• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Oj så fel det blev i början på förra stycket, NEJ jag tycker inte det är jobbigt att E slutat med blöja. Jag kan ta extra jobbet som är där runt om kring med blöta byxor, massa extra tvättetc så länge det är på hennes intiativ. Jag tycker det är jobbigt att bli motarbetat när vi behöver stöd från omgivningen..

• ingenjörsbruden

Leksi: WOW! GRATTIS! Va roligt! O ja....det syns ruskigt fort andra gången tyckte jag med!

36+0 så vi är inne i v 37....formen är rund o ungen är starkare än hulken o jag är rätt less på att inte kunna röra mig som vanligt....speciellt när det är sovdags.....men mår annars prima.....klarar inte mkt ansträngingar för då får jag mängder med sammandragningar.....o i gårkväll kändes de även lite i ryggslutet.....det lär aaaaaldrig bli en septemberunge....känns så iallafall....

• ingenjörsbruden
    passionsblomman skrev 2012-08-10 21:33:24 följande:
    Satanigatandärsatten vi har MINST ett OS-silver i handboll FATTAR NI BRUDAR!!!

Jag tror jag smäller av!

Smällt av har det för övrigt gjort i min lilla bil också. Jag böjde mig ner för att kolla om det kanske var hål i avgasröret-då fanns där inget rör. Döm om min förvåning. Undra på att bilen låter...
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Helt fantastiskt! Vilket handbollslag vi har! Vilken match det blev o som jag gallskrek, o busan hon hoppade upp o ner i soffan o hejade hon med....maken var likblek o var rädd att det skulle bli plopp i natt.....han är en vända i småland med jobbet i dag..... Men det är lugna pucks....men bebisen gjorde några frivolter.....antingen för att heja eller pga gastandet....måste vara pga att den hejade lika mkt som sin moder....hahahhaha
  • ingenjörsbruden

*gör vågen, kastar konfetti o hejar glatt* Ni är superduktiga, både blommis o Hvidis! Starkt jobbat!
    Blommis: kan det vara ngt med att det är kuperat så att det är kortare väg på karta än i verkligheten? Fick du låna distansmätaren på skolan? Håller tummen för vagnspekulanterna!

• ingenjörsbruden
    Ninnnis skrev 2012-08-11 10:52:49 följande:
    Heeeeeeej! Tittar in efter härlig en vecka på Mallis följt av en vecka med besök av först bästisen med familj och nu mina föräldrar som bland annat barnvaktar medan vi går på konsert med Winnerbäck i torsdags och Kent ikväll. Dessutom låg bredbandet nere under flera dagar efter mallis. Igår åt vi färska småländska kräftor och då tänkte jag på dig Blommis

Ska läsa ikapp sen (har bara läst den här sidan), men GRATTIS Leksi! Så roligt!

Och heja Hvidis och Blommis som har varit så duktiga med vikt och motion! Blommis, min 8-kilometersrunda tar precis över timmen om jag går ensam och riktigt snabbt och upp till 1,5 timme med vagn och hundar, så jag tror din uppskattning är korrekt.

Igår var vi på NUPP-ultraljud. Eftersom blodprovet blev så konstigt sist valde vi att bara göra ultraljudet den här gången. Allt såg jättebra ut och Pyret sprattlade och var så fin ♥ Siffrorna var fina och jag är i 13+4 nu  
    Naaaaaaaw för lilla pyret!!!! Hjärta
  • ingenjörsbruden

Solde: tradigt med makens utbrott......kan säkert bero på den stundande långsemestern....går inte att prata med honom om det? Hoppas det löser sig.
    Spännande med egen jordbävningsvarnare!

• ingenjörsbruden

Lanovia: Va duktig E är som inte vill ha blöja.....tradigt att många ska lägga sig i...... lite hysteriskt blir det ibland med vissa faser....NU kan mitt barn krypa....eeehh...den är väl bara 2 månader???? *skakar på huvudet o tänker på solsidan *

Här går blöjslutandet i vågor.......när hon väl sitter på pottan så sitter hon gärna länge, men det där att komma dit o sätta sig.....ojojoj....tjatar inte utan frågar bara lite ibland.....men hon vill gärna bara ha trosor.....o har sagt att när bebisen kommer så ska hon inte ha blöja mer....hmmm...blir spännande....
    På stranden säger hon till direkt när hon är kissig o sätter sig o är hur tuff som helst.....lika så när hon springer nakenfis i huset....då kan hon kuta iväg o kissa alldeles själv på pottan.....kanske ska vägra henne kläder....?

• passionsblomman
    ingenjörsbruden skrev 2012-08-13 08:40:39 följande:
    *gör vågen, kastar konfetti o hejar glatt* Ni är superduktiga, både blommis o Hvidis! Starkt jobbat!
    Blommis: kan det vara ngt med att det är kuperat så att det är kortare väg på karta än i verkligheten? Fick du låna distansmätaren på skolan? Håller tummen för vagnspekulanterna!
    Åh,jaså kan sådantspela roll? Backar alltså? för min runda är ett enda uppochnerochuppigen de första tre km. Fast den sa ju till att den hade dålig connection, så det kunde bli missvisande resultat, så jag tänker minsann låna den där meterräknargrejen-om jag får.

Solde, det där därhemma låter misstänkt likt något jag sett ett flertal ggr bara i min direkta närhet. det verkar som om Reinfeldt kanske har en poäng utan att han vet om det-några gubbar jag känner har klarat mycket dåligt att gå i pension. Mycket dåligt! Jag hoppas ni kan mötas  och prata ut. Gissningsvis finns där en massa ångest hos honom, det brukar ofta ge just irritation och snabba snedtändninger. Jag talar av egen erfarenhet därvidlag. Jag blir en dålig person full av elakheter när jag mår tillräckligt risigt. (det gäller kanske de flesta av oss? )
    Kom ihåg att vi bygger våra identiteter runt vad vi gör i det här landet. När man då av olika orsaker inte längre, eller för tillfället, inget gör i jobbhänseende, så är det lätt att tappa självförtroende, självaktning, känslan av mening och sammanhang, få dödsångest och panikkänslor osv. Det är ganska påfrestande känslor och är man inte ens medveten om dem, blir det ju inte lättare. Jag skulle tro att han egentligen just nu behöver massor av bekräftelse. Sjukt nog sopar vi ofta till just dem vi vill ha bekräftelsne av-så de inte ens vill vara med oss...
  • passionsblomman

Idag har jag så in i vassens ont i armarna att jag egentlgien inte kan hålla dem så som jag gör när jag skriver-eller hålla dem på något sätt alls för den delen. (så jag kan lika gärna skriva, eftersom allt annat också gör ont)
    Vi skulle ju visa vagnen för de som har en bil att byta med igår. Jag var med den här gången och fick en smärre chock när jag såg vagnen. (sambon har visat den själv för de som tittat senaste tiden, så jag har inte sett den på eett bra tag). Den var ju så SKITIG att jag bara stod och glodde. Nog för att sambon sagt att han pratat med folk om att "ja den behöver ju tvättas av, men det är lätt gjort", men inte hade jag ju då föreställt mig DEN nivån på det hela.
    Nä, men konstigt att kvinnorna i de olika sällskapen inte nappat...

...jag kan ju utan att lägga ut texten över hela sidan meddela att just nu står en nytvättad vagn på samma plats där ett gammalt härke stod igår. Han är tvålad, sköljd, torkad torr, gnuggad med ett special-rubbmedel för extra djuprengöring, putsad ren efter det, och sedan invaxad och efter det polerad. Sammantaget har vi gnuggat hela vagnen uppifrån och ner, runt om, med frenesi och envishet sex ggr. Vagnen är 3*10 meter, så det var lite yta. Jag kan egentligen inte längre göra just sådant där, men vad fasen, så där kunde den ju inte få se ut! Och nu är den faktiskt fin.  Nu i veckan ska vi åka och göra en insats på insidan också, så att helheten blir så fräsch som möjligt.

Sambon tycker att vi kan ta bilen i byte-om de som tittade nu skulle nappa, men jag känner att jag inte vill ha den där bilen. för rostig, för dyr fordonsskatt, stor men utan flera fördelar jag hade sett på en liknande bil...
    Jag förstår ju sambons känsl-han vill bara bli av med vagnen. Men att göra ett byte med så pass dyrbara saker och bara vara helt känslomässig åt det hållet, blir ju fel tycker jag. Man måste ju granska bilen som om man faktiskt stod och tänkte köpa den för själva bilköpets skull liksom, tänker jag. men jag vill inte säga nej och sedan få skit längre framom vi inte blir av med vagnen och så ska det vara mitt fel "för vi kunde ju haft en bil istället men du ville ju inte"

Får jag fråga en sak? Vad har ni för fordonsskatt på era bilar?

• passionsblomman

Varför har jag inte varit med och städat upp, visat vagn och brytt mig tänker ni? Tja, man ska ju kunna släppa saker och lita på den andre. Har jag hört.
    Jag visste egentligen mer än väl att just på städfronten finns inget gott att vänta sig från just min annars fina sambo. Han ser inte och kan inte. så är det. Han tycker heller i stort sett alltid att "vaddå, det är väl inte så farligt". Tills jag gjort jobbet-eller tvingat honom också-DÅ ser han att "ojdå, vad FINT det blev!".

Ett stort stort handikapp i fråga om att kunna dela en vardagstillvaro och ett av mina mål med fostran av min son-han ska INTE vara lika blind och tafatt när han beger sig ut i livet. han ska ha lärt sig städa, tvätta och laga mat så han kan det basala. Därmed jämnt!

Han var förövrigt jätteduktig med skrubbandet igår.(Blompojken alltså. Ja, sambon med föralldel, efter instruktioner om hur man undviker rinningar etc) ibörjan sa han entusiastiskt -"å det här var ju jättekul och jag städar mycket hellre så här varannan dag än springer!" (det här med springandet är en ganska motig sak för honom och något vi försöker hitta en lagom nivå att pressa/tvång/locka/pocka/peppa/ta ansvar i)Den känslan gick över... Men efter en rejäl glass och en välförtjänt paus, kämpade han vidare hela första halvlek. Precis som handbollslandslaget.
    Vi åkte hem och kollade in bragdkämpahjällteinsatsen, skrek och led, hoppades och jublade och stod stolta och såg våra blågula få sina silvermedaljer.
    sedan åkte jag och sambon tillbaka till stan och putsade färdigt. Det är jag mest stolt över av allt-att vi fast vi redan var skittrötta, åkte iväg och fortstte gnugga, för att få på djuprengöringen och vaxet även på de sidor som tidigare på dagen låg i sol.

Sedan köpte vi med kinamat hem och kollade en film. Och idag gör armarna som sagt en aning ont. Jag skulle diska ur en gratängform lite, men jag klarar inte att trycka med diskborsten. En gammal städerska minns plötsligt hur det kanske kan komma sig att mina axlar och armar är som de är numera.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård