• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Fina namn ni funderar på. Gissa min favorit. Men en varning är att ta två för lika namn. Eran E och Ellen rör man nog lätt ihop. Här heter Es kusin också ett namn på El-. Jag säger fel hela tiden. Samma så har barnen en kusin på A, rörslätt ihop med våran A. Bara ett tips/varning.

• lanovia 08

Jo jag inser ju att set är en normal utveckling hos E. Men den sliter så. Jag är ju alltid ute o gåe när hon ska sova o promenaderna blir så långa. Ofta tänker jag att jag bars ska gå en lite rumda till sedan fåe det vara bea också ser jag att nu nu nu är det nära o går lite till bara för att hon helt plötsligt ska sätta sig rakt upp i vagnen i titta på något. De flesta gånger brukar hon somna till slut o sedan sova länge men det blur srare

• lanovia 08

...det blir svårare o svårsre. Vi flrsöker tänka om till bara vila men när hon är så trött att hon bara gråter vid 11, då blir dagen lång fram till lggning. Mamma har lyckats få henne att somna nu men det tog 2 promenader med lunch däremellan. Idag blev det dock inget långsov för nu är hon vaken hör jag..

• lanovia 08

Ska hå över till andra huset o mysa med barnen nu. Har legat o slapoat lite. Var ute o städa o tvätta bilen förut. Tusan så kallt det är. Det går liksom inte att klä sig, kylan jobbar sig igenom lagrena. men vi hsr en fin o ren bil nu+ en genomfrusen Lanovia.

• passionsblomman
    lanovia 08 skrev 2012-04-07 15:01:56 följande:
    Jo jag inser ju att set är en normal utveckling hos E. Men den sliter så.
    Japp. De "alldeles normala" småbarnsåren innehåller många olika moment och faser som kan få en att fundera både en och två gånger på vad man egentligen tänkte när man trodde det skulle vara så mysigt med barn och familj...

Jag tror det kan vara värt att lunchvila inne efter maten och bara titta i en bok, lägga sig och vila med bestämd avsikt att det är sova eller ligga still och vila,inget prat inget annat, utan bara en stund där inget händer, men inget måste över själva somnandet. Sedan kan man gå ut efteråt istället. Jag tror det blir alldeles för jobbigt att promenera en så pass stor tjej till sömns varje gång-särskilt eftersom promenad i sig vid hennes ålder blir mycket stimuli med allt hon har att upptäcka. Och en stunds vila med riktigt lågt varv och "nästan-somna" kan räcka förbluffande långt.
    Det är värt att prova!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • lanovia 08

Tack för tips. får försöka omvandla dem till o funka i vardagen. Tex passar det inte att bämta med promenad till efter lunch o sömn. Blir synd om hunden då. Tyvärr går det inte att lägga henne inne på dagarna heööer. Hon gallskriker eller sitter upp o busar. Men bägrar hon somna i vagnen innan lunch.kanske vi kan sätta oss med bok eller lägga oss o läsa tilssammans en kortis. det är ju som sagt prpblwmet att hon inye kan varva ner den här tjejen.

• Syrinx

Glad Påsk på er allesammans! {#emotions_dlg.flower} Hoppas ni har fått god påskamat och massor av påskgodis! 

• Syrinx

Heloise, så fin mage! Och vilka fina namn ni funderar över.
    Angående dina funderingar om lillasyster, så tror jag nu när jag snyftat klart (veckan före mens innehåller både absurd blödighet och absurd PMS - stackars fästmannen) att just detta att du funderar över hur det kommer bli och att du kommer vilja vara lika lycklig för alla lillasysters framsteg, i princip garanterar att hon inte kommer känna sig mindre värd eller mindre uppskattad för sina framsteg.

Ninnis, vad skönt att Mini verkar vara på bättringsvägen. Är febern helt borta idag?

Hvidis, hur gick det med din förkylning? Försvann den? Det lät otäckt med så ont i lungorna!

Lanovia, hoppas att ni hittar bra lösningar på Es sömnvägran. Kan ju tyvärr inte bidra med vare sig klokskaper eller tips, men skickar lite extra energi och styrka åt ditt håll!

• Norrskensflamman

Kikar in och önsar Glad påsk!

Långfredag blev det slalom hela dagen i sol.
    Igår o idag är det mest hemmasysslor inne. Tyvärr. Strålande sol ute men jag kan inte vänta längre med att ta tag i dammsugning och annat... Finns ingen annan tid då jag har bättre med tid eller ork heller, har insett att den infinner sig aldrig.
    Ungarna har iaf fått vara ute. Igår på skoter hela dagen. Idag har de lekt ute två timmar.

Igår kväll var vi på fest iaf och det var ett trevligt avbrott.

Heloise ♥ dina funderingar verkar helt normala om du frågar mig.

Lanovia, hoppas ni finner en lösning på sömnproblemen.

Kram alla! {#emotions_dlg.flower}

• Syrinx
    Norrskensflamman skrev 2012-04-05 11:11:47 följande:
    2) Då skulle jag genast kalla på Fjällbruttan med traktorn och Ingis med plyschomobilen Syrinx, flöjtar är väl rätt hårda...? Har du ingen gammal som fått pension som vi kan använda?? {#emotions_dlg.djavulsk}
    {#emotions_dlg.djavulsk}

Jag tror att det allra mest plågsamma, tillsammans med traktorer och floristknivar och piskor, är att jag plockar fram min piccolaflöjt. Miniflöjten som utan problem överröstar en hel orkester. Jag får ju använda öronproppar förstås, som vanligt, och sedan kan jag spela alla superhöga och superstarka orkesterstämmor - precis bredvid alla Globalpuckon och Ärkeas. Då får de snart tinnitus, hela bunten! DemonDemonDemon
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård