• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

Nu är jag visst grön igen. fast Fru Sy, som nyss var grön, är röd...

Spöke

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Idag tvättar jag. Sådana där saker som nästan aldrig får sin tur i prioriteringen. Så just nu är mina varselkläder under bearbetning i maskinen. Nyss var det sambons fina ulltröjor och snart blir det lite andra sådana där "konstiga" saker, man inte fyller en maskin med, och som inte riktigt passar in med andra plagg. Jag tänkte mig att det skulle bli helt och alldeles t o m t i korgarna så man får se hur det ser ut någon gång.

Att jag därmed har berg av ren tvätt som ligger precis överallt på övervångingen, redo (sedan länge när det gäller en hel del av det) för mangling, stykning och vik-och ihop-och in iskåpen, et är en helt annan och framöver mycket tidskrävande historia.
    Den tänker jag just idag inte alls låtsas om.

• passionsblomman

Min hund fick gå så in i bängen långt igår att han verkar tämligen färdigmotionerad för någon dag till eller så.
    Jag tänker gå en lite långsam tur med honom-kanske förljer sambon också med, han har brandjour idag, så han finns här hemma.

Sedan får jag gå min egen, raska runda ensam, för lillTrulsen orkar inte den idag, det kan man lätt räkna ut.

• Soldemor
    passionsblomman skrev 2012-04-18 12:11:49 följande:
    Idag tvättar jag. Sådana där saker som nästan aldrig får sin tur i prioriteringen. Så just nu är mina varselkläder under bearbetning i maskinen. Nyss var det sambons fina ulltröjor och snart blir det lite andra sådana där "konstiga" saker, man inte fyller en maskin med, och som inte riktigt passar in med andra plagg. Jag tänkte mig att det skulle bli helt och alldeles t o m t i korgarna så man får se hur det ser ut någon gång.

Att jag därmed har berg av ren tvätt som ligger precis överallt på övervångingen, redo (sedan länge när det gäller en hel del av det) för mangling, stykning och vik-och ihop-och in iskåpen, et är en helt annan och framöver mycket tidskrävande historia.
    Den tänker jag just idag inte alls låtsas om.

Ooh, jag har fått sällskap! Hela mitt klädvårdsrum är fullt av Ullaredskasssar m ren tvätt som skall sorteras och läggas in. Hinner inte med något sådant just nu känns det som! Desutom har jag stryktvätt en masse, iofs sorterat efter sina prickar, men ändå hur mycket som helst. När vi bodde i radhuset hade jag massor på vinden som jag aldirg hade plats för. Nu har jag plats men inte ordentligt m tid att ta hand om allt.

Fast nu har chefen kommit på, att jag har hundratals övertidstimmar, så nu skall här börjas ta ut, börjar på tisdag!

• Fru sy

Blomman: Visst är det härligt när man får sådär upptvättat att man ser hur tvättkorgen ser ut! Jag håller på med det projektet jag oxå, det har hamnat massa efter sedan jag var sjuk... för tvätta gör mannen bara det som absolut måste tvättas. Däremot stryker vi i stort sätt ingenting. Inte ens mannens skjortor som han har varje dag på jobbet, de hängs direkt på galje och dras i lite så är de fina... man får centrifigera dem lite mindre bara. Är jag sen duktig och viker ihop tvätten direkt när den tas ur torktumlaren blir den ju inte heller skynklig, men det gör jag rätt sällan. Lite skrynkliga kan vi vara om vi sparar massa med tid

• Fru sy

Soldemor: Vad härligt att plocka ut övertidstimmar, blir det kortare dagar då eller tar du ut heldagar? Skönt att kunna få lite mer ledig tid nu i vår!

• Daa

Fru E: jag vill också höra av dig mer! Självklart ska här hållas tummar, knäppas händer och dansas. *kramar i massor*

• Daa

Ja, Flamman... Du har fått höra det mesta som kan sägas om ärkeaset, kan inte komma på något nytt och bättre. *hjälper Ingis att ställa i ordning allt som behövs för specialbehandlingen*

• Daa

Blommis: det gör ont att höra om din sambos arbetssituation. Hoppashoppas verkligen att det dyker upp något bättre snart.

• Daa

September: indianerna kom tillbaka upp i september. Den första cykeln var ganska lång(sisådär en 37 dagar), men sedan höll de sig ganska regelbundna. Typ 29 dagar, två dagar hit eller dit. Jag upplever inte att jag har stressat (men det gjorde jag å andra sidan inte strax innan sömnen brakade ihop heller ), så det känns lite skumt att indianerna fortsätter att dröja.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård