• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

Mugglan, Klematis är en sådan sorts växt som det precis hela tiden kommer nyheter av-den är klart en av de mest populära växterna. Jag tycker du ska prata med en BRA lokal handelsträdgård och höra vad de upplever funkat bra just där du bor. Dessutom tycker jag ni tänker rätt med två sorter. Försök hitta en småblommig och en med stora blommor också kan jag tycka, och så satsa på varianter som blir höga!

http://www.blomstergarden.se/?menyval=klematis

Här är en länk till en sida där e har en rejäl lista med utbud på Klematis. Det står att bilder på många av sorterna finns om du kikar vidare i webbshopen.

Apropå färg, hur var det, planterde ni kaprifol förut eller hur gjorde ni? Och har jag förut föreslagti rådhusvin eller vildvin som höstsprakande färg och dessutom lite extra klätterställning för Klematis?

Vid fötterna på Klematisen kan du ta lite vad som helst som inte är för aggresivt i växtsättet-det ska ge fötterna skugga, men inte kväva.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • muggles

PB: jo jag tror du har föreslagit rådhusvin tidigare, det är planerat till en annan skreva som "bakgrund" med en rabatt i förgrunden men det hinner vi nog inte i år. Vi planterade en kaprifol men den tog sig inte och tydligen pga att det var för skuggigt där vi satte den. Men vi fick ju den så inga pengar förlorade iaf...

aurum: ja självklart all cancer är ju läskig, det var nog mer det jag menade.

• passionsblomman
    muggles skrev 2012-04-03 08:18:08 följande:
    PB: jo jag tror du har föreslagit rådhusvin tidigare, det är planerat till en annan skreva som "bakgrund" med en rabatt i förgrunden men det hinner vi nog inte i år. Vi planterade en kaprifol men den tog sig inte och tydligen pga att det var för skuggigt där vi satte den. Men vi fick ju den så inga pengar förlorade iaf...

aurum: ja självklart all cancer är ju läskig, det var nog mer det jag menade.
    Hade för mig det ja.

Men som sagt, det är säkert så att lokalt proffs har referenser på olika sorter utifrånera odlingsförhållanden. Det här med zoner och jordtyper och allt spelar ju in. Har de sett det funka på plats, så är förutsättningarna bra.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • aurum

muggles: jo det är ju det.. men jag förstår att vissa blir avskräckta än mer när det tar bort deras förmåga att få barn oxå...

Idag varit på sjukhuset (det lokala denna gången, dock inte vårdcentralen) och träffat en psykolog som ska göra en s.k. personlighetsutredning på mig.. Tyckte hon lät lite för fascinerad och nyfiken för att jag ska vara helt bekväm med det, men men... får se vad dom kommer fram till. Kanske sätter dom tillbaka sjukdomsklassificeringen på masochister efter det här! SkrattandeTungan ute

• Norrskensflamman

Kikar in som hastigast...
    Lanovia: Fy vad ni har haft det jobbigt... nu hoppas vi A och hela familjen också får vara friska resten av våren och sommaren!!!
    Vi hade det bra i Levi, backarna var fantastiska! Minusgrader på nätterna. Sol och kring nollan på dagarna. Perfekt!!
    På väg upp dit så fick T sms från sin far att han kommer tisdag (idag) och att hon skulle säga åt mamma att de ska fara med honom denna helg också dit upp.
    Men än har han inte dykt upp och ja, jag vet som vanligt ingenting.
    Håller på och stressar ihjäl mig på jobbet.
    Aurum, lycka till hos "psykopaten" och med operationerna. Livmoderscancern hade jag missat. Jobbigt...
    Vinkar o kramar och jobbar vidare!
    Just det, Solde   Vilken skit på jobbet du har nu. Styrkekramar härifrån.
    HÄr är också uppsägningar på G igen. INge kul alls.

• Norrskensflamman

Har iaf bokat biljetter till Takida. Jag och 4 vänner ska gå. Musikern var inte så intresserad så han sa att han är gärna hemma med Knoll o Tott

Och på lördag ska jag o musikern på påskfest hos goda vänner  HOppas att flickornas pappa står vid sitt ord och tar med dom och åka slalom under helgen. Det skulle de tycka var jätteroligt.

• Norrskensflamman
    muggles skrev 2012-04-02 21:40:08 följande:
    Förresten  Flamman: skidåkningen i Åre var helt härlig (trots plusgrader och ösregn)! Köpte nya Atomicskidor på rea 2 dagar innan och de satt som gjutna i backen.
    Solig
  • Soldemor

Tack för norrländska styrkekramarna och alla andras omtankar också!

Misstänker starkt att det kommer bli turbulent här framöver. Försöker ringar herden på den intressanta tjänsten.

• Ninnnis

Kikar in som hastigast för att säga att jag lever. Jag har varit i stugan hos mina förädrar ett par dagar, och det tar på krafterna att packa, köra och fixa själv med en aktiv Mini (som dessutom har varit hård/gasig i magen = ingen aptit och ganska grinig) och två mer eller mindre åksjuka hundar. Nu är vi hemma och maken är snart påskledig. Stor kram til alla, jag återkommer när jag har lite mer ork och energi.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård