• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

LUnchdejt it is Tjoho! Och Tacos ikväll. Riktig påskamat Kanske en virrepinne från de Iittala-glasen jag köpte för 10 kr/st igår:

• passionsblomman

Flamman, Det är 1326 km mellan våra hus där vi bor du och jag!
    Hundratrettiotvå MIL och då har jag ändå två landskap till nedanför mig, och du är inte ens längst upp. Vi bor verkligen i ett långt land!

Men, det ska nog bli en roadtrip framöver, så får man helt enkelt boka in lämpliga stopp och pauser hos släktingar, trådvänner och andra guldklimpar längst vägen.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Åh vad avis jag blir på glasen!

Och trött av tanken att soppan till bilen snart kostar 16 spänn litern. Det blir förbenat dyrt att "bara semestra i Sverige" Rynkar på näsan Särskilt utan semester(kassa)

Nej nu måste jag sätta fart-hunden är kissnödig.

• Soldemor
    passionsblomman skrev 2012-04-05 11:27:04 följande:
    HEJJA! Nu och inte sen! Genast! På momangen! Direkt!

Då har åtminstone en av oss fått något gjort av reellt värde idag

Personligt brev klart! CV:et får nog vänta till nästa vecka, för jag kommer inte åt det jag skrivit innan. Minnet vill inte öppna sig i min dator här. I värsta fall får jag väl skriva ett nytt, men det är så pyssligt med spalter och datum och så. Ja, ja , det ordnar sig. Brevet är iaf klart.

Maken ringde nyss och berättade att han slutat för dagen. Jaha, jättekul. Jag har mässa kl 14.30 och kl 19. Så jag vet både var jag skall vara och vad jag skall göra i eftermiddag. Fast förhoppningsvis får jag gjort en massa nytta,kanske. Har en sådan där "är bara jäääättetrött-dag" med helveteshuvudvärken lurande en bit bakom pannbenet. Inte helt lämplig dag för det (finns det förresten, lämpliga dagar för huvudvärk? Kan inte tro det.)

Morgondagen är iaf rätt lugn. Har långfredagsgudstjänst (ett ord lika långt som dagen själv), sedan skall vi kolla på två gallerier här i närheten som har vernissage och så veckohandla. Fixa lite hemma börjar kännas allt mer nödvändigt, sedan jour på natten. På lördag skall vi trotsa snömassorna som skall komma och åka till Höllviken. Vår tandläkares sköterska/sambo har en strumpaffär där, med jätteläckra strumpor och sockor av alla sorter.

På söndag är det konstrunda på Österlen som gäller, sedan kanske upp till Linderöd och Kristianstad. Finns en häftig klädaffär i lilla Linderöd, som har rea på sina helt otroligt läckra kläder. Och på söndag kväll åker Solde i badkaret, hon är så brun så efter allt solande. Nästa söndag startar säsongen (plats för dramatisk musik här)

Och allt det där var ni ju alla jätteintresserade av.

Nej, kanske lite lunch nu, sedan börja planera en begravning?

• aurum
    Norrskensflamman skrev 2012-04-05 11:11:47 följande:
    2) Då skulle jag genast kalla på Fjällbruttan med traktorn och Ingis med plyschomobilen Syrinx, flöjtar är väl rätt hårda...? Har du ingen gammal som fått pension som vi kan använda?? {#emotions_dlg.djavulsk}
    Jag kan hjälpa till! Jag har både piskor och spön att slå med {#emotions_dlg.djavulsk} Dom hänger på väggen här hemma tillsammans med repen, kan ta med dom oxå så kan vi "bunta ihop o slå ihjäl" Oskyldig

Nyss hemkommen från ytterligare en tur på sjukhuset. Märks att jag nu mera är relativt frisk va? Med tanke på hur sällan jag är på sjukhuset menar jag... suck. Oh well, det är som det är o nu är jag trötter igen. För att inte tala om hungrig. Dags att rota reda på den där laxfilén o göra nått med den...
  • aurum

Oh o just det, det måste jag ju berätta! M2B o jag pratade lite om var vi ska gifta oss igår o det ser ut som det kommer bli i San Fransisco nu! Baker Beach, Crissy Field eller Marshall Beach var top 3 som vi funderar på o så överväger vi även Golden Gate Vista Point i Marin County men det är ju en väldig turistattraktion så känns inte som det kommer bli så privat om vi gör det där...
    Komiska i det hela? Vi har fortfarande inte officiellt förlovat oss... Men vi planerar för var vi ska gifta oss... Glad

• Soldemor
    aurum skrev 2012-04-05 13:02:56 följande:
    Komiska i det hela? Vi har fortfarande inte officiellt förlovat oss... Men vi planerar för var vi ska gifta oss... Glad
    Ja, det går väl bra ändå?
  • aurum
    Soldemor skrev 2012-04-05 13:36:29 följande:
    aurum skrev 2012-04-05 13:02:56 följande:
    Ja, det går väl bra ändå?
    Uppenbarligen! Känns lite konstigt dock, men samtidigt så känns det som att vi typ är förlovade eftersom jag vet att han planerat att fria.. Eftersom mitt svar blir ja så blir det ju nästan som att han redan har frågat.
    Önskar att han hade kunnat hålla den hemligheten tills det var dags så jag fick den där fullkomliga överraskningen, men ibland slinker saker ut fast det inte är meningen...
  • Daa

Från mitt jobb bidrar jag med nitstången. Den kan man hitta på mycket intressant med. *tränar svingar*

Norrskensflamman skrev 2012-04-05 11:11:47 följande:
    2) Då skulle jag genast kalla på Fjällbruttan med traktorn och Ingis med plyschomobilen Syrinx, flöjtar är väl rätt hårda...? Har du ingen gammal som fått pension som vi kan använda?? {#emotions_dlg.djavulsk}
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård