• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Stor lram till Ingis!!! Vad tråkigt. Kram igen.

• Norrskensflamman

Ingis   Beklagar sorgen! Jättekram &9829  Men skönt för pappa att få vila...

Blott en dag, Härlig är jorden, Bred dina vida vingar är fantastiskt fina psalmer.

Själv har jag sjungit den här på begravning, det var väldigt uppskattat:

• passionsblomman

Igår var det en stor dag i min lilla pojkes liv-och i hans mamams med för den delen.
    då satte han sig alldles själv på bussen för att åka på egen hand för första gången någonsin. han har aldrig ens åkt här på orten ensam förr (huvudsakligen för attd et helt enkelt finns väldigt dåligt med bussturer, annars hade han såklart fått åka buss till träningar mm.)
    Nu skulle han åka ända till Stocholm och sin bästis där. han ska vara där till på fredag.

Jag kan säga att det slet till och vred om i hjärtat att se hans lilla ansikte fara iväg medan vi vinkade och jag inte längre hade kontroll på att allt skulle gå honom väl.

Han klarade det jättefint och var så duktig med att stiga av där de hade rast, beställa mat och äta, se till att gå på toa och passa tiden tills bussen skulle gå igen-och att komma sig på rätt buss också. Det är inte alldles självklart att man kommer ihåg vart just ens egna buss stod på ett stort rastställe och att håla reda på klockan osv.

Han hade varit vrålnervös i flera dagar, och jag har tillbringat massor av tid att peppa honom. Utan att avslöja att jag själv var ungefär lika nervös... 

Men, allt gick bra, bussen kom i tid till Cityterminalen och hans bästis familj hade kommit dit i god tid, så allt flöt ju.

Sådana där saker växer man av att klara av tror jag. Jag vill ju fostra en självständig och företagsam pojke, och då måste de ju få pröva på saker. Och jag bedömde att han nog skulle och borde klara av det.
    Men FY vad jobbigt om något skulle hända och man har ungen 20-30 mil hemifrå, gråtandes i mobilen "bussen åkte utan mig mamma" *ryser och får magknip av blotta tanken* Då hade man ju känt sig som en totalt värdelös morsa, som släppt iväg honom.

Och nu är det så tomt så tomt här hemma. Rynkar på näsan 

Men, imorgon kommer en av MINA bästa vänner hit till mig, och då ska vi prata och dricka lite vin och promenera, vilket jag är överlycklig för. Skrattande

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • aurum

Passionsblomman, nu blir jag ju nyfiken på hur gammal sagda pojke är.. eftersom mitt minne är ungefär lika bra som en guldfisks.. "oj, här har jag aldrig varit förut. Oj, här har jag aldrig varit förut*simmandes runt i skålen*"

• ingenjörsbruden
    passionsblomman skrev 2012-04-09 19:04:46 följande:
    Igår var det en stor dag i min lilla pojkes liv-och i hans mamams med för den delen.
    då satte han sig alldles själv på bussen för att åka på egen hand för första gången någonsin. han har aldrig ens åkt här på orten ensam förr (huvudsakligen för attd et helt enkelt finns väldigt dåligt med bussturer, annars hade han såklart fått åka buss till träningar mm.)
    Nu skulle han åka ända till Stocholm och sin bästis där. han ska vara där till på fredag.

Jag kan säga att det slet till och vred om i hjärtat att se hans lilla ansikte fara iväg medan vi vinkade och jag inte längre hade kontroll på att allt skulle gå honom väl.

Han klarade det jättefint och var så duktig med att stiga av där de hade rast, beställa mat och äta, se till att gå på toa och passa tiden tills bussen skulle gå igen-och att komma sig på rätt buss också. Det är inte alldles självklart att man kommer ihåg vart just ens egna buss stod på ett stort rastställe och att håla reda på klockan osv.

Han hade varit vrålnervös i flera dagar, och jag har tillbringat massor av tid att peppa honom. Utan att avslöja att jag själv var ungefär lika nervös... 

Men, allt gick bra, bussen kom i tid till Cityterminalen och hans bästis familj hade kommit dit i god tid, så allt flöt ju.

Sådana där saker växer man av att klara av tror jag. Jag vill ju fostra en självständig och företagsam pojke, och då måste de ju få pröva på saker. Och jag bedömde att han nog skulle och borde klara av det.
    Men FY vad jobbigt om något skulle hända och man har ungen 20-30 mil hemifrå, gråtandes i mobilen "bussen åkte utan mig mamma" *ryser och får magknip av blotta tanken* Då hade man ju känt sig som en totalt värdelös morsa, som släppt iväg honom.

Och nu är det så tomt så tomt här hemma. Rynkar på näsan 

Men, imorgon kommer en av MINA bästa vänner hit till mig, och då ska vi prata och dricka lite vin och promenera, vilket jag är överlycklig för. Skrattande
    WOW! High five för både mor o son!
  • passionsblomman

Aurum, han fyllde 11 år i februari, så han går i 4:an. Mitt hjärtas fröjd och glädje. Hjärta

• ingenjörsbruden

Den här versen fastnade jag för till annonsen:

Kära lilla Far
    nu är Din strävan slut
    All smärta den är borta
    och Du får vila ut
    För allt vi vill Dig tacka
    för kärlek rik och rar
    För omsorg och all möda
    kära lilla Far.
    Min lillebror kommer att spela fiol i kyrkan som han o pappa har kommit överens om för länge länge sen.

Psalmförslag jag kommit fram till:
    169b I himmelen
    248 Tryggare kan ingen vara
    249 Blott en dag. ett ögonblick i sänder
    297 Härlig är jorden
    En vänlig grönskas rika dräkt
    799 Mista en vän

Sen förslag till prästen att läsa
    Odalmannen av Bo Setterlind.

Tror detta blir störtbra! Har hittat en röd rosbukett som är formad som en traktor!

Tur man är väl drillad fr bröllopet o BT med cermoninplanering!
    Ska vi funderar på färg på programmen o matchning på prästens kläder....

Tack för fina tips, underbara länkar o stöd, tankar o kramar! De värmer!

Nu ska jag gå o stoppa liten loppa i sängen, i morgon är det begravningsbyrå hela förmiddagen, tänk på mig o be en bön om en skänk av lite tillfälligt förstånd till svägerskan.

KRAAAAM!
  • aurum
    passionsblomman skrev 2012-04-09 19:55:40 följande:
    Aurum, han fyllde 11 år i februari, så han går i 4:an. Mitt hjärtas fröjd och glädje. Hjärta
    Aaaah Skrattande Förstår att det är en stolt mamma nu då Glad
    Var själv bara 9 år första gången jag ensam åkte tåg 100 mil, med byten på sthlm central, så jag kan föreställa mig lite hur nervöst det måste varit för er nu {#emotions_dlg.flower}
  • aurum
    passionsblomman skrev 2012-04-09 20:08:47 följande:
    Ibland sitter man faktiskt som en fågelhol och undrar vad någon blev arg för...

www.brollopstorget.se/Forum-1-29/m4152187.htm...

haha ja, jag såg det där oxå.. hon reagerar så i varje tråd någon säger nått hon inte håller med om, vet inte vad det är för fel på henne... (ehmn, om man nu får säga så)
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård