• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Vädret är riktigt skit idag. A gör rtt riktigt långsov. gissar att ahn trivs ivagnen inpaclad i filtar o med regn som smattrar på suffletten. Skulle gärna byta.

• lanovia 08

Flmman jg har inget klokare än Blommis att komma med. Hoppas han skärper sig så ni kan få en lösning på det. Känns som en sådan onödig konflikt. Det handlar ju inte om att du inte vill släppa iväg dem bara krav på vanlig vuxen kommunikation.

• Fru sy

Här har det varit några jobbiga veckor, men nu skal det bli bättre igen har jag bestämt! Operationen är gjord, allt gick bra. Nu är det bara att hoppas på att jag inte kommer ha så mkt ont i magen framöver! mannen är föräldraledig och jag är sjukskriven. Det är jobbigt att inte kunna ta hand om E, funkar ju inte att lyfta honom och så är jag livrädd att han skall råka komma åt min mage när jag har honom för det gör ju sååå ont. Men det blir bättre för varje dag! Sen fick jag ju såklart mens i allt detta oxå, men bara en månad sedan sist så det är ju underbart. Verkar ju som min kropp börjar fatta!!

Trist att vår tripp till gbg fick ett sådant snabbt slut, jag skulle ju stannat kvar där uppe i flera dagar och kanske träffat en trådtjej. Men får ta det när jag är pigg ist.

Utav gallstenen hade det blivit stopp i gallgångarna, så istället för att få en planerad operation om några månader blev det akut. Jag låg inne flera dagar, fastande och med dropp för de ville att det skulle lägga sig innan man opererar för det är tydligen bättre. Men det blev bara värre och värre. Mina levervärden var inte alls bra, jag blev alldeles gul i hyn och i ögonvitorna och hade sådana kramper i magen även fast jag inte åt, att jag fick morfin regelbundet. Läkaren trodde att mina påverkade levervärden under slutet av graviditeten berodde på gallsten, så förhoppningsvis slipper jag iaf det under nästa graviditet. (Om ett år är det dags att börja försöka ) Kan inte fatta att E fyller 1 år om en vecka!!!

• passionsblomman
    lanovia 08 skrev 2012-04-10 12:24:06 följande:
     Flmman jg har inget klokare än Blommis att komma med. Hoppas han skärper sig så ni kan få en lösning på det. Känns som en sådan onödig konflikt. Det handlar ju inte om att du inte vill släppa iväg dem bara krav på vanlig vuxen kommunikation.
    Just. Och det tragiska med just det här -liksom med Klockarbol och andra som sitter med ett Globalpucko till EX, är ju att det är precis den där vuxna kommunikationen som fått kedjan att brista in the first place, med allt annat än sanning, balans, konstruktivitet och vanligt hyfs och folkvett.

Jag har hela tiden varit så frustrerad över det, eftersom jag insett att det kommer att bli precis så här,-varför skulle någon som betett sig som ett praktarsel i förhållandet, sedan betet sig vettigt utanför? Vart skulle han ha lyckats snubbla över och hitta det folkvettet?  I en liten gränd på Den Smala Vägen kanske? I stund av ånger och kontemplation? Knappast!Det är så tragiskt så man vill ju bara skrika rakt ut. Skrikandes

Det vore sådan skillnad om det här hade rört sig om en separation under vänskaplig samstämmighet.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Fru Sy, Men usch vad jobbigt det där blev!
    Tur att de fick det gjort, så du kommer på banan igen. Lika bra att du fick undanstökat mensen med kan jag tycka, när allt ändå var ämligt och du ändå inte kunde göra så mycket annat kul.

Annars då? Har ni en massa lamm nu och mängda (som man säger i västerbotten) att göra på gården?

• Fru sy

Ja Blomman, nu föds här massa söta små lamm. Idag på morgonen har vi fått 3 stycken. det är första gången som en av våra tackor får trillingar så hoppas hon klarar hålla dem alla. Funderar på om jag skall stödmata med flaska lite... Annars har vi haft lite stul med de senaste lammningarna, vi har förlorat någon tacka och det är även varit lite dödfödda lamm. Det är ju så det är men det är ju så trist!

Blev lägligt med att mannen är hemma nu för det är ju mer pass här på gården vid lamning. E har börjat sova ett långt pass på 2,5-3 timmar mellan 10-13 och då fixar mannen med vet och så, kanon! Sedan brukar E vara vaken till 19.30, då han somnar helt själv i sin egen säng. Det är underbart att få tillbaka lite tid på kvällen bara mannen och jag.

• Fru sy

Blomman: Hur har sonen det hos kompisen? För visst var det nu han är där, eller var det så att han kom hem i fredags? Man blir lite snurrig på veckorna när man läser tillbaka så många veckor...

• passionsblomman

Aaaaaaaaaaaaaaa! Skrikandes

Varför ska svabben gå sönder så det inte går att torka golven färdigt, när man väl tar sig i hampan och sätter fart?

Nåja, nu är det i vart fall nödtorftigast avdraget här, så tussar inte far och golven på de flesta håll fått en mindre prickig patina...

Jädrar vad svettig man blir av att skura!

• passionsblomman
    Fru sy skrev 2012-04-10 12:43:11 följande:
    Blomman: Hur har sonen det hos kompisen? För visst var det nu han är där, eller var det så att han kom hem i fredags? Man blir lite snurrig på veckorna när man läser tillbaka så många veckor...
    Han kommer hem nu på fredag, och igår fick jag ett mess med så många glada gubbar att Ingis tidiga smiley-missbruk framstår som rena sparsamheten.
    För att citera honom själv "Jag har det hur bra som hälls"

Jag vill också ha små söta lamm! Det är bland det absolut gulligaste som finns!!!

Nu måste jag fixa klar toch sticka och hämta min kompis!

hejom fejom!
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård