• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Hvidis en månad till NZ. Ojoj... hmmm undar om jag kan få kedja fast mina barn??

• lanovia 08

Daa vad skönt att kunnat minska antalet tabletter.

• passionsblomman
    lanovia 08 skrev 2012-04-09 23:20:36 följande:
    Tur att det är långt kvar tills de flyttar hemifrån o inte kommer på jul. Blommis jag förstår att det var nerböst för er igår. Bra du är som vågade släppa iväg honom. O duktiga han som klarade dey.

Inte så värst långt kvar alls.

Jag flyttade hemifrån när jag var 17 år. Min son är 11 och tiden bara skenar. Det är jul jämt och han fyller nya siffror hela tiden. jag kan inte fatta vart hans första år svepte iväg.

...och hur gammal jag själv gått och blivit medan hans barndom pågick, vill jag helst inte tänka på.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Norrskensflamman

Duktiga Blompojken... ♥

Snörpet.... voj, voj, vill inte ens tänka på när de ska flytta hemifrån....

Igår fick jag i sakta mak dammsuget huset och skurat. Avslutade sedan med ett migränanfall och det har hållit på hela natten. Vaknade 3 imorse och det höll fortfarande på

Nu har jag iaf pallrat mig upp, det är lite lindrigare, proppat i mig Treo och åkt till jobbet. Få se hur länge jag orkar.

• lanovia 08

Blommis idag bor ungdomarna hemma längre än vad vi gjorde. *klamrar mig fast i livlinan och påminner mig om att jag bara lämnar på dagis än så länge*

Visst går tiden fort men än är det ett tag tills han flyttar och han lär ju inte sluta komma på julen direkt.

Sedan tänker jag på det du skrev för lääängesedan om att killens föräldrar ligger lite i underläge jämfört med tjejens. Att det naturligt blir så att farmor/farfar får ett sämre utgångsläge. Nej du skrev inte precis så men jag förstod/förstår hur du memade lyckas bara inte återge det exakt.
    Jag vill tro att det beror mycket på hur föräldrarna är vart barnen söker sig. I början tyckte jag att det var lika naturligt o självklart att åka till bådas våra föräldrar eller att be bådas om hjälp. Men i takt med att mina föräldrar har funnits mer i våran vardag, hjälpt oss mer både i hus och när ekonomin knakat, kan tänka sig att komma hit o ta hand om barnen, eller tänka sig att komma hit för att träffa barnen i allmänhet etc. I takt med allt detta har det tyvärr blivit så att både jag o maken lättare prioriterar dem.
    Vilket är synd och jag försöker tänka om. Men jag tror ialla fall att man som förälder när barnen flyttar hemifrån får vara beredd att vara lite aktiv och inte bara sitta hemma och vänta på att barnen kommer hem, för de kommer få fullt upp med att bilda sig en egen vardag och familj.

• lanovia 08

Flamman vad jobbigt med migrän. Hoppas det blir bättre snart.

Ok där vaknade lillgrabben. Problemet är att han ligger ute o sover i regnet... jag vill inte gå ut o hämta honom.

• lanovia 08

Lagom till att jag packat på mig kläder och kom ut till honom sov han igen.

• lanovia 08

Du Blommis någon gång v 24-25 kommer vi passera dig. Bara så du vet.

• Fru sy

Nu har jag hittat in här igen, ska se om jag hinner läsa ikapp lite.... var ju ett bra tag sedan så borde ju vara några sidor. Hej så länge!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård