• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Daa

Flamman: kämpa vidare, för jag tycker att det låter bra, hur du hanterar konflikterna.

Norrskensflamman skrev 2012-07-17 10:28:39 följande:

Barnkonflikter... jo det har vi nu hemma flera ggr om dagen. T börjar också bli rejält less på lilla K som både tar plats och som är som ett plåster på henne. Hänger henne i hasorna hela tiden.

Förut försökte jag styra upp fajterna, men nu försöker jag att låta dem träna sig i konflikthantering... Jag lyssnar, registrerar (inte alltid) och biter ihop. Rycker in när det går över till handgripligheter eller skrik och tjut.

På något sätt måste de ju få chans att lära sig lösa konflikter själva också. Men på kvällen, om det varit nån riktigt stor grej, så kanske jag tar upp det med var och en när vi har vår kvällssnackis. Frågar hur det kändes och varför det blev så och kanske ger förslag på hur man kan lösa det en annan gång.

Så himla svårt att veta hur man ska göra och vad man ska göra. Man känner sig jämt som en B-förälder

• Daa

Det låter ju fantastiskt! *känner att jag blir alldeles glad för Syrinx*

Syrinx skrev 2012-07-19 23:24:18 följande:
    MEN det positiva som jag är väldigt glad för just nu är operan! En viss Syrinx får massor av beröm från både dirigent och kollegor. Att flöjtkollegan råkar vara en av de främsta i en av orkestrarna här i staden och tycker att det är "verkligen är ett nöje" att spela med mig, gör ju att chanserna för mer jobb till hösten ökar markant! Hurra! En mängd duktiga musiker i orkestern, maken och jag är de klart minst rutinerade och etablerade. Roligt att allt funkar så bra då - ju mer man bygger upp sitt förtroendekapital, desto större chans att de vågar prova en på de stora institutionerna.

Två föreställningar kvar, imorgon och på lördag, då jag ska njuuuta av att få spela fantastisk musik med fantastiska musiker! Solig

Men tråkigt och obegripligt med din kompis.

• Daa

Blommis: bra jobbat med joggandet! Heja dig! *viftar med pompoms längs vägen och undrar litegrann vad som hände med mitt eget joggande...*

Solde: hur mår Soldan nu?

• Daa

Oooooch HURRA för födelsedagsbarnet! *kastar konfetti och hoppar runt en stund*

• Daa

Lugnt här i tråden... Är ni semesterfirare allihop?

En annan har snart klarat av första arbetsveckan efter fem veckors semester. Åååååå, vad det är tungt att kliva upp, göra sig klar och åka iväg på morgonen när man har blivit van vid lugna frukostar med familjen.

Jag tröstar mig med att det brukar vara den första veckan som är såhär tung och att jag brukar vänja mig i alla fall litegrann.

Såhär flera dagar efter min systers bröllop är jag fånigt nöjd med mig själv för att jag höll tal och gjorde det bra. Men det kanske en vanligtvis ganska tystlåten och tillbakadragen person får vara.

Imorgon är det fredag och jag ser fram emot helgen. Lite kluvna känslor, för om jag bara räknar fredagar blir det väldigt, väldigt snart dags för parvlarna att skolas in på förskola. Alltså, ni som har gjort det nyligt eller är på gång att göra det snart, hur känner ni det? Det är som att en mycket speciell period i mitt liv tar slut då. Det har varit så otroligt skönt att smita iväg till jobbet innan parvlarna vaknat och veta att när de vaknar så får de vara med sin pappa.

Men egentligen tror jag att parvlarna kommer att trivas på förskola och att det kommer att vara bra för dem.

• Daa

*får syn på Ninnis gröna plupp och utbrister*

Heeeej, Ninniiiiiiis!

• ingenjörsbruden
    Daa skrev 2012-07-26 20:37:45 följande:

Oooooch HURRA för födelsedagsbarnet! *kastar konfetti och hoppar runt en stund*

Tack så mkt!

Hade en ljuvlig dag, trots oplanerat stopp pga nerkräkt dotter 5 min innan vi var framme vid stranden...men strandbesök o sen 3 rätters lunch på fiskrestaurang gjorde dagen riktigt bra!
    Satte blommor på pappas grav också, någon av brorsorna hade satt en påse med marknadskarameller där..... visst ville pappa gärna ha karameller, men inte åt han av dem direkt, de var ju billiga o bra att ha hemma o kunna bjuda på..... nåja alla har vi våra egna sätt o vis.

Lillbrorsan grattade min systerdotter (fyller år samma dag) men inget meddelande till mig.... börjar tro att han är bitter över ngt.... nåja...

Har haft en hundans massa sammandragningar här på em..... har nu blivit färdig med att skriva förlossningsbrevet. Men det får hemskt gärna ta 2 veckor till iallafall. På måndag går vi in i v35, v34+0.

Hoppas alla har en ljuvlig semester!

Daa: känner igen dina tankar kring parvlarnas förskolestart, det är ju en period som avslutas, men samtidigt så är det ju en ny dörr som öppnas med mkt spännande! Det kommer att gå superbra är jag helt övertygad om!
    Va kul att du vågade hålla tal o att det gick bra! *gör vågen* Härligt!

på er alla!
  • Hvidbrud

Hej alla! Hoppas att ni har en underbar sommar och har njutit av värmeböljan som drog över södern....
    Jag måste bara vräka ur mig lite.... Är ju hos svärfamiljen. Har varit här i nästan en vecka nu och allt har varit frid och fröjd tills idag. Vi var hos en av mostrarna i hennes kolonistuga och det hade blivit ganska sent, och j började bli både mammig och lite gnällig- många som vill pilla och dra och holla och hoppa och få en reaktion. Farmor vill hålla, och det får hon såklart, men j gnäller och vill tillbaka till mig. Då säger hon: gå ut gå bort och sjasar med handen som till en hund. Jag blir harm, men går in i ett annat rum. Han lugnar sig men efter några minuter gnäller han igen, då kommer j's faster och tar över och går ut med honom. Jag hör hur han gnäller och säger som när han är trött och vill sova. Jag går ut och säger hej, ursäkta, men nu tar jag tillbaka honom för han är trött nu. Då blänger hon på mig och säger: nej, han är inte trött! Åååååhhh! Jag blev svart i blicken, tryckte j i hennes armar, gick igenom stugan och smällde igen dörren bakom mig och stod där och skakade av ilska. Nog att jag har PMS och sömnbrist och överreagerar, men fan vad arg jag blev! Det låg så mycket mer bakom hennes ord och blick att jag blir vansinnig! Maken kom ut med j och undrade vad som hänt- fast han hade ju redan sin ide och höll med de andra. Gissa vem som blev ännu argare. Jag blir arg och ledsen bara jag tänker på det!!! Klart de vill umgås med sina brorsbarn, när de ser dem så sällan, de har haft jättemycket tid med dem. Men det är mina barn, jag är deras mamma och jag vill dem väl.
    Jag bad om ursäkt för mIn starka reaktion tog ungarna och fick skjuts hem. Nu susar de så sött och jag har egentid...

Funderar på att åka in till stan själv i morgon i ett par timmar så kan de ha dem för sig själva. Om jag inte brytt mig om ungarna hade jag helt enkelt bara åkt hem. Gått på arbetsintervjun jag blivit kallad till och skitit i hela jävla tjocka släkten. Men... Det gör jag inte. Jag stannar, pratar, ger plats, böjer mig. Föreställer mig att jag är ett pilträd i vinden. This Too Shall Pass.

• ingenjörsbruden
    Hvidbrud skrev 2012-07-30 22:23:14 följande:
    Hej alla! Hoppas att ni har en underbar sommar och har njutit av värmeböljan som drog över södern....
    Jag måste bara vräka ur mig lite.... Är ju hos svärfamiljen. Har varit här i nästan en vecka nu och allt har varit frid och fröjd tills idag. Vi var hos en av mostrarna i hennes kolonistuga och det hade blivit ganska sent, och j började bli både mammig och lite gnällig- många som vill pilla och dra och holla och hoppa och få en reaktion. Farmor vill hålla, och det får hon såklart, men j gnäller och vill tillbaka till mig. Då säger hon: gå ut gå bort och sjasar med handen som till en hund. Jag blir harm, men går in i ett annat rum. Han lugnar sig men efter några minuter gnäller han igen, då kommer j's faster och tar över och går ut med honom. Jag hör hur han gnäller och säger som när han är trött och vill sova. Jag går ut och säger hej, ursäkta, men nu tar jag tillbaka honom för han är trött nu. Då blänger hon på mig och säger: nej, han är inte trött! Åååååhhh! Jag blev svart i blicken, tryckte j i hennes armar, gick igenom stugan och smällde igen dörren bakom mig och stod där och skakade av ilska. Nog att jag har PMS och sömnbrist och överreagerar, men fan vad arg jag blev! Det låg så mycket mer bakom hennes ord och blick att jag blir vansinnig! Maken kom ut med j och undrade vad som hänt- fast han hade ju redan sin ide och höll med de andra. Gissa vem som blev ännu argare. Jag blir arg och ledsen bara jag tänker på det!!! Klart de vill umgås med sina brorsbarn, när de ser dem så sällan, de har haft jättemycket tid med dem. Men det är mina barn, jag är deras mamma och jag vill dem väl.
    Jag bad om ursäkt för mIn starka reaktion tog ungarna och fick skjuts hem. Nu susar de så sött och jag har egentid...

Funderar på att åka in till stan själv i morgon i ett par timmar så kan de ha dem för sig själva. Om jag inte brytt mig om ungarna hade jag helt enkelt bara åkt hem. Gått på arbetsintervjun jag blivit kallad till och skitit i hela jävla tjocka släkten. Men... Det gör jag inte. Jag stannar, pratar, ger plats, böjer mig. Föreställer mig att jag är ett pilträd i vinden. This Too Shall Pass.
    Åhhh fy faaaaaan, Hvidis! *kommer kutandes med knölpåken o boinkar loss på släktingar som inte respekterar den allsmäktiga mammans omsorg om sina barn* MORRR!!!!!

Du är stark, du klarar allt o du har HELT RÄTT! Håller tummar o tår för jobbintervjun också!
    KRAAAAM!
  • passionsblomman

Hemma igen!

Nog för att det äe jättekul att träffa sin familj och vi har haft fina dagar, jag, blompojken och hunden, men guuuuuuu vad skönt det är att komma hem, gå på sin egen toalett (länge) och sova i sin egen säng med kudden man är van vid!

Vi har rest, gjort utflykter kors och tvärs, varit på festival, fiskat, badat, promenerat och sprungit lite, spelat krocket, minigolf och boule och skjutit med luftgevär,pratat en massa allvar och tagit igen en del  av allt man inte får på avstånd. Det är hundar, ungar och fullt ös och jädrar i min låda vad trött man blir till slut, mitt i det roliga.
    Fast jag har haft vett att dra mig undan en del med en bok, främst de dagar vi var hemma hos mamma. Jag vet av erfarenhet att jag inte klarar att vara för tätt inpå för många timmar om dygnet. Inte minst är det riktigt jobbigt det där att se sina anhörigas olika sidor och när de visar sina sämre inse att det är ens egna sämsta också...bah! Konfrontationen med vem man är och vart man kommer ifrån, hur allt blivit och hur man skulle vilja att man var, men kanske inte alls riktigt är och att hur det nu än är, så är det dessa man har, denna man är och livet är så kort-och stubinen också stundtals mitt i besök hos andra och deras rutiner och välvilliga extraomsorger.
    Kluvenheten i att å ena sidan önska att vi bodde närmre, så man kunde träffas lite mer vardagligt (allt blir så intensivt när man åker iväg så här), och samtidigt inse att det i vissa avseenden kanske är tur att vi har ett rent fysiskt avstånd (somligt i fråga om hur folk mår och gör tenderar att ta en hel del fokus och oändliga mängder energi)

Härhemma väntade papper från a-kassan att jag fyllt i något fel och måste skicka in omigen innan de ger mig pengar. Just sådana saker är skönt att åka bort ifrån. För just ja-jag skulle ju tänka ut vad jag ska bli när jag blir stpr. det har jag struntat i några dagar när jag åkt till familjen och regregerat tillbaka till mina ursprungsrelationer. Fast även de tycks fktiskt utvecklas och mogna något märker jag-kanske växer vi upp till slut, något lite, en stund innan vi dör...Tungan ute

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård