• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman
    Daa skrev 2012-07-13 12:30:10 följande:

(i alla fall innan man hört maken ge sig på musicerande )

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Norrskensflamman
    passionsblomman skrev 2012-07-13 10:39:52 följande:
    Och nä, jag är inte heller materialist-snarare tvärtom, men jag är starkt känslomässig när det gäller saker som triggar minnen. Alltså, vad som är "rätt , inne och snyggt" spelar kvitta i min värd för det mesta, medan en kantstött, skitful liten grej kan få mig att höra min mormors röst nnär hon säger "se, nu kommer den lilla blomsterflickan med blommor som ingen annan ser". Och då går det ju inte att kasta den där saken....

...för att inte tala om sakerna man samlat på hög som har med ens barn att göra. Jiiiises! Nä. Sentimentalist är det jag är. Som fasen.
    Exakt!!! Precis så är det för mig också.
  • passionsblomman

Vattnet har stigit över åkanten och tagit stigen på några ställen i vårt strövområde nu. Man kan fortfarande gå på stigen, men inte torrskodd. På mätarna är det mellan 10 och 15 cm högre än igår eftermiddag. Bryggan vid badplatsen har inte järnstolpar långa nog, utan är på väg att sticka iväg, privata bryggor och badtunnor står helt under vatten, med räcken och allt. Av valven i den gamla stenbron nere i byn, syns snart inget mer. Dånet från vattenfallet är öronbedövande.

Man kan inte låta bli att ödmjukt fascineras och samtidigt bäva inför vilka oerhörda krafter naturen har att släppa lös!

• Norrskensflamman

Haha, hade någon sett "Skäggmannen" och "musikern" bredvid varandra utan att veta vem som är vem hade hen med 100% säkerhet gissat fel. (i alla fall innan man hört maken ge sig på musicerande )

Och nu kan Daa intyga att musikern verkligen finns, om nu någon tvivlade på denne underbare mans existens...
  • Norrskensflamman
    passionsblomman skrev 2012-07-13 12:43:45 följande:
    Vattnet har stigit över åkanten och tagit stigen på några ställen i vårt strövområde nu. Man kan fortfarande gå på stigen, men inte torrskodd. På mätarna är det mellan 10 och 15 cm högre än igår eftermiddag. Bryggan vid badplatsen har inte järnstolpar långa nog, utan är på väg att sticka iväg, privata bryggor och badtunnor står helt under vatten, med räcken och allt. Av valven i den gamla stenbron nere i byn, syns snart inget mer. Dånet från vattenfallet är öronbedövande.

Man kan inte låta bli att ödmjukt fascineras och samtidigt bäva inför vilka oerhörda krafter naturen har att släppa lös!

• Norrskensflamman

Till vår förvåning somnade ingen av parvlarna på vägen hem. Under sista halvan av färden var stämningen lite sådär i bilen. Jag försökte trösta Fälga så gott det gick där jag satt i passagerarsätet fram, men det gick inte så bra. Sista fjärdedelen hjälpte Axel Fälga att protestera. Å andra sidan blev det ingen maratonnattning, utan de somnade ganska så fort när de fått välling och pyjamas.

Middagsluren blev bra mycket tidigare idag än vanligt.

Men det låter ju som att det gick hyfsat ändå. Okej, lite gnäll o så, men det kanske är bättre än totalt förstörd nattsömnsrytm.
  • passionsblomman

2,8 kg kvar ner till min maxvikt för normalt BMI
    3,4 kg kvar ner till den lägstanotering jag gjorde sommaren 2008, när jag först gången tog tag i saken, innan alla hormonbehandlingar och skit.
    7,1 kg ifrån min invägningsvikt när jag var gravid i v 10 sommaren 2000
    9,8 kg från nästa 10-tal att knäcka.

och så vidare...

inget som betyder något för er, men det är bra för mig att se lite olika delmål i skrift, så det går lättare att se att det är genomförbart och att det finns många små delsegrar att vinna.

• Daa

Blommis: jag har inte hunnit kommentera det här, för det kom en spontansemester i vägen.

Jag nästan rodnade av förtjusning över att verka till att du tycker att världen blir mer skonsam, samtidigt som jag tänkte "Men , vad har jag skrivit egentligen?"

Är det verkligen så att några (många?) av de Lyckade med Orubbligt Självförtroende faktiskt bara låtsas och inte vågar visa sina tvivel och tillkortakommanden? I så fall kan jag ta på mig uppgiften att personifiera Medelmåttan (i mina samtal med kuratorn berättade jag att det förekommer att jag kan se på mig själv och säga "Okej, jag är medelmåttig. Än sen då?" och det gillade han skarpt) som inte är duktig, stark, effektiv, talangfull eller passionerat intresserad av någonting. Men som har ett värde oavsett och som är ganska snäll, lite rolig och matte-smart (och ganska snygg (fast det där sista kanske det bara är jag och maken som tycker (och i mitt liv som Förälder&Förebild ska det inte spela någon roll heller (och jag har som vanligt chans på SM-titeln i parentesanvändande!).).).)

Och Blommis, du om någon gör världen till en mer skonsam och mänsklig plats med ditt självutlämnande och dina väldigt kloka reflektioner. Det har du fått läsa många gånger här, men nu får du läsa det igen.

Nu har parvlarna sovit ganska länge och vaknar vilken minut som helst. Bäst att runda av det här inlägget som jag har filat onödigt länge på...

passionsblomman skrev 2012-07-02 00:28:15 följande:
    Daa, jag älskar dig för dina självutlämnande och öppna tvivel och tveksamheter, dina medgivanden och ditt öppna hjärta. För att du vågar och inte låtsas, blir världen lite mer skonsam och mänsklig att vara i för mig och alla andra som inte heller orkar veta och klara allt, tro och orka jämt eller ha självförtroende och självkänsla som står orubbliga. Jag tycker du är ovanlig(t) stark och modig som så rakt upp och ner är som du är och känner som du känner utan att klistra dit något annat. I det tidevarv där man är sin egen lyckas smed och man ska vara så förgjordat Lyckat Lyckad och Lycklig och säkrast, bäst och mest hela tiden, så krävs det en del av både självinsikt och tillit till livet att säga en del av det du säger högt. De flesta gör inte det. Tyvärr.
  • Soldemor
    passionsblomman skrev 2012-07-13 12:55:05 följande:
    2,8 kg kvar ner till min maxvikt för normalt BMI
    3,4 kg kvar ner till den lägstanotering jag gjorde sommaren 2008, när jag först gången tog tag i saken, innan alla hormonbehandlingar och skit.
    7,1 kg ifrån min invägningsvikt när jag var gravid i v 10 sommaren 2000
    9,8 kg från nästa 10-tal att knäcka.

och så vidare...

inget som betyder något för er, men det är bra för mig att se lite olika delmål i skrift, så det går lättare att se att det är genomförbart och att det finns många små delsegrar att vinna.

Mycket bra med delmål, det blir, som du säger själv, mer hanterbart då. Fick lära mig en gång att det kallas elefantmedoden; Om man skall äta upp en elefant (och det gör man ju ofta! ) så kan det uppfattas som mycket jobbigt om man ser hela elefanten framför sig. Men om man äter en liten bit i taget, så har man till slut ätit upp hela elefanten.!

Så kämpa pån och ät en bit i taget, så upptäcker du att plötsligt är där, med hela elefanten uppäten och önskade mål nådda! Typ...

• Daa

Åh ja, han finns!

Det var väldigt roligt att få träffa honom. Hoppas verkligen att ni har möjlighet att titta förbi hos oss snart.

Norrskensflamman skrev 2012-07-13 12:45:08 följande:

Och nu kan Daa intyga att musikern verkligen finns, om nu någon tvivlade på denne underbare mans existens...
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård