• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

Heloise:

LYCKA TILL IMORGON!

Jag kommer att tänka på er hela tiden!

Hjärta

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Norrskensflamman

Blomman; skönt att höra från dig! Tänkte också på er och undrade hur pass drabbade ni är av alla översvämningar.

Heloise: Ni finns i mina tankar, jag hoppas av hela mitt hjärta att allt går bra Hjärta

Klockarbol! Hur fördriver du sommaren? Hur mår du?

Själv så jobbar jag, denna vecka och nästa. Sen semester. Första veckan kommer väl gå åt till hemmajobb, köpa virke e t c. Vi måste byta vindskivorna på gavlarna, de håller på och ruttna upp. M tänker syssla med det när jag och tjejerna är bortresta. En hel del släktingar är uppe, så det blir väl att träffa dem. Och så blir det tvätta o packa, gå till frissan, köpa presenter som är små och lätta osv.
    Avresa österut omkring 2-3 aug är det planerat. Hemresa 15-16 aug. Sen är semestern slut. Börjar jobba den 20/8.
    Jag har inte fått visum ännu och jag har inte bokat biljett. Är i valet o kvalet, tåg eller flyg??? Vänta tills jag vet att vi fått visum eller chansa?? Biljetterna är svindyra. Vet faktiskt inte riktigt vad jag ska leva på där borta, men i värsta fall säljer jag av nå' gamla fonder. Kan inte avstyra resan nu, flickorna skulle gå sönder.

Ärkeaset vägrar prata med mig. Men han sms:ar T att han väntar dem i augusti. Jag dristade mig till att ringa honom igår. När jag ringt hemifrån har han inte svarat, men jag ringde från jobbet, hehe. Överrumplade honom. Meddelade datum när vi kommer vara där och frågade om han är i stan. Svar Ja. Och så frågade jag om han överlämnar det papper jag behöver för att kunna ta mig ur landet med barnen. Jo, det gör han sa han. Men jag har redan beställt visum, för jag vågar inte chansa... Han hinner säkert hitta på något att bråka o jiddra om innan det är dags för hemresa... Men OM han lämnar tillbaka pappren så är det ju bra. Då behöver jag inte göra visum åt tjejerna nästa gång vi åker dit. Det kostar ändå 1300 kr per person

Jag har dock bestämt redan nu att nästa sommar är det hans tur att stå för fiolerna och ordna o grejja om han vill träffa barnen. Jag har gnetat o sparat som en galning detta år och får det ändå knappt till att gå ihop, så nästa år tänker jag inte lägga stickan i kors. Då vill jag vara hemma, fixa med huset eller resa någonstans med min musiker och tjejerna.

Min mamma ska ev opereras i augusti, efter att jag kommer hem. Just nu äter hon hormontabletter.
    Det är si och så med orken. Hon är inte alls pigg faktiskt. Men vissa dagar är bättre än andra.

Imorgon väntar jag finfrämmande Daa med Skäggmannen och Parvlarna kommer förbi på en fika! Det ska bli så roligt!!! T o K väntar med spänning på att få träffa Parvlarna igen ♥

Nu måste jag jobba! Kramar till alla.

• passionsblomman

Här har vi så mycket vatten i ån nu att det börjar kännas som om det vore bra ifall det snart vänder och om de där regnen de lovat uteblir. För jag bor vid den där ån som är fortsättningen på de redan översvämmade områdena högre upp på den småländska kartan. Det är gubbar ute och håller koll på mätare och nivåer överallt och på somliga håll har de fått panikflytta kor som plötsligt stod upp till magen i vatten i sina hagar. Bryggor lligger under ytan med räcken och allt och det är inte mycket kvar av stenvalven i den gamla bron och än stiger det. Just vid mitt hus-som ligger precis vid ån, är det en bra bit kvar innan det väller över, för en gång i tiden fyllde någon upp här. Antagligen någon som ledsnade på vattnet.

Hunden kom idag på att 05:15 var en bra tid att börja gny och vilja gå ut på. Jag höll inte med, men vid 05:45 var det bara att ge upp och ta ut hundskrället-som inte ens var bajenödig utan bara pinkade och såg mäkta belåten ut över att matte var ute i arla morgonstund.
    Jaha, ja men då kunde jag ju knipa alla de mördarsniglar som ännu var ute på promenad, så ytterligare hundra gick till kokningsslakten jag alltjämt bedriver för att hålla dessa inkräktare vid  så lågt antal som möjligt. (min första sommar här plockade jag över 10 000 av odjuren)

Tog en rejäl morgonpromenad efter akutkissen och inspekterade vattenflödena i området. Då fick jag privilegiet att se något de flesta tydligen aldrig får se, eftersom djuret i fråga både är rödlistat (hotat) och sällsynt eftersom det håller sig undan. En hasselsnok! Jättefin var den i morgonsolen. De äter huggormar, så en sådan får gärna bo på min tomt om den vill. Fast den här var ute i vårt strövområde.

Annars är planen idag att få med sonen ut och försöka det där med att springa igen. Jag har kommit upp i så mycket som 3,3 km (2 km var nära döden första gången) och nog för att jag är mör i mina värkande delar av kroppen, men jag vill tro att det hittills är så att det åtminstone inte gör saken värre, utan kanske på sikt bättre. Vi får se. Det här blir min 15:e springgång och jag är fortfarande mäkta förvånad och ganska stolt över att jag-av alla människor på jorden-faktiskt lufsar runt i skog och mark och utmanar konditionen.
    men, nu är där kantareller och också massor av blåbär....

....så nu måste jag ta en massa lågsamma promenader också, för alla de där skatterna kan inte stå oplockade därute.

• Soldemor

Heja joggingblomman! Visst är det en fantastisk känsla när man märker att man överlever längre och längre sträckor! Hösten -86 när jag träffade min före detta, så hade jag så dålig kondition och var så påverkad av min astma att jag inte orkade gå uppför en normal backe utan en massa pauser (då var jag alltså 23 år!) Han fick mig att börja springa (eller mer ärligt: förflyttta mig) en 2,5 km slinga och känlsan när jag kunde ta mig runt hela den utan paus var otrolig! Så kör hårt och njut av framstegen, det är de som bär när man har sämre dagar!

Var på bebisinspektion i torsdags, och de så precis så ljuvlig ut som på bilderna, fast helt otroligt mycket mjukare oh varmare med små sylvassa tänder och klor. Trodde jag skulle klara det oberörd? HA HA! Blev totalsåld i en liten kille vid namn Sting. Tyvärr blev inte maken lika såld, fast han höll i honom och lekte med honom.

Någon som vill köpa en hyfsat begagnad 66-åring`? Han är bra på matlagning och trädgård, men snarkar och är något ojämn i humöret. Pris diskuteras!

Mina tankar går också¨till Heloise och nya lilla dottern idag! Hoppas vi snart får veta hur det går!

Och all support till Flamman, du tänker så rätt och är så klok! Klart att det är ex-slkoken som får fixa allt det där nästa gång, hans tur nu, trots allt är ju han upprinnelsen till allt det här, även om det blev ett mycket bra resultat i slutändan för dig!

Nehej, skall låssekyrkoherden kanske jobba lite? Har musik i kväll och gudstjänst i morgon kväll...hm

Får förresten tillbaka bilen på fredag, antagligen. Det var vattenpumpen och det betalar inte försäkrningen för bilen har gått mer än 20 000 mil, det är bara lånebil de ersätter. Så på lördag skall vi nog gå och titta på bil, kan bli intressant för vi har nog lite olika tankar om det där...

Nej, nu jobbar vi en stund!!

• Soldemor

Passionsblomman: Läste precis dina inlägg om kastning av brudbukett - hå hå ja ja vad folk kan få till det! Känns nästan som lite allmängiltigt runt om i trådarna att det ses som personliga påhopp när man inte helt och hållet håller med trådstartaren - SUCk!!

• Ninnnis

HURRA, nu har Heloise uppdaterat på FB med bild på fiiiiina lillasyster! GRATTIS, familjen Helipanzer!

• Im yours

Blomman: Jag tänker på dig varendaste gång, de pips till lite om Småland ...... m nu när det forsar över håller jag nästan andan ..... Hoppas, hoppas att ni klarar er. Usch .... hur är det m försäkringar o sånt när det gäller sk naturkatastrofer? Kramar. Ang Mördarsniglarna har jag ett inlägg om det i Bloggen

Flamman: Vad mycket du måste fixa o dona m för att exet ska träffa goaste tjejorna. Förstår att de blir besvikna om de inte skulle kunna åka. Men för 17, o i rimlighetens namn   ........ visst borde han få ordna detaljerna nästa gång!!!!!!

Här i Övik, håller sig vattnet i schack. Mulet är det på himlavalvet ...... Var med dottern o hennes pojkvän till Umeå igår. Mysigt var det Planerar en tripp till Sthlm ...... m nu har nog min mobil pajjat. Så kanske får jag lov att lägga stålarna på en ny telefon ist Det är nästan så man känner sig helt isolerad utan ju

Kramar till alla här!!!!! / Liz

www.finest.se/lizbloggar

• passionsblomman

Tjohoo!
    Om det är ngn fler än jag som inte har FB, så kan jag skvallra att lilla S kom kl 11:40. Hon vägde 4065, tror jag det var, och mätte 51 cm över havet. Heloise är trött och har ont men är lycklig och allt har gått bra. Kan man få bättre nyheter mitt bland sniglar och skyfall?

Själv har jag motionerat och sedan plockat sniglar så till den grad att jag fasen tänker värma på lite fläskpannkaka så här strax innan midnatt. Beacause I´m fuckin worth it, as I say.

• lanovia 08

Även här vill ju utbringa ett stort HURRA för Heloise m familj! Nu är hon här o ett mkt fint namn!

Det här med barn som föds får mig att bli så lycklig o ödmjuk varje gång det sker. Största undret varje gång! Det är så häftigt!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård