• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman
    Piggelin1 skrev 2012-02-28 13:50:46 följande:
    Hej på er andra!
    Long time no see
    Haha! Nää, det var ju alldelse NYSS - lyckligtvis och till min förtjusning.

Fast okej då, här i tråden då.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Det vore jäääädrigt ballt om vi sågs och Syrinx hade med sig flöjten, Lanovia klarinetten , Aleta gitarren och så vidare. Vi kunde sjunga och spela så det stod härliga till!

Nu ska jag gå ut med hunden och möta sonen längs hans promenadväg från skolan.

Apropå promenader och mina knän - vet ni var man köper typ knäskydd? Alltså, inte sådana där man har när man åker inlines , utan mjuka, ni vet. På sportaffären eller hos naprapat eller vad? Jag funderar på, ifall det kanske vore en bra investering för mig att ha något stöd runt knäna, dels för att hålla just dem varma, men slippa långkallingar, det är tydligt att när jag blir kall om benen, får jag mer ont. Dels för att det kanske kan vara positivt även allmänt mot värken tänker jag? Kanske tex som ett stöd för knät när jag går? Men, undrar vad mer exakt det är man ska ha då? Jag borde nog återuppta min kontakt med sjukgymnasten.

• Norrskensflamman
    passionsblomman skrev 2012-02-28 13:43:44 följande:
    Flamman, i somras, innan jag läkt ihop tillräckligt för att orka de där raska promenaderna, SATT jag mig i bättre själslig och mental form. Ute i min trädgård. Under ett blommande äppelträd eller ett skuggande päronträd. Blicken mot ån, mot bågarna med klättrande humle, mot det eviga blå. Mot tusenskönorna och liten hundvalp som envist plockade dem. Med öronen fulla av vattenfallet, fåglarnas tjut och vindens prassel i löven.
    Jag hade föralldel med mig en bok ut, men det var oftare jag bara satt där, än jag läste. Jag kan inte nog understryka, hur viktig den tiden var för mig, och vilket misstag det vore att tro, att jag inte gjorde något för att bli bra under den tiden. Men det är rätt svårt att tro sig själv och att få omgivningen att förstå och lita på processen. Den här sommaren vill jag också sitta under blommande träd, men jag vet att jag idag har kraft att också gå den där raska promenaden i skogen. För min skull.
    Men precis!! Precis det jag menar och som jag funderar på. Att det behöver inte vara den där snabba promenaden eller vad det nu är. Det kan räcka med att strosa runt barfota i gräset. Sitta på en sten i skogen. Eller för alldel under ett blommande äppelträd (hur ljuvligt ter inte det sig för oss osm inte kan odla några äppleträd av dignitet här uppe).
    Jag njuter och insuper naturens skönhet när jag åker liften upp i backen (vilket annars är en lång och tråkig sträcka). Men nu öppnar jag ögonen och ser och andas och tar in och känner hur det läker så sakteliga. Det är själva naturens läkekraft den där psykopaten menar, och jag tror henne. De där aktiviteterna som gör att man samtidigt bränner några kalorier, de får komma sen när man är mogen.
    Du gjorde verkligen rätt Blomman. Och du gjorde verkligen inte "ingenting". Du tog ansvar för dig själv och din hälsa. Du såg helheten i din läkeprocess. Jag försöker också göra det. Var sak har sin tid, som musikern brukar säga.
    Jag jobbar just nu med att ta mig ut i naturen. Att rensa ut lite därhemma både i huset och själen. Bli färdig. Avsluta. Eller åtminstone avrunda. Släppa greppet. Acceptera och lämna plats för nåt nytt.
    Det ser ut utifrån som att jag inget gör. Men jag gör massor. Inom mig. För min skull.
  • Hvidbrud

Sjukgymnast låter som det riktiga blommis, tycker jag. Annars finns det i sportbutiken och iblan på Lidl... Åh! Det oändliga blå.... Bara ordkombinationen läker något i mig.
    Im vi ska ta instrumenten med får jag not ta med mig fjädrarna och paljetterna

• Piggelin1
    passionsblomman skrev 2012-02-28 13:56:02 följande:
    Haha! Nää, det var ju alldelse NYSS - lyckligtvis och till min förtjusning.

Fast okej då, här i tråden då.
    Okejrå, jag ar delvis tillbaka det Men alla ni andra iaf!

Annars rullar det på här, maken började skola in lilleman igår hos vår dagmamma & inom ett par veckor är vi inne i hämta-lämna-vardagen igen! Vart tog de senaste 15 månaderna vägen?!

Fast lite skillnad blir det i vardagen, från att alltid ha jobbat 100% (förutom under mina f-ledigheter), så ska jag gå ner & jobba 90% ett tag nu - vara ledig & hemma med barnen varannan fredag. Lyxigt! Får se hur länge jag kör detta racet, men iaf tills sommaren. Jag är ju på jakt efter nytt (...kul, stimulerande & utvecklande...!) jobb & när det väl händer ngt där, så är det mkt möjigt att det blir 100% igen, beroende på vad & när det blir.
    Så jag passar på att ta vara på lite tid med barnen när jag ändå letar nytt Jag hoppar ju inte på ett nytt jobb bara för sakens skull, det ska ju vara ett BRA steg att ta Den som lever få se, helt enkelt!
  • Piggelin1

Vilka UNDERBARA vinterbilder, Flamman Till & med jag som inte åkt skidor på evigheters evigheter blev ju entusiastisk & rentav sugen!

• passionsblomman
    Hvidbrud skrev 2012-02-28 14:16:35 följande:
    Sjukgymnast låter som det riktiga blommis, tycker jag. Annars finns det i sportbutiken och iblan på Lidl... Åh! Det oändliga blå.... Bara ordkombinationen läker något i mig.
    Im vi ska ta instrumenten med får jag not ta med mig fjädrarna och paljetterna
    Hvidis, här:

">

En följeslagare i mitt liv sedan den skivan släpptes.

Klart du måste ha fjädrar och paletter! Aleta har dansat "magdans" i massor av år, så det blir bra komplement med fjädrarna!
  • Soldemor
    passionsblomman skrev 2012-02-28 14:24:52 följande:
    Hvidis, här:

">

" target="_blank">

En följeslagare i mitt liv sedan den skivan släpptes.

Klart du måste ha fjädrar och paletter! Aleta har dansat "magdans" i massor av år, så det blir bra komplement med fjädrarna!
    Oh, den är bra, har dansat helig dans till den!

Nu tror jag att jag har hungriga pälsar hemmaKatt, skall dra ditåt och försöka ladda för lite styrketräning i kväll. Är egentligen rätt tråkigt, men det finns inget bra konditionspass i kväll. Och styrketräning är ju bra det också, sägs det. Jag vet ju det, det fanns en tid på andra sidan studierna då jag körde styrketräning tre gånger i veckan och det gav resultat. Men det var på ett annat gym, i en annan stad och som sagt, i en annan tid.

Det blir kattsportsaktivitet i Göteborg i maj, i Volviahallen, om någon vill titta in och säga hej och klappa katt!Katt

Kyss till alla, ha en god afton!
  • Piggelin1

Solde, skulle gärna säga hej till dig, men jag är så rackarns allergisk mot katter, så jag får hålla mig borta

Har tänkt på det förresten (men inte kommenterat), vad coolt att du har med Olle Waller i konfirmandundervisningen! Liiite annorlunda mot hur det var på det konfirmationsläger som jag var på, på 80-talet...!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård