• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Är så glad nu. Har flera gånger sprungit på en mamma med två barn här i området, vi har setts någon gång på lekplatsen eller stannat o pratat när vi varit ute o gått. Förra veckan öppnade hon för att vi skulle ses o ta en fika eller gå ut o gå, hon bor två gator ner från oss, typ 100m bort. Idag gick jag förbi henne på hundpromenaden o fick med henne o lilla tjejen ut på promenad också följde hon med hem på fika. Så himlans mysigt och kul att hitta någon att umgås med här i området. Slippa traska eller åka iväg varje gång man skall träffa någon.

• Soldemor
    passionsblomman skrev 2012-02-28 11:47:43 följande:
    Solde, jag tycker du ska pröva med lite sprit istället. Då blir det nog drag i griftetalen. Cool
    Tack för tipset, det skulle nog kunna blir hur spirituella (ha ha!) och kreativa gritetal som helst. Fast jag skulle kanske få problem att köra hem. Å andra sidan skulle det ge lite arbete till understimulerade kvällstidningsjournalister. Man måste ju tänka på sina medmänniskor
  • passionsblomman

Apropå min värk, viktnedgång och hälsa, så har jag satt igång  råsaftscentrifugen igen. Nu skiter jag i om jag har råd med extra grönsaker och frukt, jag måste ha mina juicer igen. Dessutom kommer min sambo att vara borta på kurs i två veckor nu, så det passar mig bra att juica mycket och utöver det mest fixa middag åt sonen och mig. jga behöver inte tänka matlådemat utan kan köra på vad vi två behöver.

Har precis druckit ett "brunschglas" med juice på ananas, blodgrape, apelsin, äpple, citron och morötter. Före middagen brukar jag ju när jag är i gång, ha "en röd" eller "en grön" och då är det baserat på grönsaker, förutom äpplen, som är lite av stommen i alla juicerna. Färsk ingefära, chili, stjälkselleri, rödbetor, citron, rotstocken av broccoli och allt vad jag kkan komma på som är nyttigt och som rensar, sätter fart och fyller på i kroppen. Man kan verkligen riktigt känna hur vitaminerna kryllar och lever loppan. Vägarna är bara igen, så nu kan jag MBT-gå. Dags att komma in i vår-rutiner alltså. Förra året 14 kg. Jag tänkte sätta samma mål i år. Så, där var det sagt. Nu vet ni och får vara mitt samvete, eller min redovisningspunkt. 14 kg från och med nu.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • lanovia 08

Flamman ja det är verkligen långt för dig att ta dig ner. Och det är inte lätt ekonomiskt, har förstått att du sliter som ett djur. Hoppas du kan få råd med det du o barnen behöver. Träffa Daa är ju en riktig vinstlott bara det.
    Hur är det med dig förresten Daa?

Jag har inte hunnit kommentera men är så roligt att läsa om Axel och Fälgas utveckling.

• lanovia 08

Nej nu måste jag äta lunch innan lillgrabben vill ha sin lunch... om jag hinner. Sedan kanske jag skall hinna få undan värsta skiten här. (får se om jag hinner det). I em kommer As doppräst hit o skall prata med oss. Tänker att han kanske kan få slippa traska in i alla för mycket skit. Men det är heller ite högprioriterat han får ta denna tvåbarnsfamilj så som den är.

• Norrskensflamman
    lanovia 08 skrev 2012-02-28 12:01:17 följande:

Är så glad nu. Har flera gånger sprungit på en mamma med två barn här i området, vi har setts någon gång på lekplatsen eller stannat o pratat när vi varit ute o gått. Förra veckan öppnade hon för att vi skulle ses o ta en fika eller gå ut o gå, hon bor två gator ner från oss, typ 100m bort. Idag gick jag förbi henne på hundpromenaden o fick med henne o lilla tjejen ut på promenad också följde hon med hem på fika. Så himlans mysigt och kul att hitta någon att umgås med här i området. Slippa traska eller åka iväg varje gång man skall träffa någon.

Men gud så roligt! Det är jättevärdefullt att ha någon att promenera och umgås med när man har bebis. Man turas om att dra ut varann Härligt att höra Lanovia!
  • lanovia 08

Det mest skrämmande är att jag hade lyckats förtränga att han skall komma idag. Hade koll på det senast igår.
    Denna tvåbarnshjärna är så fruktansvärt förvirrad!!! Blir minst sagt rädd för mig själv mellan varven.

• Norrskensflamman

Nu är det lunchtajm här på bygget. Sen måste jag fortsätta slita i pappershögen. Tänkte gå hem en halvtimme tidigare. Tjejerna ska på slalomträning och jag måste hinna fixa käk. Tänkte nästan åka lite själv i lilla pluttbacken, istället för att sitta och vänta två timmar. Ledarna brukar inte vilja att man lämnar stället, och man ska hjälpa till med liften och nödstoppen och lite sånt. Det behövs även vuxna som kan hjälpa de allra minsta och åka tillsammans med dem i liften. Tänkte ta på mig den uppgiften ikväll

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård