• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Daa

Det där med att äta upp en elefant minns jag från första tiden som student. Den bilden var med i en folder om studieteknik: det är bättre att börja plugga i god tid och inte ta allt dagarna innan tentan. Man kan nog använda den bilden på många områden i livet. Varför inte när man ska ta tag i att "röja upp"?

Soldemor skrev 2012-07-13 13:18:00 följande:

Mycket bra med delmål, det blir, som du säger själv, mer hanterbart då. Fick lära mig en gång att det kallas elefantmedoden; Om man skall äta upp en elefant (och det gör man ju ofta! ) så kan det uppfattas som mycket jobbigt om man ser hela elefanten framför sig. Men om man äter en liten bit i taget, så har man till slut ätit upp hela elefanten.!

Så kämpa pån och ät en bit i taget, så upptäcker du att plötsligt är där, med hela elefanten uppäten och önskade mål nådda! Typ...

• Daa

Sådär. Nu är parvlarna vakna. Då ska jag ägna mig åt min favoritsysselsättning: se dem upptäcka allt möjligt intressant i hemmet. *hjärtar*

Eller så blir det att trösta en liten nyvaken-ledsen pojke. *hjärtar det med*

Kram!

• Soldemor
    (och jag har som vanligt chans på SM-titeln i parentesanvändande!).).).)

Då tror jag att jag ligger på andra plats!
  • Soldemor
    Daa skrev 2012-07-13 13:22:29 följande:

Det där med att äta upp en elefant minns jag från första tiden som student. Den bilden var med i en folder om studieteknik: det är bättre att börja plugga i god tid och inte ta allt dagarna innan tentan. Man kan nog använda den bilden på många områden i livet. Varför inte när man ska ta tag i att "röja upp"?

Eller har stora kassar med stryktvätt?
  • Soldemor

Nu tror jag att jag skall hålla helg några timmar. Ska bara lasta bilen först med saker som behövs när vi börjar vår sevärdhetskyrka på söndag". Hm, läste att en stor sportoutletkedja gått i konkurs, kanske man skulle investera i några nya fräscha träningskläder. Och på söndag eftermiddag börjar (plats för fanfar här) Kiviks marknad, yes! En av de roligaste marknader som finns. Lite tråkigt att det kostade 8 800 drygt att laga bilen och nästan 900,- för hyrbilen. Nej, nu tänker vi inte på det, utan på att jag har sex arbetsdagar kvar innan SEX veckors ledighet börjar!!

• passionsblomman
    Soldemor skrev 2012-07-13 13:18:00 följande:

elefantmedoden; Om man skall äta upp en elefant (och det gör man ju ofta! ) så kan det uppfattas som mycket jobbigt om man ser hela elefanten framför sig. Men om man äter en liten bit i taget, så har man till slut ätit upp hela elefanten.!

Så kämpa pån och ät en bit i taget, så upptäcker du att plötsligt är där, med hela elefanten uppäten och önskade mål nådda! Typ...

Usch! Jag fick just en bild i skallen av ungefär hur många godis-och kak-elefanter jag satt i mig under åren för att lägga på mig alla de här extra och farliga kilona. Kladdkakeelefanter, chokladelefanter, lakritselefanter, rabarberpajelefanter med vaniljsås...

...AAAA!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

...men jag fattar ju poängen, även om jag fick lite ät-associationer med en jagandes elefanthjord av sockersnablade giganter i full galopp.

• passionsblomman
    Daa skrev 2012-07-13 13:15:22 följande:

"Men , vad har jag skrivit egentligen?"

Du har skrivit som du tänker och känner, utan att linda in dig i större kostym än som passar för ögonblicket. Eller till och med vågat stå naken i vissa lägen, utan att gömma dig för oss.

Är det verkligen så att några (många?) av de Lyckade med Orubbligt Självförtroende faktiskt bara låtsas och inte vågar visa sina tvivel och tillkortakommanden?  

Ja.

Men som har ett värde oavsett och som är ganska snäll, lite rolig och matte-smart (och ganska snygg

Just precis!

(fast det där sista kanske det bara är jag och maken som tycker   

Nä, vi andra håller med!

Och Blommis, du om någon gör världen till en mer skonsam och mänsklig plats med ditt självutlämnande och dina väldigt kloka reflektioner. Det har du fått läsa många gånger här, men nu får du läsa det igen.

Tack!
  • passionsblomman

Nu har jag två gånger stuckit ut näsan utanför och rastat hunden. Båda gångerna har jag blivit dränkt i ett skyfall av närmast bibliska mått.

Om jag nu byter om för att ge mig ut och springa den där rekordrundan idag igen-undrans om jag kommer att piskas av himlens spön den här gången med då?
    Det kanske är renande som en lymfmassage eller så, när det smattrar stenhårt mot huden?

• lanovia 08

Fru E hoppas det inte blev för illa i fallet. Jag kommer inte ihåg, men jag antar att kag oroade mig innan E. Men det har inte varit några problem. man får passa på att ta promenader o aktivera medans barnet sover. Sedan går det inte att preayera o hinna med lika mkt som innan. Men i alla all vår hund lugnade sig o accepterade läget automatiskt när vi kom hem med en bäbis. Det var som om hon fattat med en gång att hon hamnat en rang ner.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård