• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

Nu är min lilla stora pojke på väg hem igen! Han var visst en av endast två påstigande i Sthlm och busschauffören var "helfestlig och verkade hur trevlig som helst" enligt bästisens mamma, så han får förhoppningsvis en gemytlig dag. (det stiger ju såklart på fler längst vägen, men skönt att det inte var sådär knökfullt)

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    Soldemor skrev 2012-04-13 09:36:34 följande:
    Kondoelanserna?
    Heter det inte kondoleanserna? Hoppas det, för annars har jag skrivit fel på många kort i många sorgbuketter. Skäms
  • lanovia 08

Solde, jovisst. Bara det att jag är livrädd för alla sådana ingrepp. Spruta räcker för att jag ska darra.

• Soldemor
    passionsblomman skrev 2012-04-13 10:19:52 följande:
    Heter det inte kondoleanserna? Hoppas det, för annars har jag skrivit fel på många kort i många sorgbuketter. Skäms
    Jo, typ. Det var nog fingrarna som snubblade lite, hala tangenter!
  • Soldemor
    lanovia 08 skrev 2012-04-13 10:32:45 följande:
    Solde, jovisst. Bara det att jag är livrädd för alla sådana ingrepp. Spruta räcker för att jag ska darra.
    Tips: Blunda!
  • passionsblomman
    Soldemor skrev 2012-04-13 10:38:00 följande:
    Jo, typ. Det var nog fingrarna som snubblade lite, hala tangenter!
    Skönt att fler än jag snubblar på dem.
  • Soldemor

Det är kattutställning i Malmö lördag-söndag. Speciellt söndagen är en extra trevlig dag med två mycket vackra kattdamer som deltar. (matte nästan spricker av skryt!) För Siena (aka den hön-skalperande paddan) hoppas vi på nästa certifikat på vägen att bli Grand International premier och så hoppas vi på ett BIS för världens vackraste svart-vita huskatt. Hon blev attans grann när vi badade henne.

Kunde väl vara kul för barnen, Hvidis!!

Om någon kommer och vill säga hej och klappa damerna så bara fråga i informationen i vilken burrad huskatten Isolde sitter.

Skall bli jätteskönt med utställning med allt vad därtill hör och helt ledig helg och inte tänka så mycket på jobbet!

• passionsblomman

Lanovia, andas! Såådan där nedlugnande andning som är bra när man ska föda barn och våga allt möjligt annat man egentligen inte vågar. Hitta centrum inne i magen, och andas in genom näsan.....

...och uuuuuuuuuut genom munnen. Lägg händerna på magen och känn dem följa med andningen.Sänk axlarna (du har dem antagligen halvt uppe vid öronen), lyft upp bröstkorgen, fäst blicken snett framför dig på golvet och låt tanken ta dig till en plats du är helt trygg på.

Bekräfta inte "jag är så rädd så rädd" Bekräfta "jag är stark och modig och jag klarar det här!" Mata din inre Pippi Långstrump.

• Soldemor
    passionsblomman skrev 2012-04-13 10:45:48 följande:
    Lanovia, andas! Såådan där nedlugnande andning som är bra när man ska föda barn och våga allt möjligt annat man egentligen inte vågar. Hitta centrum inne i magen, och andas in genom näsan.....

...och uuuuuuuuuut genom munnen. Lägg händerna på magen och känn dem följa med andningen.Sänk axlarna (du har dem antagligen halvt uppe vid öronen), lyft upp bröstkorgen, fäst blicken snett framför dig på golvet och låt tanken ta dig till en plats du är helt trygg på.

Bekräfta inte "jag är så rädd så rädd" Bekräfta "jag är stark och modig och jag klarar det här!" Mata din inre Pippi Långstrump.

Vad det är gott att ha dig här, Blomman! Du hittar alltid de rätta orden och kan så mycket om så många saker. Du har människokännedom som är mer långtgående än väldigt många av själavårdsutbildade kollegor jag har.

Vi väntar verkligen på din bok! En självhjälpsguide till livet?

• passionsblomman
    Soldemor skrev 2012-04-13 11:00:33 följande:

Vad det är gott att ha dig här, Blomman! Du hittar alltid de rätta orden och kan så mycket om så många saker. Du har människokännedom som är mer långtgående än väldigt många av själavårdsutbildade kollegor jag har.

Vi väntar verkligen på din bok! En självhjälpsguide till livet?

Herregud! Och det säger du till en medelåders överviktig kvinna utan arbete och som inte alls vet hur något ska lyckas bli framöver...

...fast det kan ju-även om det inte är sant-komma till nytta för att peta i lite näring i självförtroendet, som riskerar att svälta ihjäl mitt i allt som är motigt.
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård