• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman
    passionsblomman skrev 2012-04-10 11:22:39 följande:
    Flamman, sms:a honom tillbaka.

"Hej, det här är F. Jag hör ryktas att du har planer på att komma hit och vill träffa barnen? Om det stämmer, så hör av dig till mig personligen snarast. Jag behöver veta hur din plan ser ut och om barnen behöver få ledigt från skolan. Och det är du och jag-inte du och barnen som ska prata ihop oss. Barnen längtar efter dig, så jag hoppas du ringer upp mig, så vi kan planera!"
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Jo, jag skrev det förra gången han var på G i ett mejl. Nästan exakt så skrev jag faktiskt. Vänligt. Sambarbetsvilligt
    Men utan resultat.
    Jag har skickat ett sms nu till honom "meddela MEJ om du kommer nästa vecka och om jag måste ansöka om ledigt för barnen och vilka dagar. Tack"
    Det funkar ju inte att vara trevligt och samarbetsvillig. Varför ens anstränga sig nå mer??

• lanovia 08

Ja inte är föräldrar-barn relationen lätt alltid. Jag har också börjat se  hur myntet ser ut på andra sidan, det är nog verkligen inte lätt att vara föräldern i alla lägen.

Men alltså jag skall verkligen pränta in i min skalle tills det är dags. När barnen flyttat hemifrån så tar de fortfarande tid!!! Då finns det barnbarn att åka o leka med och barn som gärna tar emot hemma hos sig för de har förmodligen fullt upp med att hinna med hus och barn.

• passionsblomman
    lanovia 08 skrev 2012-04-10 11:39:09 följande:
    Då tror jag bestämt bilen kommer behöva vila lite någonstans i höjd med Casa Blommis. 
    Det hoppas jag verkligen! Hundar kanske behöver gå en liten sväng och barn röra på småbena också.

Och så kan man behöva äta lunch!
  • passionsblomman

Flamman,

Tungt.

Har du förresten inget starkare för din migrän än Treo?

• passionsblomman
    Norrskensflamman skrev 2012-04-10 11:44:11 följande:
    Jo, jag skrev det förra gången han var på G i ett mejl. Nästan exakt så skrev jag faktiskt. Vänligt. Sambarbetsvilligt
    Men utan resultat.
    Jag har skickat ett sms nu till honom "meddela MEJ om du kommer nästa vecka och om jag måste ansöka om ledigt för barnen och vilka dagar. Tack"
    Det funkar ju inte att vara trevligt och samarbetsvillig. Varför ens anstränga sig nå mer??

Det är precis det där jag försökte peppa till sist. Typ att faktiskt sätta hårt mot hårt, fortfarande inte otrevligt, men bergfast, alltså nästa sms:

"Jag har fortfarande inte hört av dig. Det är en ohållbar situation att försöka planera någon med en person som inte samarbetar. Jag inget annat val än att tolka din tystnad som att du inte tänker träffa barnen. Vill du göra det, så är du tvungen att prata med mig. Tills dess räknar vi inte med dig i våra planer. Om din stolthet är viktigare än kontakten med dem, så är det hemskt, men det är i såfall ditt val."

Och Flamman, så sparar du och gärna skriver ut de mess du skickat honom och har dem så att du kan verifiera vad som sagts! Jag tycker också du ska ringa både soc och polisen för att få information om hur saker och ting egentligen får gå till rent lagligt. Vad han kan kräva, vad du har rätt att neka och hindra osv. Det är bra att ha som stöd och det kan bli snabba kast och plötsliga anledningar att veta sådant.
  • passionsblomman

Åh shit!

Nu ringde jag ett sådant där fruktansvärt jobbigt och förnedrande pinsamt samtal, som handlar om en räkning vi helt enkelt inte klara just nu. Fy fan och jävlars vad vidrigt det är att stå i det läget och behöva böna och be.

Men, han var jättetrevlig och snäll och barmhärtig, så nu fick vi respit till månadsskiftet.

Kan ni snälla be en där bönen igen, den att villavagnen blir såld den här gången? Nu snart  och innan månadsskiftet vore bra. Till vettigt pris, så det täcker åtminstone lite av allt den kostat oss.

• passionsblomman

Jaha, och här sitter jag, jag som skulle dammsuga och torka golven nu innan min väninna kommer. Och vika massor av ren tvätt, tvätta mera och hänga upp, sortera bort papper...

...fast jag dammsög halva huset igår, städade badrummen och tvättade massor. Gjorde creme brulée, att bjuda på till efterrätt och lite sånt.

Vad trist att det regnar här idag, när vi skulle gå långpromenad ihop.Rynkar på näsan
    Hon kanske går att övertala att gå en liten en iallafall, och så kan vi elda i kakelugnen sedan!

• Fru sy

Stora kramar till dig Ingis!!!  Hoppas det löser sig med annonsen, är ju fint om ni kan ha en alla!

• lanovia 08

Precis så Blommis. Iof tar vi kanske inte med hunden. Kan vara skönt att slippa oroa sg för henne, att det ska bli för varmt i bilen etc. Jag återkommer sensre när vi bokat boende o vet exakt när vi kommer. Är ju ett tag kvar.

• Fru sy

massa kramar till dig oxå flamman! Jag vet inte vad jag ska skriva till dig, blir så ledsen när jag läser hur han behandlar sina flickor och dig!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård