• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman
    Hvidbrud skrev 2012-04-17 13:17:45 följande:
    Svagpissande fegis utan stolthet är vad han är, universalaset! Han är ju så dåligt förankrad i verkligheten att jag blir mörkrädd!
    Sannerligen jag säger er: detta var det berömda huvudet på spiken! Vi behöver aldrig någonsin säga något mer i saken. Möjligen skulle det kunna vara en massa falsk stothet han har, och så är det bristen på ryggrad som hindrar honom att bete sig som en människa, och så lämnar vi honom där, i amöbastadiet. I rest my case.
    Hvidbrud skrev 2012-04-17 13:17:45 följande:
    Just nu kör hjärnan på högvarv inför vad jag ska göra efter mammaledigheten. Mycket från min barndom och tonårstid har börjat ploppa upp och ber om att få lov att bli integrerat i nutiden, så att säga. Jag känner ibland att jag är på mitt tredje eller fjärde liv i detta livet och nu är det kanske dags att få alla bitar på plats så att jag kan dra nytta av min samlade kunskap. Det borde ju finnas något jag både kan, vill, bör och får betalt för att göra här i livet... Nån stans räknar jag väl med att jag ska halka in på något som på ett bananskal, som jag brukar göra, och gör då det i några år tills jag tröttnar. Det skulle vara så skönt om jag, för en gångs skull, kunde helhjärtat och fullständigt medvetet kunde välja vad det är jag vill syssla med. Därav saraswati, som drömsymbol gömd där djupt inne i undermedvetandet, som kanske kan ge mig klarhet i mina beslut. -----...----- Jepp, så kan det låta inne i huvudet på hvidis... ----....----
     Jamen HÄR var det ju igenkänningsfaktor! Åh vad bra uttryckt Hvidis! Tur att man inte är ensam under solen med omvälvanden. *lite indre UFO och lite mer samhörig*
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    lanovia 08 skrev 2012-04-17 13:05:44 följande:
    Vad gäller hemmet och sysslorna är det definitivt så, det finns kvar senare. Men ibland känner jag att jag vill göra så mycket som möjligt på dagen för att maken skall hinna njuta av barnen de få timmarna han får per dag med dem. OBS!! absolut inget han kräver av mig, eller ens har önskat!
    Förstår. Vanligt och schysst resonemang.

Men en sak, som jag tror också är vanligt att många kvinnor missar i det agerandet:

Hur mycket chans och plats ger man sig själv att bara njuta av barnen den korta tid man har dem? Det kan lätt hända att man i sina kärleksfulla ambitioner, själv råsliter mest hela tiden och kutar mellan måste och borde så man faktiskt själv missar det man så gärna vill att maken ska få del av, fast man är på hemmaplan.

Nu menar jag inte att just du gör det-men det är en sida av saken värd att notera, eftersom det är lätt att gå i den fällan och sedan upptäcka att man själv gått miste om något viktigt.

Bara som en peppning att våga syna sina måsten lite i sömmarna av och till, till förmän för något så enkelt som att kanske bara sitta och glo framför sig medan ens barn bara finns där omkring en.
  • passionsblomman
    Syrinx skrev 2012-04-17 13:02:08 följande:
    mina två senaste cyklar har blivit stulna från vår låsta (!!!) innegård, trots dubbla lås.
    Vad besviken jag blir på mänskligheten gång på gång!
  • passionsblomman
    Hvidbrud skrev 2012-04-17 13:51:06 följande:
    Ingis: shit vilken bödel du kunde varit om du levde på annan plats eller tid! Skulle inte vilka komma i dina händer:-0
    Bödel?

haha! Nädu, bödeln är den de skulle böna och be om att han skulle få komma för att äntligen avsluta deras lidande!

"-Neeeeeeeeej inte hon den dära! Ge mig bödeln direkt!"
  • passionsblomman

Jaha, jamen då är ju inte det där med vikt och mens en myt och något jag bara inbillar mig. Det verkar vara fler än jag mao. Inte för att det gör det hela roligare, men lättare att uthärda.
    Som det mesta annat här i tråden.

• Fru sy

Hej tjejer!
    Igår fyllde min lille kille 1 år, förstår inte tt han blivit så stor. Sitter och kollar på kort nu och har läst igenom förlossingsberättelsen men det går inte in i mitt huvud att det gått ett år sedan han kom till oss. Världens bästa lilla buskille som har gjort vårt liv så härligt!!

hhan hade sitt första barnkalas igår, men två kompisar här i byn. Åt tårta, fick paket och hade fiskdamm Var nog mamman som tyckte det var roligast, fast de gillade majskrokarna de fick i sina godispåsar När pappan kom hem hade vi lite paketöppning till. När lillkillen somnat gick vi ner i ladan och såg 2 små fina lamm födas, så häftigt att se hela lamningen. Dessutom smiter mina två små flasklamm ut och möter mig i ladan nu... kanske inte så praktiskt, men väldigt mysigt att gosa med dem. På söndag blir det lite fortsatt kalas med familjerna, är spännande både för oss och E. Så roligt med ballonger, serpentiner ect... jag blir som ett barn på nytt

Nu ska jag vila lite, E somnade precis och jag är trött efter en lite bökig natt med E.

Kram till er alla!!

• Fru sy

Förresten så håller jag tummar och tår allt vad jag kan för fru E!

• Fru sy
    passionsblomman skrev 2012-04-18 11:20:53 följande:
    Jaha, jamen då är ju inte det där med vikt och mens en myt och något jag bara inbillar mig. Det verkar vara fler än jag mao. Inte för att det gör det hela roligare, men lättare att uthärda.
    Som det mesta annat här i tråden.
    Jag märker också av det! Hela jag blir alldeles svullen. Nu har jag dock gått ner en hel del sedan operationen och fastandet där innan. Är nere under 60 strecket, mindre än vad jag vägde när vi gifte oss... men ändå tycker jag att jag känner mig plufsig om magen. Men kg har väl omfördelat sig och sen kanske man kan vara lite svullen om magen fortfarande efter op. Annars mår min mage riktigt bra nu, har inte känt av något alls nu på en vecka tillbaka. Hoppas det fortsätter så och att jag slipper svullenheten om magen som jag fått dras med i så många år. På riktigt har jag sett rejält gravid ut efter i stort sätt alla måltider... kan ju varit gallproblem jag haft betydligt längre än vad jag trott.
  • passionsblomman

Mäh! Varför är min plupp röd, som om jag inte vore här? är ni andra också här, fast alla pluppar är röda?

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård