• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Soldemor
    passionsblomman skrev 2012-04-05 11:19:13 följande:
    Ja, nu behöver väl knappast frågan besvaras längre. Den om min ondska menar jag. Oskyldig
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Jaha, du är också genuint elak, eller? När det gäller både dig och mig tror jag att en del "överlämnings"-brudar skulle hålla med om det iaf!
  • passionsblomman

Jag har hittat ett akvarium under trappen i vår källare. Det har jag gjort rent och satt fram för jag tänkte fång grodyngel och låta min son följa den roliga utvecklingen från svansar till ben och följa med och släppa tillbaks dem sedan.

Konstig prioritering när man skulle städat huset, jag vet, men akvariumet var roligare än badrummet...

Hur som helst, så har vi sett massor av paddor på vandring och i färd att komma på G i våren. Men de kom nog av sig, för nu blev det ju så kallt och massa minus på natten så det är nu is på vattensamlingarna och i dikena i skogen där det nyss var nästan 20 grader varmt. Jag läste på nätet att det ska vara 8 grader i vattnet för att grodorna ska lägga sina ägg. Kom igen nu grodorna!

• passionsblomman
    Norrskensflamman skrev 2012-04-05 11:14:48 följande:
    Jag bor i Neder- , det vanliga alltså. Det är 7 mil mellan. Men det är samma älv som rinner genom båda ställena. Jag bor där den mynnar ut i havet. Alltså har vi både älv o hav här :) Det är bara såååå härligt!!!
    Det var det jag hade för mig. Och jag skulle gärna se det i verkligheten framöver.
  • Norrskensflamman

Vi har strålande sol och ett par plusgrader. Eftersom vi haft så himla nattkallt en tid så har vi världens skare. Man kan gå hur långt som helst, t o m sparka o cykla på skaren!!

Är så glad för tjejernas skull. De har nämligen friluftsdag idag med skolan, så de är ute och åker längdskidor. Längs spåret skulle det finnas påskgummor och påskharar med överraskningar Sen skulle det bli lunch ute med hamburgare o festis.

• passionsblomman
    Soldemor skrev 2012-04-05 11:19:59 följande:
    Nu har jag talat med herden i den presumtiva församlingen, så nu skall här skrivas cv och formuleras personliga brev. Känns exakt lika läskigt som förra gången. Men det är bara till att göra. Så då börjar jag på det. Nu.
    HEJJA! Nu och inte sen! Genast! På momangen! Direkt!

Då har åtminstone en av oss fått något gjort av reellt värde idag
  • Norrskensflamman
    passionsblomman skrev 2012-04-05 11:25:07 följande:
    Det var det jag hade för mig. Och jag skulle gärna se det i verkligheten framöver.
    Du o din familj har stående inbjudan hit. Det är "bara" att bestämma ett datum Vi har gott om plats och det vore hur underbart som helst juh!!! Få rå om hela Blomfamiljen ♥
  • passionsblomman

Flamman, renstek-jippi! Det är klart du ska göra det!

Städa vill jag ju egntligen för min egen skull-för att det är trevligare med ren och nymanglad duk på bordet och  en vas med färgglada fjädrar när mankommer in på verandan, än det är med högar av post och papper, prylar och kläder som ligger överallt och dessutom är det väldigt fint väder genom de fönster jag putsade när vi började städprojektet, jämfört med de (många fler) fönster jag inte gjorde. Jag gillar ju fint väder, soch florist med god förmåga att göra fint är jag också, så varför GÖR jag inte bara den grejen då?

Man blir mentalt och energimässigt avtrubbad av att gå hemma. Det blir liksom ingenting av något alls typ.

• passionsblomman
    Norrskensflamman skrev 2012-04-05 11:28:11 följande:
    Visst märker ni att jag jobbar hårt idag Tungan ute Oskyldig
    Som en virvelvind!

Jag tycker du ska ringa M och luncha.

Jag ska gå ut med min hund och sedan åka och handla den goda fisken. Åtminstone.
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård