• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Soldemor
    Norrskensflamman skrev 2012-04-05 09:13:54 följande:
    Jag höll på att bli av med jobbet iförrgår.
    En av de som sades upp har ekonomiutbildning på högskolenivå och menade på att h*n kan göra mitt jobb. Trots att h*n inte jobbat med ekonomi på 15 år. Men det hade säkert gått att fräscha upp den kunskapen. MEN personen ifråga hade varit tvungen att gå ned rejält i lön.... Så det blev inget....
    Känns jättekonstigt! Det är min goaste kollega och jag förstår mycket väl, tar inte illa upp, men jag var inte beredd bara...
    Något i den stilen kommer det nog att bli här också...
  • passionsblomman

Flamman, BRA att du åker med visum istället! Det är precis sådana "dtag" jag menar att du beöver göra
    Skitjobbigt och onödigt och frustrerande "om bara han kunde göra det han ska/borde/måste", men helt nödvändigt eftersom det alltid är tveksamt huruvida han ens gör något alls. Eller gör något helt sinnessjukt.

Och det är så jäkla orättvist att du (och andra mammor i din sits) får ta skiten hemma när besvikelserna tar sig uttryck i barnen. Och så samtidigt, så är just ditt goda hjärta gentemot dem, precis det han har att använda för att styra och manipulera även utanför ditt hem. Just för att han verkligen vet att du "bara vill att de ska få träffa honom för de längtar så", och att det är hans fripass för att komma undan , för du gör allt du kan and then some för att barnen ska få krama honom.

Jag har stor respekt för din kärlek till ungarna och att den är så osjälvisk. Du sätter dem verkligen i första rummet och tänker på dem före dig själv.

Det jag vill åt med allt det här tjatandet, är egentligen mest tanke, att i längden kanske det som är mest gynnsamt för dem, att du skiter i honom helt och inte godtar något annat än direktkommunikation, så att han slutar fjanta sig och svarar på mail och så vidare. Jag tror inte han klipper helt med barnen om du gör det.

Och jag fattar verkligen att hela skiten inte känns som något man orkar med alls. Det är det som är så SURT med att separera från en idiot men ha barn med densamme. Det går liksom inte över och tar inte riktigt slut ändå. Just därför kan han gott lära sig spelregler redan nu, för får han hålla på som nu, så lär det vara så det blir hela resan.
    Nä fy fasen! "Du får gärna träffa barnen, ingen hindrar dig, det enda som behövs är att du ringer mig så vi kan planera. Ringer du inte, måste jag ju utgå från att det inte är intressant"

Fast, så har du ju resten av hans släkt, som du ju håller kontakt med och dem vill du ju att barnen ska få träffa.

Åååååh! Kan man inte få spöa på somliga med straffeftergift? Å alla kvinnors vägnar liksom? Skrikandes

Ja ja, jag hejjar på dig i alla fall. Så du ska veta och känna att när du sätter ner foten,och drar gränser så har du tjejer härifrån i ryggen.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Flamman, såg du Svenska dialektmysterier igår? Med Överkalixbonnska? Jag satt och tänkte på dig hela tiden, och att så där vackert bor hon så himla långt härifrån, och så här vackert bor jag, på en helt annan breddgrad. Galet.

Galet med jobbgrejen också! Shit, ibland får man hålla i stolen!

• Norrskensflamman
    passionsblomman skrev 2012-04-05 10:56:39 följande:
    Flamman, såg du Svenska dialektmysterier igår? Med Överkalixbonnska? Jag satt och tänkte på dig hela tiden, och att så där vackert bor hon så himla långt härifrån, och så här vackert bor jag, på en helt annan breddgrad. Galet.

Galet med jobbgrejen också! Shit, ibland får man hålla i stolen!
    Ja, jag och M såg det. Hans släkt på pappas sida pratar så där
    Ett härligt program med underbart vackra vyer. Jo, så där bor jag Gud är god.
    Och sen måste jag ju säga att programledaren är en stor favorit hos mig!
  • Norrskensflamman
    Soldemor skrev 2012-04-05 09:18:43 följande:
    Något i den stilen kommer det nog att bli här också...
    Fy... jobbigt, jobbigt. Det jobbigaste är väl när man inget vet. Om nåt.
    Inget att fästa blicken på.
  • passionsblomman

Jag är skitsur idag. Barnsligt och omotiverat sur och på fel sida vaknad och helt ointresserad av dagens uppgifter. Värdelöst!

Jag skulle städa av idag. Eller, et skulle vi i tisdags, men vi möblade och sedan åkte jag för att hjälpa en tjej från kursen lite, (hon som nyss flyttat). Sambon skulle dammsuga och jag forsätta sedan med plocket och pybtet typ. Men han nöjde sig med att avsluta möblandet och sket i att dammsuga. Och igår satt jag ju här och glodde. Så nu är all städning kvar, så här lagom på skärtorsdagen. Och jag ska egentligen ta bilen och åka och köpa fisken till påskbordet, vilket är en specialare, för det är från ett lokalt rökeri med gudomlig lax och sill som verkligen skiljer sig i mängden. Men det tar ju en stund att åka.
    Sedan ska sonen klippa sig och han vill ha mig med. Ja, och då är det redan sen eftermiddag oh egentligen dags att börja med maten, men jag borde ju städa. Och så behöver jag ju gå min promenad och hunden med.

Fast mest sur är jag över att jag hade varit på bibblan och bla hämtat en bok jag stått i kö på. Jag ville verligen ha hem den hu till påsk. När jag kikar i påsen nu på fm, så har min sambotagit den boken med sig till jobbet, så nu får han läsa den först, före mig och jag får vänta, fast jag själv reserverat och hämtat den. Och fast de böcker han själv reserverat också låg i påsen, för jag var så snäll att jag lånade med dem också, så han skulle få sina böcker. 

Så jävla skitbarnsligt av mig att bli sur för det, jag vet, men det blev jag, Jag ville att min efterlängtade bok skulle ligga där i påsen. Till MIG, och om han ville läsa den kunde han fråga, och då hade jag sagt att han fick vänta för jag skulle läsa den först. Så det så. Så småaktig är jag. 

Undrar om jag ska ha mens snart eller om jag bara är ond av naturen?

• Soldemor
    passionsblomman skrev 2012-04-05 10:53:59 följande:

Skrikandes

Ja ja, jag hejjar på dig i alla fall. Så du ska veta och känna att när du sätter ner foten,och drar gränser så har du tjejer härifrån i ryggen.
    Prexis!
  • passionsblomman
    Norrskensflamman skrev 2012-04-05 11:05:57 följande:
    Ja, jag och M såg det. Hans släkt på pappas sida pratar så där
    Ett härligt program med underbart vackra vyer. Jo, så där bor jag Gud är god.
    Och sen måste jag ju säga att programledaren är en stor favorit hos mig!
    Hihi, jag bara älskar alla dialekterna och så Fredrik som genom att vara kändis lyckats få göra de programmen (som annars inte fått samma gensomslag, det sätter jag min hat på) Men , bor du i Över- ? nä, du bor väl i vanliga? Eller hur fasen var det nu då?
  • Soldemor
    passionsblomman skrev 2012-04-05 11:07:22 följande:

Undrar om jag ska ha mens snart eller om jag bara är ond av naturen?
    Min fd chef brukade säga att jag är genuint elak...
  • Norrskensflamman
    passionsblomman skrev 2012-04-05 10:53:59 följande:
    1) Fast, så har du ju resten av hans släkt, som du ju håller kontakt med och dem vill du ju att barnen ska få träffa.

2) Åååååh! Kan man inte få spöa på somliga med straffeftergift? Å alla kvinnors vägnar liksom? Skrikandes

3) Ja ja, jag hejjar på dig i alla fall. Så du ska veta och känna att när du sätter ner foten,och drar gränser så har du tjejer härifrån i ryggen.
    1) Ja, det är det som är kruxet. Hade de också varit idioter hade man ju ganska lätt kunnat klippa med allihop och låta bollen ligga hos dem ang umgänget med barnen. Men de är verkligen jättegoa och måna om oss. Vi håller tät kontakt och de är superoroliga att barnen tappar språket t ex.

2) Då skulle jag genast kalla på Fjällbruttan med traktorn och Ingis med plyschomobilen Syrinx, flöjtar är väl rätt hårda...? Har du ingen gammal som fått pension som vi kan använda?? {#emotions_dlg.djavulsk}

3) TACK, det värmer och känns enormt skönt att veta Hjärta
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård