• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Soldemor
    Ninnnis skrev 2012-04-04 12:13:16 följande:
    Kram till dig också, Solde! Hoppas det löser sig till det bästa med ditt jobb. Kanske är det meningen att det ska bli något annat?
    Precis så försöker jag tänka när det känns som jobbigast. Tror jag skall försöka ringa på den där tjänsten igen.
  • Syrinx
    passionsblomman skrev 2012-03-30 12:43:09 följande:
    Syrinx, vad var det vi sa? Sa vi inte att det skulle gå bra med spelandet? Och grattis till era fem år förresten. Skål Vad sa du mer? Prova klänning? Oj vad brudigt och roligt. Det har jag aldrig gjort. Sambo som man är. Känns det fnissigt overkligt att det snart blir av eller hur känns det?
    Det är tur att det finns andra runtomkring som hejar på och fortsätter att tro på en, när man själv blir lite deppig och tvivlande. Tack för stöd! Hjärta

Jag ska ha min mammas klänning, så det är ju inte den där fnissiga, "prova-50-klänningar-och-börja-gråta-när-jag-hittar-rätt"-versionen (om det nu är så?). Så jag hade mina båda bästa vänner här (den andra kom och överraskade mig genom att sitta utanför vår dörr när fästmannen och jag kom hem från ica! Lycka!) när jag var på nästsista provningen hos sömmerskan. Det är så spännande att se hur den växer fram! Inga stora förändringar från mammas klänning, men den behövde tas in lite och så blir det båtringning istället för fyrkantig ringning med halskrage och puffärmar à la 86... 

Eller tänker du på bröllopet i stort? Det känns fantastiskt, pirrigt och stort, men väldigt, väldigt naturligt. Jag som inte trodde att jag någonsin skulle vilja gifta mig eller ens ha ett långvarigt förhållande. Flöjten och jag livet ut, familjen, vännerna - men absolut ingen karl! Tji fick jag.

Hvidis, vi gifter oss 26 maj, på pingstafton!  
  • Syrinx
    Soldemor skrev 2012-04-04 13:11:05 följande:
    Precis så försöker jag tänka när det känns som jobbigast. Tror jag skall försöka ringa på den där tjänsten igen.
    Heja!!!
  • Soldemor

Har ringt, herden var utrikes med konfirmander. Skall ringa honom i morgon, han lät trevlig i telefonen!

• Norrskensflamman
    passionsblomman skrev 2012-04-04 12:32:09 följande:
    Flamman, jag önskar det bara var glada saker roliga rapporter ifrån norr. Inte så att du inte ska skriva om puckot, ( det vet du ju)men jag känner att jag får sådant aggresivt blod i ådrorna så fort hans idiotier kommer in i bilden. Och eftersom han inte bor i landet längre, så är han uppgraderad från rikspucko till Globalpucko. Så det så!

Igår satt vi tre tjejer runt ett fikabord och pratade om psykopater och narcissiter. Tänk, då kom din ex-make osökt upp...Oskyldig De andra berättade om sina erfarenheter av den där känslokylan, maipulerandet osv (och tro mig, det är förfärliga historier) Jag berättade om dina döttras egengjorda små presenter osom han inte tog emot, fast jag kunde inte berätta klart, för det stockade sig så i halsen. Fy fan!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Tyvärr så har jag inga roliga rapporter idag heller. Ingen pappa har dykt upp eller hört av sig. Igår körde jag två kartonger med hans och hans brors grejer till en vän där jag vet att han har lagrat sina saker. Dumpade dem där och då fick jag höra att han ringt till honom och sagt att han kommer den 16:e. Va?!?!?! Och barnen kan man liksom inte bemöda sig om att meddela. De sitter ju och väntar och har berättat glada i hågen åt alla på skolan att de ska minsann visst bort över påsk. De ska med sin pappa till Finska Lappland och åka slalom. Gobalpucko var rätta ordet!!!! Satans jävla karljävel!!!!!!!
    Däremot kvittrar han glatt o lyckligt säger de som pratat med honom att han är SÅÅÅÅÅÅ lycklig. ATt han och hans nya håller på och köper lägenhet. Och de har köpt bil. Men att betala fullt underhåll till barnen... det har han inte råd med.
    RÖVHÅL!!!!!! SkrikandesSkrikandesSkrikandes

Och så kastades våra påskplaner om... Nåja. Jag får ju ha snuttungarna hos mig och det är ju aldrig fel ♥. Däremot så märker jag att barnen, särskilt T som höll mer distans tidigare, mer o mer tyr sig till  musikern. T har verkligen tagit in honom nu och det är klart... Hon ser ju vem som bryr sig om, vem som intresserar sig, vem som finns där. Vem som inte sviker.

Syrinx, tyvärr är jag inte ledig mer än de röda påskdagarna. Barnen har påsklov nästa vecka men de blir på Fritids hela veckan. Har inte råd att vara ledig igen

Härligt med klänningsprovning och bröllopsplanering!

Idag är det 3 år sedan vi gifte oss... Känns lite sorgligt och snöpligt att det blev så här.
    Men FY FAEN vad jag är glad att jag på ett sätt inte sitter fastklibbad i Narcsissist--jävulens klor längre!!!
    Nu kan Slamkryparen nysta in sig istället och njuta så länge det varar. Förr eller senare blir hon varse vad det innebär att leva med en tvättäkta narscissist {#emotions_dlg.djavulsk} Och då är det skönt att jag o töserna befinner oss 180 mil bort...

Sådär, nu har jag fått spy ur mig lite galla!
  • Soldemor

Galla på, Flamman! Det är så skönt ibland!

Nu packar jag ihop församlingsverksamheten för idag och åker hem och stryker lite arbetskläder t i morgon. Skall försöka knöla in lite step också, är det tänkt!

Fridens påskliljor till alla!

• passionsblomman

Flamman, jag måste bara komma med en input här nu, jaghoppas du inte blir arg och galen på mina förmaningar...

Jo, det framstår för mig på dina inlägg som ganska uppenbart att du, baserat på vad du alltså hört av andra att ditt ex planerar, själv har anpassat dina planer efter vad det sägs att han har tänkt sig. Barnen tror sig också veta saker som är långt ifrån säkra, och förhoppningar och färväntningar byggs upp utifrån det.

Jag tror och tycker att du behöver göra ett definitivt beslut i tillvaron, att inte över huvud taget räkna in honom förrän han själv hör av sig och kommunicerar MED DIG. Det vore smart och mest effektivt att lära upp honom på den grejen redan nu, vid första vändan.

Jag förstår så väl dilemmat, att inte vilja neka barnen eller blåsa dem på tillfällen att träffa sin pappa-särskilt med alla osäkra faktorer i spelet och så vidare, men alltså, du måste faktiskt sätta dina egna gränser här och jag tror inte han fattar annat än rena konsekvenser. "Åh jaså skulle DU komma, det var synd att vi inte visste tidigare, nu hade vi ju redan planerat våra liv, så vi är inte hemma"
    Inte alls för att vara på tvärs, men för att få människan att fatta att utan planering-utan kommunikation, inga möten, ingen tid med barnen. Det är faktiskt för deras skull jag säger det här, för att de ska ha någon som helst chans att faktiskt få se fram emot saker som också blir av. Det du beskriver nu, kommer annars att hända igen och igen och igen. Stora svulstiga planer, löften om härliga äventyr-och så besvikelsen. Gång på gång.

Dina barn är stora nog att få förklarat för sig att "Pappa har det krångligt och rörigt inuti sig själv och det går inte alltid att tro att saker blir som han säger."
    Du kan aldrig hindra alal de här sveken, det är heller inte ditt ansvar-men jag tycker inte du ska ge honom ens den minsta chans att styra era liv och framförallt inte sätta upp planer som meddelas via andra. Faktiskt, så tycker jag att förrän han tilltalar dig direkt, så behöver han heller inte träffa barnen. Alls. Jag är rätt säker på att du har lagen på din sida i det avseendet också, eftersom umgänge ska ske i samförstånd och annars, om samförstånd inte kan ske självmant, så ska det planeras via rättsbeslut.

Det är ganska svårt att komma till samförstånd med någon som inte pratar med en.

Tyvärr tror jag det vore bra att ta hela den där grejen nu, för det kommer inte att bli bättre och ordna sig framöver. Du behöver ta den tjuren vid hornen och få utrett hur umgänge och planering ska se ut.

Vilket bajsjobbigt inlägg och massor av skit som du redan vet...

Men faktiskt.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • aurum

Massa massa kramar till Alla som behöver det eller bara vill ha!
    Flamman, ditt ex låter onekligen som ett värre pucko än mitt - jag trodde inte det var möjligt att hitta ett större as än så, men tydligen har du lyckats. Dom är bra på att dölja det de små *insert valfri svordom här*. Fy! Kram på dig!

Soldemor, lycka till! Hoppas det går precis som du önskar dig, oavset hur det är *kramar om*

Passionsblomman, man får vara trött ibland. Man får ta dagar då man gör "ingenting" och skiter i allt som går att hoppa över. Det är helt okej att ha sådana dagar! *kramar*

Själv kom jag nyss hem från Ö&B där jag var med en vän.
    Varför blir det alltid så mycket dyrare i den affären än man tänkt sig? Lite som ikea eller GK's.. Det går inte att bara köpa de 4 sakerna man är där för, det är liksom omöjligt...
    Oh well, nu har jag i alla fall energidryck i mängder (ehmn en platta räcker rätt långt o jag har två) och tillräckligt med dasspapper för att förse halva området jag bor på liksom mer godis än jag kan (läs bör) äta upp.
    PLUS att jag fick köpt textilfärg! Äntligen ska min vita soffa (synnerligen opraktisk färg på en soffa) och sittpuff bli mörkgrå!

• lanovia 08

Flamman ditt ex alltså!!! Globalpucko känns för snällt. Tycker su ska tänka på det Blommis skriver även om det säert inte är lätt. Men du en tanke aomslår mig varje gång du skriver om att puckot vill träffa barnen, litar du verkligen på honom tillräckligt för att våga låta honom åka iväg med barnen??? Förlåt, vill inte skrämmas i onödan, men karln verkar ju inte helt hundra.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård