• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Förstår att det väcker minnen o känns konstigt med bröllopsdag idag. Men som du själv säger bra art du slipper honom nu.

• passionsblomman
    lanovia 08 skrev 2012-04-04 19:23:23 följande:
    Flamman ditt ex alltså!!! Globalpucko känns för snällt.
    Absolut! Men det är en rejäl uppgradering på pucko-skalan. Vi kan förresten klämma till med Universalpucko redan nu medsamma innan han unnit ställa till med något mer som föranleder ytterligare utnämningar.

Jag undrar förövrigt ddetsamma vad gäller att låta honom åka iväg med ungarna. Rynkar på näsan
    Det som talar emot röveri där, är väl möjligen hans nya brud, för hon lär kanske vara sådär lagom sugen att få hans ungar på halsen mer permanent, nu i deras kokongande.

Usch! Nu blir jag sådär adrenalinblodig igen...
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Norrskensflamman

Blomman; jag blir inte alls arg eller nåt sånt. Jag förstår precis hur du menar.
    Men jag vill ändå påpeka, det kanske inte har framgått här... :

Jag planerar inte utifrån det han säger till andra. Det enda som jag fäste någon vikt vid var när han sms:ade till T i torsdags att han kommer på tisdag (igår) och att hon skulle säga till mamma (mig) att de skulle åka iväg med honom påskhelgen. DET var nog det enda som jag tog som riktmärke inför påskens planer. MEN jag hade dock i åtanke att det mycket väl kanske inte blir så. Det är barnen själva, eftersom han skrev till DEM som tagit fasta på det... Trots att jag försökt säga till dem att mycket kan hända och planer kan ändras osv. Och tyvärr svek han igen

När han var på väg hit förra helgen så skrev jag åt honom att "kul, men bara så du vet så är vi borta tors-sön, planera din resa hit bättre. Ungarna har lov 6-15 april".
    Kort o koncist. Och han ändrade planerna.

Så jag tycker nog att jag ändå håller på mig och mitt och inte låter honom styra våra liv.
    Att han själv är så dum så han skriver till barnen att han kommer då och då, sen inte dyker upp och dessutom inte bemödar sig om att meddela att han ändrat planerna... Ja det kan jag inte göra så mycket åt. Annat än att ta av T mobilen som hon fått av pappa i present. Det tänker jag inte göra. Det jag däremot gör är att försöka göra dem medvetna om att ett "löfte" från pappa inte alltid är ett "löfte" utan mer ett kanske... UTAN att svartmåla honom för den skull.

Nej, jag är inte orolig att han rövar bort barnen. Det finns inte plats för dem i hans och hans "nyas" liv.

• Norrskensflamman

Ang bröllopsdag: Ja, det känns konstigt. Det var inte så här det skulle bli... Jag har gråtit ganska mycket inom mig och i stunder av ensamhet... Av sorg och av smärta för att vi inte fixade att hålla ihop det. För att han svek mig och barnen... För att han inte ville acceptera sina diagnoser... För att jag inte räckte till... För att den människa jag gav ALLT för, all min kärlek och två barn, han hatar mig idag och vi kan inte ens prata med varandra.
    Men jag är ändå glad o trygg i mitt beslut. Det var rätt att inte ta tillbaka honom när han låg och krälade kring mina ben och bad mig ge honom en till chans. Och jag förstår att det är därför han hatar mig. För att jag hade modet o kraften att stå emot HONOM. Han, Narscissisten. Och DESSUTOM hade mage att träffa en ny relativt snabbt och dessutom tillåta mig att vara LYCKLIG!!!
    Sista dagarna har varit lite tunga... kanske också för att jag trappat ner på antideppen.

• Norrskensflamman
    passionsblomman skrev 2012-04-04 16:34:27 följande:
    Jo, det framstår för mig på dina inlägg som ganska uppenbart att du, baserat på vad du alltså hört av andra att ditt ex planerar, själv har anpassat dina planer efter vad det sägs att han har tänkt sig. Barnen tror sig också veta saker som är långt ifrån säkra, och förhoppningar och färväntningar byggs upp utifrån det.

Det här tycker inte jag stämmer. Faktiskt.
    Jag fäster bara vikt vid det han meddelar barnen. INTE andra. Jag planerar inte utifrån det andra säger.
    Men du har rätt i att jag borde kanske bara fästa vikt vid det han säger till MIG. Dvs... ingenting!
  • Norrskensflamman

Well, well, nog om detta.

Jag o musikern och nu också flickorna ska åka iväg över dagen på långfredag och åka slalom. Ska bli jättekul. MIn väninna fr Gbg med sambo är uppe och befinner sig på denna slalomort 20 mil från oss. Underbart att få träffa dem, om än bara för en dag. Fanns inget ledigt boende så därför kan vi inte övernatta. Samt att det är svindyrt...

Lördag är det påskfest med knytis för mig och M hos kompisar. Kul!

Sön o mån sjunger jag o flickorna i kyrkan.

• passionsblomman
    Norrskensflamman skrev 2012-04-04 22:29:35 följande:
    Det här tycker inte jag stämmer. Faktiskt.
    Jag fäster bara vikt vid det han meddelar barnen. INTE andra. Jag planerar inte utifrån det andra säger.
    Men du har rätt i att jag borde kanske bara fästa vikt vid det han säger till MIG. Dvs... ingenting!
    Nej, du har rätt, för jag missade att han messat T, my bad!

Fast det är fortfarande via andra, dvs inte med dig han pratat, så i princip kvarstår faktumet att han på något sätt måste tvingas att tala direkt med dig för att få träffa barnen. Det är liksom det allra minsta man (du) kan begära anser jag. Det är ju helt ohållbart att den kommunikationen ska ske via barnen. Egentligen, när jag tänker vidare på saken, är ju det nästan värre än om han skulle gå via en annan vuxen-eftersom han på allvar då sätter er barn i mitten värre än det alltid är med skilsmässor. ÅH vad arg jag blir på honom!!!

Nä! Faktiskt, så tycker jag så här i midnattstimmen att han inte borde få lov att träffa tjejerna förrän han pratar med dig. Att han inte gör det nu, är bara fjanterier och ett maktspel. Ett sätt att ändå styra dig, trots allt. För, hur som helst, så gör ahn ju det i och med att han kastar in planer, ändrar beslut osv. Det är ju den där sista fasen som vi satt och läste om i beskrivningen hur narcissiten gör för att manipulera.

Och jag vill understryka att jag tycker du är väldigt väldigt duktig, omtänksam och storsint genom allt det här Flamman. De flesta sköter inte sådant här så snyggt som du, det ska du verkligen veta inom dig.

Men det jag menar, och vill peppa till, är att verkligen och än mer stå på dig i allt som rör din nya famlj och att inte låta honom spela ut dig med att det ju annars blir så synd om flickorna för då kan de ju inte ses osv.

Och jag förstår mycket väl att det finns sorg att sörja och saker kvar att gradvis bearbeta. Ni har delat mycket och många år. Det är inget man bara svischar ut genom dörren och viftar sig vidare från. Jag tycker det är bra att du gråter, för då kommer det ut, så du framöver slipper bära det som knutar i själ, mage och nacke. Ju mer gråt nu, desto mer plats för musikern, tjejerna och alla dina nya äventyr.

Världens största kram till dig!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Norrskensflamman

...och världens största kram tillbaka till dig! Hjärta

Jodå, jag kan sätta "check" på hela listan över narscissistens beteende... Te x att allt hat kommer riktas mot mig. Att han kommer använda barnen som vapen för att skada mig osv, mm. mm.

Och jag tycker också att det här med att gå via barnen istället för direkt till mig är otroligt idiotiskt och att han sätter barnen i en jobbig sits. Jag funderar och funderar på det där, vänder och vrider och funderar på lösningar. Men jag har inte kommit fram till hur jag ska göra. Orkar inte rikigt just nu. Jag själv t ex mejlar honom ang barnen, just för att inte barnen ska vara "mellanhand". Men vad han gör kan jag ju inte riktigt ta ansvar för.
    Men jag kommer nog fram till något så småningom. Kanske blir det en liknande variant som du beskriver.
    Vi får se.

Just nu vill jag bara att flickorna ska få träffa honom, för de längtar vansinnigt. Och varje svek går ut över mig, de blir griniga, på dåligt humör, gråter för minsta lilla och kivas med varann mer än vanligt och om precis allt. 

Igår kväll Skajpade vi med farfar o farmor (hon fyllde år). När flickorna gått undan så sa de åt mig att de pratat med honom ang att han måste göra en fullmakt åt mig så jag kan föra ut barnen från hans land utan problem, annars kommer jag inte dit alls i sommar. Det har jag aviserat åt farfar nämligen. Han hade sagt att han ska göra det när vi kommer dit, att han behöver flickornas originalpass när han går till Notarius publicus. Det stämmer säkert. Att han sagt att han kommer göra och ge mig alla nödvändiga papper, att jag inte behöver oroa mig. 
    Farfar tyckte att jag skulle sluta oroa mig, att de kommer inte överge mig o flickorna utan se till så att jag får de papper jag behöver. 
    Men jag har beslutat mig för att inte ta några risker, så jag ska åka dit på svenska passen och fixa visum istället.  Även om det kostar en del så är det värt det för att slippa oroa sig. Jag tänker INTE vara i hans våld nå mer och vara beroende av hans goda vilja. Absolut inte!!!

• Norrskensflamman

Jag höll på att bli av med jobbet iförrgår.
    En av de som sades upp har ekonomiutbildning på högskolenivå och menade på att h*n kan göra mitt jobb. Trots att h*n inte jobbat med ekonomi på 15 år. Men det hade säkert gått att fräscha upp den kunskapen. MEN personen ifråga hade varit tvungen att gå ned rejält i lön.... Så det blev inget....
    Känns jättekonstigt! Det är min goaste kollega och jag förstår mycket väl, tar inte illa upp, men jag var inte beredd bara...

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård