• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Soldemor

Jaha, det var årets allsång - någon mer än jag som började undra vad som hänt med Måns där på slutet innan jag kom på att skägget hastigt och lustigt försvunnit?

Var det förresten någon som såg nya serien "Lillyhammer" igår? Jag bara älskade den!

Nu undrar jag hur det är med Flamman borta i stora landet i öster. Har tänkt på henne en del och hur hon har med ärkepuckoexet. Hon skall väl komma hem snart?

Nehej, jag kanske skall sluta spamma och kolla öppettider på Louisiana stället? Maken vill åka dit, så det blir väl i morgon eller på torsdag. Det är skönt med semester och när man kan leva lite ostrukturerat (bortsätt från träning och utställning då! )

• Im yours

Hej, hej alla i tråden!
    Här packas det inför flytt till studieorten hade 6 låder upp från Örebro, och nu blir det nog 24 de 12 milen till Sundsvall, ouuuuuuuuuuups ...... hur gick det till??? Kan man ju undra. Har fått en döfräsch lägh mitt istan, m inflytt den 16 sep ........ så jag och alla min kläder ska leva i provisorisk kappsäck en månad. Har lovat tjejen som ska in i min nuvarande lägh att få flytta in nu på lörd. Var visst separation, o hon har två små tjejer .... man vet ju hur det är då man väl bestämt sig för att sära på sig Jag ska bo hos dottern 28 år, de första dagarna, sedan upp till pluttis 23 år i Umeå, hahahahaaaa..... För övrigt är äldsta sonen tillika pappa till bästa barnbarnen 34 år fyllda. - Blomman fattar att du inte menade mina kids, men kunde ju inte låta bli. Iaf sen blir det till att bo hos en Mia som jag fiskade fram på blocket i 3 veckor ........... och sen får jag dansa in i egen lya

Ha det nu så bra allihopa. Kramar ............ från tant Liz.

• passionsblomman

I´m yours-jag menar visst dina kids-och barnbarn också för den delen. Så det så. Man får ju försöka komma ihåg lite överallt, men som den tant jag är har jag mer hjärta än minne vad gäller just siffror och ålder är ju egentligen inget jag öht bryr mig om, så det fastnar så dåligt redan från början. Men det är coolt att vi har en spridning på våra barn från embryo till medelålders...Jag är förresten rätt säker på att alla i den här tråden inte har så bra koll på dig, så det kunde de gott få veta.

Apropå det skulle jag gärna höra lite hur Helipanzers har det nu med två små och hur allt har funkat med amning, nattsömn och hela baletten. för att inte tala om alla bestyr med släktingarna..

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Och när nu biblotekarien ändå kom på tal, så letar jag febrilt efter en bok. Bibblan har den på reservationskö och jag ska alltså ha den härhemma. Jag hittar den inte! och jag tror dessutom att jag lagt den i deras låda, för jag har för mig att jag visste att det var kö på den. Rynkar på näsan Nu har jag gått igenom alla ställen jag kan komma på tre-fyra ggr om. Det är nog lika bra jag går och lägger mig.

• passionsblomman

Klockarbol, vad gör du? har du inte plockat nog med blåbär snart och kan pausa innan trattisarna? Måste få höra hur läget är!

Soldemor, kan du inboxa mig din adress?

• Hvidbrud

Nä, blommis! Grrrr! När lillkillen somnar ringer jag igen igen och säger som fet är. Hon hittar ingen bättre än mig!

• Klockarbol

Hej alla mehopa!

Jag är tillbaka på jobbet efter 3 veckors semester och är trött som jag vet inte vad!
    Lyckas dåligt med att få till vardagsrutiner och komma i säng i tid på kvällarna. Känns lite sådär inför Yngstas skolstart i morgon (10 år fylld i februari och börjar 4:an) och framförallt med tanke på att jag numer jobbar heltid och faktiskt behöver vara på jobbet runt 7 för att inte dra på mig en massa minustid...

Dessutom så flyttar Äldsta (20 år fyllda i januari) till Stockholm nu i helgen för att börja plugga till utlandsspeditör nästa vecka!
    (Vilket betyder att jag faktiskt måste få till fungerande vardag för mig och yngsta väldigt snart!, Typ nyss!!)

Vi har sån tur i livet att hon kommer att hyra ett rum hos min mamma i söderförort, Win-Win för alla inblandade!
    - Dottern kunde faktiskt söka utbildningen hon helst ville gå för att boende finns och hon ser jättemycket fram mot att faktiskt flytta hemifrån - även att hyra rum hos mormor är ju trots allt att flytta hemifrån!
     - Mamma som just nu lider svårt av ensamhetskänslor (och en skvätt gammal, oduglig, glömsk och livet suger-känslor med för den delen) får sällskap och hon längtar efter att de ska ligga i varsitt hörn i varsitt rum och titta på tv om kvällarna Skrattande.

Äldsta har även krävt ensamrätt på köket och matlagningen vilket gläder min mor ohemult mycket! Hon avskyr nämligen att laga mat!

Jag är så otoligt glad och stolt för att dottern kom in på sin utbildning, att hon faktiskt längtar efter att flytta TILL något - inte längre kvävas av behovet att flytta/fly FRÅN något!

Jag är så glad och tacksam att min mamma slipper känna sig ensam och orolig - det kommer inte att spela någon roll hur mycket dottern faktiskt kommer att vara där, bara vetskapen om att hon bor där kommer att göra underverk för mamma.

Jag är både stolt och glad över hur ivrig Yngsta är (mellan anfallen av olycka över att storasyster flyttar vill säga) över att få hjälpa till mer hemma nu när det bara blir vi två - laga mat och baka tillsammans och att sköta om alla djuren!
    Behöver jag nämna att hon ser mindre road ut när jag glatt nämner disktorkande, tvättvikande, golvsopande och dammande? Oskyldig

Jag är också från stund till annan vettskrämd inför att inte klara av det själv. Och lite rädd att jag nog kommer att bli ganska ensam.

Nu är jag dessutom hungrig...

• Klockarbol

Nu är jag mätt

Bilskatten på min midsizebil är 2058 kr per år, en bensindriven -97'a med skattevikt på 1520 kg.

Här finns info om hur dom beräknar fordonsskatt
    www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsskatt/Hur-bestams-skattens-storlek/

Inte för att jag någonsin lyckats lista ut hur stor skatten är på en bil jag varit intresserad av med hjälp av det...

vet man skattevikten på bilen kan man kolla tabell hos skatteverket
    www.skatteverket.se/privat/skatter/biltrafik/fordonsskatt/fordonsskattetabeller.4.18e1b10334ebe8bc80002921.html

vill man veta hur mycket en specifik bil kostar i skatt kan man knappa in regnummret på trafikverkets hemsida och få all uppgifter

apropå bilar så skulle ju jag kolla oljan på min...
    bäst göra det på en gång!

kram

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård