• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Syrinx

Ingis, hälsa Busan att rosa cykel is the shit! (Fast med önskvärd omskrivning av det där uttrycket, förstås...) Jag fick en ny, fin cykel i födelsedagspresent och den har en underbar färg som ligger mellan rosa och lila. Den bor inne i vår smala, trånga hall för att inte bli stulen - mina två senaste cyklar har blivit stulna från vår låsta (!!!) innegård, trots dubbla lås. Så den får ta upp en massa plats, och i sommar när fästmannen (fast då är han min make - iiiihhh!) och jag spelar i Ystadoperan blir det mycket cykling för oss. 

• lanovia 08
    Syrinx skrev 2012-04-17 12:55:06 följande:
    Lanovia, klart du ska ta det lite lugnt nu! Sysslor hemma kan alltid vänta lite till... är iallafall min devis. Oskyldig 
    Hur är det med Es öroninflammation? Jag börjar tro att ni får precis allt i sjukdomsväg denna säsong, för att sedan aldrig få något mera överhuvudtaget! Låter inte det bra?
    E verkar bättre. Hon är inne på 3e dygnet av 5 med pencilin och imorse klarade hon sig utan alvedon mot smärtan. Hon är iväg på dagis idag o leker o har roligt.
    Oh hoppas verkligen du har rätt!! Ialla fall tycker jag vi kan få vila från skiten nu till nästa säsong och då kan vi ta en rejält nertrappad version.

Har kompisar som säger att de inte behöver ringa vårdupplysningen längre utan vi har full koll här nu. Tyvärr är det ju nästan så...
  • lanovia 08

Vad gäller hemmet och sysslorna är det definitivt så, det finns kvar senare. Men ibland känner jag att jag vill göra så mycket som möjligt på dagen för att maken skall hinna njuta av barnen de få timmarna han får per dag med dem. OBS!! absolut inget han kräver av mig, eller ens har önskat!

• lanovia 08

Syrinx vad kul! Skall ni spela i Ystadsoperan. Det låter ju superroligt!

• lanovia 08

Hvidis är jag mycket inne på din sida??? Hmm.. iof händer att jag hamnar där ibland tror jag när jag försöker förstora bilden på telefonen och den tror att jag klickat på något.

• Syrinx

Fästmannen har tagit tåget upp till huvudstaden för att få en översyn på fiolen, så jag är gräsänka några dagar. Katten är ju kvar som sällskap, och dessutom finns det öppnade vinboxar kvar från examensfesten i fredags... Jag ska nog klara mig, alltså!

Nu verkar lunchtiden ha tagit slut, så jag ska göra en ny telefonraid till några orkestrar för att påminna om att jag finns. Lite jobb skulle inte sitta fel. Men idag är jag den vanliga fighter-Syrinx igen, som ser positivt på saker och letar möjligheter. Igår grät jag mest. (Lite får jag nog skylla de kommande indianerna på...) Jag grät inte ens bara hemma! Pappa ringde när jag var på busstationen, så då började det rinna. Det fortsatte på bussen, hemma hos svärmor, medan jag övade. Herregud, jag låter ju totalt labil.
    Men som sagt, idag känns det bättre! Jag fick väl gråta ur mig oro och förtvivlan en stund.

Solde förresten, jag är lite nyfiken på i vilken församling i Hbg du jobbar? Jag ska dit och spela på söndag nämligen.

Ninnis, hoho, var är du?  

• Syrinx
    lanovia 08 skrev 2012-04-17 13:02:58 följande:
    E verkar bättre. Hon är inne på 3e dygnet av 5 med pencilin och imorse klarade hon sig utan alvedon mot smärtan. Hon är iväg på dagis idag o leker o har roligt.
    Oh hoppas verkligen du har rätt!! Ialla fall tycker jag vi kan få vila från skiten nu till nästa säsong och då kan vi ta en rejält nertrappad version.

Har kompisar som säger att de inte behöver ringa vårdupplysningen längre utan vi har full koll här nu. Tyvärr är det ju nästan så...
    Så skönt att hon klarar sig utan alvedon, och kan vara iväg som vanligt! 
    Ja, ni förtjänar verkligen att slippa allt sjukdomselände på en bra tid framöver! 

Och ja, det blir en rolig sommar för oss! Det är så skönt att veta att det ligger lite jobb framöver, ett par veckors opera och flera sommarkonserter. Jag ser så mycket fram emot att spela opera!!!
  • Norrskensflamman
    Syrinx skrev 2012-04-17 12:52:16 följande:
    Det låter sannolikt, tycker jag, utan att veta något om honom. Men på ett rent mänskligt plan är det ju tyvärr ofta så vi fungerar. I hur många magasin och kärleksspalter står det inte om hur man ska agera första gången man träffar sitt ex efter ett uppbrott, och i hur många filmer och tv-serier ältas inte "Men gud, jag var osminkad och bakfull när jag träffade exet för första gången". Och då handlar det om mer eller mindre friska människor, utan diagnoser och psykiska störningar. 

Men fy *** för att det ska vara så extremt med ditt ex, och för att han ska göra sina döttrar besviken!!!
    Jag säger igen, att jag tycker att du är så stark som klarar av att svälja din stolthet och låter bli att berätta för flickorna vilken komplett jäkla idiotpundhuvudsas han är. Tyvärr (?) märker de ju det tids nog ändå.

Det var iallafall väldigt härliga bilder på dina fina tjejer!  
    JO, alltså det är väl samma för mig. Helst vill jag ju vara snygg o fräsch den dan jag träffar honom, självklart, eftersom det var han som lämnade mig. Dumpade mig för en annan.

Men jag menar mer det där att han tycker det är jobbigt att fejsa alla. Han vet nog att många tycker han är en jubelidiot och inte förstår honom och hans agerande. . Jobbigt att fejsa frågorna och då måsta svara att han i princip gör samma därborta som här, bara att här hade han ett fast jobb. 
    Nu menar jag INTE att JOBB är en framgångsmarkör eller att de som är arbetslösa är "misslyckade", det hoppas jag ni alla förstår!!!

Men för HONOM med sin narscissistiska läggning och också sin kultur faktiskt (där mannen ska jobba och försörja familje) och med tanke på de val han gjort (sagt upp sig från ett fast jobb i SVerige för att flytta till arbetslöshet i... ja ni vet ju i vilket land, lämna fru och barn, tryggt o bra boende i ett tryggt o bra land osv osv osv) så känns det nog lite som ett misslyckande.
  • Hvidbrud

Flamman: ja, du har säkert helt rätt. Svagpissande fegis utan stolthet är vad han är, universalaset! Han är ju så dåligt förankrad i verkligheten att jag blir mörkrädd! Stackars tjejerna! tur att de har dig! Deras klippa!

Lanovia: ja, skiten går ju ingenstans, så man kan ju lika bra slappna av lite! det gör du (vi!) rätt i!

Syrinx: saraswati är en indisk gudinna. Gudinnan av kunskap och konst. Mer abstrakt som det fria flödet mellan kunskap och medvetande. Hon är ganska cool när hon glider in på sin svan!
    Just nu kör hjärnan på högvarv inför vad jag ska göra efter mammaledigheten. Mycket från min barndom och tonårstid har börjat ploppa upp och ber om att få lov att bli integrerat i nutiden, så att säga. Jag känner ibland att jag är på mitt tredje eller fjärde liv i detta livet och nu är det kanske dags att få alla bitar på plats så att jag kan dra nytta av min samlade kunskap. Det borde ju finnas något jag både kan, vill, bör och får betalt för att göra här i livet... Nån stans räknar jag väl med att jag ska halka in på något som på ett bananskal, som jag brukar göra, och gör då det i några år tills jag tröttnar. Det skulle vara så skönt om jag, för en gångs skull, kunde helhjärtat och fullständigt medvetet kunde välja vad det är jag vill syssla med. Därav saraswati, som drömsymbol gömd där djupt inne i undermedvetandet, som kanske kan ge mig klarhet i mina beslut. -----...----- Jepp, så kan det låta inne i huvudet på hvidis... ----....----

• lanovia 08

Sitter o läser ikapp lite:
    Blommis behöva riskera att åka på däng från kollegor så där bara???!!! Inte ok!

Flamman vilka helt otroligt fina döttrar du har!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård