• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Soldemor

Nu har jag konfronterat kyrkorådets ordförande och han bara svamlar och vidhåller att de inget visste. Det hjälper säkert inte men det var skönt,. Nu skall jag iväg och ha en urnsättning, sedan får jag väl fortsätta med konfirmationsförberedelser. Det drar ihop sig. Ikväll behöver jag VERKLIGEN träna!

Ursäkta superego men behvöver kräka av mig en massa vrede. Sorry!

• Klockarbol

Sänder en tanke till Solde, been there and done that och det kostar så vansinnigt mycket. Priset kan bli väldigt högt så jag hoppas att du är undantaget som bekräftar regeln att 'din' yrkesgrupp är duktig på att ta hand om andra men sämre på att ta hand om sig själv...?
    Så kräk på du, det är nyttigt!

Inser att jag har sisådär 20 sidor att läsa ikapp så jag börjar nu jag.

pöss

• Soldemor
    Klockarbol skrev 2012-04-12 10:35:12 följande:
    Sänder en tanke till Solde, been there and done that och det kostar så vansinnigt mycket. Priset kan bli väldigt högt så jag hoppas att du är undantaget som bekräftar regeln att 'din' yrkesgrupp är duktig på att ta hand om andra men sämre på att ta hand om sig själv...?
    Så kräk på du, det är nyttigt!

Inser att jag har sisådär 20 sidor att läsa ikapp så jag börjar nu jag.

pöss
    Gissa varför träningen känns så viktig just i kväll? Skall bara få pälskottarna att förstå det också, att mamma kommer hem, ger dem mat och försvinner igen. Är hemma vid typ 19 och passet börjar 20.15.
  • Hvidbrud

Stor kram till Ingis, skulle gärna vilja ge den irl men just nu får det duga här. Du är så fin och stark och din pappa ser säkert stolt på dig där från sin himmel. Får du vara liten och ledsen också? Kramar om.

• ingenjörsbruden
    Hvidbrud skrev 2012-04-12 14:22:20 följande:
    Stor kram till Ingis, skulle gärna vilja ge den irl men just nu får det duga här. Du är så fin och stark och din pappa ser säkert stolt på dig där från sin himmel. Får du vara liten och ledsen också? Kramar om.
    jodå jag är både liten o ledsen emellanåt.....men mest stark o lättrörd......det är en stor ångest som släppt med tanke på pappas långa sjukdom o hans humör o bra o dåliga dagar. Han har det bra nu, slipper de konstiga tankevindlingarna som sjukdomen drog med honom i, han slipper vara fängslad i en trött o tärd kropp som inte löd när han ville gå eller röra sig.....nu är han fri o kan följa oss alla precis när han själv vill, titta till oss, måna om oss o fröjdas åt alla skoj som busan hittar på.... så jag får nog erkänna att jag mår rätt bra under omständigheterna.
    Det enda som gör mig lite nervös o orolig är själva begravningen, pappa var ju väldigt omtyckt iallafall i sin glans dagar, så det kommer nog mkt folk på begravningen. Gråta o vara ledsen räknar jag med, men om 50-100 personer vill säga ngt fint till en så blir det nog för mkt för mig. Det blir en pärs.

Skulle så gärna vilja sjunga på begravningen men jag litar inte på mig själv riktigt.....ska träffa prästen först nästa torsdag så då får jag se till att ha bestämt mig.....men jag sjunger för pappa varje dag här hemma. O det går faktiskt lika bra!

Solde: jag fick bibeltexten, har läst den, jättefin, ska se vad prällen föreslår o ev komma med ditt förslag. Tack så mkt!
  • Soldemor
    ingenjörsbruden skrev 2012-04-12 14:59:45 följande:

Skulle så gärna vilja sjunga på begravningen men jag litar inte på mig själv riktigt.....ska träffa prästen först nästa torsdag så då får jag se till att ha bestämt mig.....men jag sjunger för papp
    a varje dag här hemma. O det går faktiskt lika bra!

Solde: jag fick bibeltexten, har läst den, jättefin, ska se vad prällen föreslår o ev komma med ditt förslag. Tack så mkt!
    Vem och var, om man får lov att vara nyfiken? Du får gärna inboxa mig!
  • ingenjörsbruden

varför känns vissa delar av ens släkt som en seg sötaktig sliskig trög melass...... *ryser*
    Vissa släktingar är så plastiga o "oäkta" så jag tror jag blir prickig......man drar sig för att "ta" i det för man vet med sig att det inte kommer att lossna utan ansträningar o lämna kvar en viss påträngande doft..... *brrrr*

Nåja...det är som det är, när det inte blev som det skulle från början.

• ingenjörsbruden
    Soldemor skrev 2012-04-12 15:03:52 följande:
    ingenjörsbruden skrev 2012-04-12 14:59:45 följande:

Skulle så gärna vilja sjunga på begravningen men jag litar inte på mig själv riktigt.....ska träffa prästen först nästa torsdag så då får jag se till att ha bestämt mig.....men jag sjunger för papp
    Vem och var, om man får lov att vara nyfiken? Du får gärna inboxa mig!
    inboxat!
  • Hvidbrud

Så fint att du sjunger för honom där hemma! *kniper en tår* Ja, efter lång tids sjukdom kan jag förstå att sorgen blandas med en slags lättnad- så kände jag i allafall när min farmor lämnade oss. Jag hade redan sagt förväll till henne tidigare, liksom... Ni är ju fyra som kan ta emot kolenderingarna (heter det så?) Ni har ju varandra i sorgen, tänker jag.

• Norrskensflamman

Tittar in och vinkar matt... Är brakförkyld. Mår piss

Kramen till dig Solde, hoppas du får ut lite aggressioner på träningspasset!

Aurum så himla spännande med frieri!!! Du måste berätta allt sen

Ingis, tycker också du ska ringa melass-släktingarna, så har de iaf blivit informerade och kan välja själva huruvida de ska närvara eller ej. Styrkekram!

Nu går jag o drar täcket över huvet och försvinner från världen en stund.

till alla

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård