hade jag garvat ihjäl mig.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • MSW

Pb: jädrans duktigt av dig med springet!!

Vinkar till alla andra och hoppas ni har en bra semester trots ganska trist väder på många håll..

• Soldemor
    passionsblomman skrev 2012-07-18 09:47:01 följande:
    Hallå tjejer!

Jag drar uppåt norr imorgon, med hund och trulig 11-åring. En heldag på tåg och buss, men det ska väl gå bra. om ett par timmar kommer Piggelin med familj hit och stannar över natten, så nu är det ett ryck här med lite avstädning så badrum och sådant kan besökas av andra än familjen typ.

Innan dess hade jag tänkt mig ut för min springrunda också. jag måste bara skrika ut det sensationella att jag igår slog mitt rekord med SEX minuter! Alltså, fattar ni, jag sprang SEX minuter längre än dagen inann, och då hade jag redan den dagen slagit rekord med en minut. Jag höjde mig sju minuter på två dagar och nu, mina vänner, har jag avancerat från de där första 13 minuterna av nära-döden-upplevelse och två stackars km, till 29 minuter och snart närmare 5 km!!! En minut till och sträckan mellan ett visst träd fram till en viss stig bara, så har jag klarat det jag trodde skulle ta till typ slutet av september att uppnå. Att kunna springa i en hel halvtimma i sträck utan att stanna. Hade någon sagt det till mig för två månader sedan, hade jag garvat ihjäl mig.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Yees! Där tog du både en bete och svansen! (på projekt springelefant alltså!) .-D
  • Soldemor

Hej!

Inte blev min helg något vidare, för i lördags upptäckte jag att Solde hade jättesvårt att kissa och så skvätte hon blod. Det blev akutbesök på djursjukhuset, som klämde och kände och tyckte att vi skulle vänta til måndagen. Så damen fick två smärtstillande sprutor och recept på Metacam (ett supereffektivt kattknark som är smärtstillande och uppenbart jättegott! Hon tuggade på sprutan för att få mer)

I måndags blev det ultraljud som visade både stenar och grus, så Soldan fick stanna kvar och jag åkte hem med Veterinärens ord ringande i öronen: "Eftersom hon blivit öppnad för samma sak för inte så länge sedan, är risken för komplikationer stor". Det och en demonstrativt sur katt (först ingen mat och sedan åka till det där hemska stället!) gjorde att jag mådde asförfärligt hela dagen. Hade planerat att göra så mycket men satt mest och snorade i en kudde medan Amaretto låg bredvid och slickade mig på armen.

Nu mår hon iaf mycket bättre, de plockade ut sex stora och kantiga stenar ur hennes urinblåsa! Huu! nu äter hon och dricker men kissar fortfarande lite blod. Förhoppningsvis får vi hem henne idag, skall ringa veterinären kl 12.

Så¨, förhoppningsvis var detta dagens egoinlägg. Får se om jag kan jobba lite också.

Vinkar till alla som är här och applåderar extra åt Blommans superinsats i springspåret!

• Norrskensflamman

Blomman! Fy f-n vad strong du är!!! 30 min är väl max vad jag orkat springa i mina dar, och det är då bara 3 km...
    I år har jag inte ens tagit mig ut. Vilka framsteg du gör, vecka för vecka. Just löpning är ju bra för att det märks rätt snabbt att man får upp orken och flåset. Visst, sen kan man ha bättre o sämre dagar, beroende på dagsformen.
    Ha en riktigt trevlig tripp norrut!!

Solde; stackar missen... Men skönt at thon är bättre nu.

Nu har det blivit mulet här. Bajs oxå! Vi som bokat bord på restaurangterassen (finns inte tak där) :/

• Soldemor

Precis talat m veterinären och lilla damen blöder fortfarande (!) från kisseriet, så inget svart troll hem ikväll, detta börjar bli lite jobbigt nu!!

Flamman: läste ditt "klippe-gräsmattan"-inlägg, starkt jobbat och superbra motion!

• Im yours

Hej på er!
    Jag har haft myshelg med barnbarn o äldsta sonen. Lek o bus på dagarna och småprat över en päronkonjac då kidsen somnat. Igår blev jag med Springsteen-biljjett 28/7 på Ullevi ..... har efter många om o men fixat boende för en hel veckas vistelse i Götlaborg. Igår ägnade jag hela dan åt att ringa hotell o vandrarhem ..... men det är knökfullt överallt då bossen kommer till stan. Men idag skrev jag in min mailadress i bloggen och tjoflöjt vad snabbt det gick att få tak över huvudet )))))))) Tänker sedan ge mig iväg mot Sthlm för nya äventyr.

Fick info ang journalistutbildn jag börjar på den 3.e sep, har beställt 13 kurslitteratur från Adlibris, till en summa av 4000 lax. Så mycket plugg blir det + kompendium etc som universitetet tillhandahåller. Jag flyttar ju till Sundsvall iom plugg, o det har redan varit 4 par o tittat på min lägenhet här i Övik. Hoppas att nån kan ta den från 1 sep, så jag slipper den hyran.

Blomman: Ha det så bra i Jämtland!!!!!!

Kram till alla!! / Liz

www.finest.se/lizbloggar

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård